بازار سهام

 بورس در مسیر نزولی

1

بازار سهام در اولین روز معاملاتی هفته با کاهش چشمگیری همراه شد. به طوری که روز شنبه شاخص کل بیش از 12هزار واحد معادل 87/ 0‌درصد افت را به ثبت رساند. در ماه‌های اخیر با افزایش خوش‌بینی‌ها در پی انتشار اخبار در رابطه با توافقات، تقاضا در برخی سهام به اصطلاح برجامی شدت گرفت و گروه خودرو و بانکی لیدر بازار محسوب می‌‌‌شدند، اما با گذشت زمان این امید کمرنگ شده و روز گذشته بازار به اخبار درباره آینده برجام واکنش منفی نشان داد. شاخص هموزن در روز شنبه کمتر از 4‌هزار واحد معادل 95/ 0 ‌درصد نزول داشت. در این بین نیز حقیقی‌‌‌های بازار نتوانستند خالص خریدی مثبت رقم بزنند و بورس مجددا خروج پول 321‌میلیارد تومانی را داشت. به این ترتیب کارشناسان معتقدند که با توجه به اخبار سیاسی بازار شاهد تکانه‌‌‌های مثبتی نخواهد بود.

بازار سکه

گیر و دار دلاری سکه

2

سکه امامی در اولین روز هفته معاملاتی منتهی به 18 شهریور سال‌جاری، در قیمت 13‌میلیون و 930‌ هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. در اواسط ماه گذشته سکه تا 14‌میلیون و 900‌هزار تومان نیز افزایش قیمت داشت، اما در اواخر مرداد در واکنش به اخبار مطلوب برجام تا 13‌میلیون و 100‌هزار تومان کاهش یافت. نوسانات ذکر شده نشان از معاملات هیجانی و فراز و فرودهای شدید قیمتی همگام با انتشار اخبار ضد و نقیض دارد. همچنین با افزایش احتمال توافق، شاهد کاهش قیمت این مسکوک بودیم که چندان باثبات نیز نبود. رشد مسکوک مذکور در روز معاملاتی گذشته مربوط به اخبار جدید است که احتمال توافق هسته‌ای و کاهش تحریم‌ها را بیش از پیش دور از انتظار می‌کند. درضمن حباب سکه در روز معاملاتی شنبه نیز همچنان در سطوح پرریسک قرار دارد.

بازار طلای جهانی

حمایت 1700 دلاری طلا

3

مسیر حرکت طلای جهانی در 6 ماه اخیر نزولی بوده و ماهانه نزدیک به 2‌درصد افت را به ثبت رسانده است. بیش از 40 روز معاملاتی است که هر اونس طلای جهانی به سمت کف کانال 1700 دلار در حرکت است. طلا اگرچه این محدوده را شکسته اما با افزایش تقاضا این کاهش قیمت تثبیت نشده و مجددا در بالای این سطح حمایتی مورد معامله قرار گرفته است. این کاهش قیمت طلا در حالی است که شاخص دلار به بالاترین حد خود در 20 سال اخیر رسید که این بالاترین میزان از ماه ژوئن بود. ادامه‌دار بودن سیاست‌های انقباضی برای کنترل تورم جهانی می‌تواند عاملی برای ادامه دادن سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو باشد. چنانچه افزایش نرخ بهره ادامه‌دار شود طلای جهانی به کانال 1600 دلاری وارد خواهد شد.

بازار اوراق مسکن

تسه در پایین‌‌‌ترین قیمت ماهانه

4

اوراق تسهیلات مسکن در روز شنبه با کاهش تقاضا مواجه شده و اغلب در محدوده منفی داد و ستد شدند و در نهایت با کاهش قیمت به معاملات خود در این روز پایان دادند. تسه 9912 از تاریخ 11 مرداد سال‌جاری تا روز معاملاتی 12 شهریور، عملکرد ماهانه منفی را به ثبت رسانده است به طوری که از قیمت 128‌هزار تومان تا قیمت 110‌هزار تومان کاهش پیدا کرد و با منفی 61/ 13درصد کاهش در تاریخ ذکر شده مواجه شد. بیش از 78 روز معاملاتی بود که قیمت این اوراق به پایین‌تر از مبلغ 111‌هزار تومان نرسیده بود و بین قیمت 111 تا 140‌هزار تومان نوسان می‌کرد. در نتیجه دادو ستد‌ها، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 99 به پایین‌ترین قیمت خود در 78 روز معاملاتی اخیر رسیده و در قیمت 110‌هزار و 895تومان به کار خود پایان داد.

بازار نفت

تلاش نفت برای قیمت 100 دلار

5

در روز جمعه نفت با اندکی رشد به معاملات خود پایان داد به طوری که بهای نفت برنت با 66 سنت افزایش به 93 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت نفت WTI با 26 سنت افزایش به 86دلار و 87 سنت در هر بشکه رسید. قیمت نفت روز جمعه به دلیل انتظاراتی که اوپک‌پلاس درباره کاهش تولید در نشست 5 سپتامبر به بحث خواهد گذاشت، افزایش یافت. هرچند نگرانی از محدودیت‌های چین برای مقابله با کووید-19 و ضعف در اقتصاد جهانی هنوز وجود دارد. نمودار تغییرات هفتگی قیمت نفت نشان می‌دهد که قیمت نفت خام آمریکا از بالاترین حد هفته گذشته فراتر رفته و سپس به کاهش دچار شده است. به طوری که محدوده قیمتی هفته گذشته را دوباره به ثبت رساند. با این حرکت معکوس، پالسی مبنی‌بر اینکه بازار ضعیف است داده شد.