بازار سهام

01 copy

رکوردهای منفی بورس

بازار سرمایه روز دوشنبه همانند روز ماقبل خود به سبب افت دلار، روند نزولی را پشت سر گذاشت، به‌طوری که شاخص کل روز گذشته با 14/ 3درصد کاهش به ارتفاع یک‌میلیون و 523 هزار واحدی تنزل یافت و بیشترین افت درصدی خود را از 18 بهمن سال 99 رقم زد. شاخص کل هموزن پس از هشت صعود متوالی، همسو با نماگر اصلی تالار شیشه‌ای، 81/ 2درصد از ارتفاع خود را از دست داد. دادوستدهای روز گذشته بیشترین تعداد و ارزش صفوف فروش از اوایل خردادماه را داشت و علاوه بر این، نمادهای منفی نیز به بیشترین تعداد از اواسط آبان‌ماه تاکنون رسید. به گفته برخی از کارشناسان، افق بازار سرمایه با توجه به وجود وضعیت معقول در گزارش‌های شرکت‌ها و نیز مباحث پیرامون انتظار تورمی روشن است و مشکل چندان جدی و تهدیدکننده در معاملات آینده بورس به چشم نمی‌آید.

 

بازار سکه

02 copy

تداوم ریزش سکه

سکه که در دادوستد‌های ابتدای هفته به بالاترین رقم خود از اواخر آبان‌ماه 99 تاکنون رسیده بود، در روزهای بعد همزمان با افت نرخ دلار کاهش چشمگیری را تجربه کرد. این فلز گرانبها در معاملات روز دوشنبه با بازگشایی منفی اونس طلا در بازار‌های جهانی و همچنین با توجه به کاهش نرخ دلار و اهتمام دولت به کنترل بازار ارز، روند کاهشی را دنبال کرد. به این ترتیب بهای هر قطعه سکه امامی به 11 میلیون و 850 هزار تومان رسید که کاهش 8/ 2درصدی را نسبت به ابتدای هفته نشان می‌دهد. در حال حاضر رفتار سکه به روند قیمتی دلار گره خورده است. افت سه روزه سکه در قیاس با ریزش دلار کمتر بوده، اما آنچه مانع از افت بیشتر مسکوکات طلا تاکنون شده، تعطیلی بازار جهانی در دو روز نخست هفته بود.

 

بازار طلای جهانی

03 copy

تجدید تحرکات صعودی طلا

روند نوسانی قیمت اونس طلا در دادوستدهای روز دوشنبه در حالی طی شد که در پی سخنان رئیس فدرال‌رزرو آمریکا در آخرین روز معاملاتی، خبری از افزایش قریب‌الوقوع نرخ بهره نبود، به‌طوری که هیچ زمان‌بندی مشخصی در مورد برنامه بانک مرکزی برای کاهش ماهانه خرید اوراق قرضه و تزریق پول به اقتصاد ارائه نداد. بر این اساس بهای این فلز زرد ارزشمند در معاملات روز گذشته نوسانات زیادی را تجربه کرد و حتی تا سطح 1819 دلار پیش رفت اما دوباره از این سقف نزول کرد ودر ساعت 20 به وقت تهران 1810دلار معامله شد. به گفته فعالان این بازار، اونس طلا شاهد تحرکات صعودی مجدد است و انتظار می‌رود در هفته جاری روند معاملات مثبت باشد و طلا بتواند با قدرت سابق به قله‌های جدید صعود کند.

 

بازار اوراق مسکن

04 copy

تلاش‌های ناکام تسه

اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات روز دوشنبه بازار سرمایه افت قیمت را تجربه کرد و خلاف جهت تلاش‌های صعودی خود در روزهای پیشین حرکت کرد. به این ترتیب هر ورق از «تسه 9812» در قیمت پایانی 58 هزار و 997 تومان بسته شد. کاهش بهای اوراق منتشره در اسفندماه 98 محسوس نبود، اما سبب شد، تسه9812 فاصله بیشتری تا سطح حمایتی خود بگیرد. در این بین قیمت خرید اوراق یادشده اندکی افزایش را تجربه کرد و روی لبه مرزی 60 هزار تومانی ایستاد. اوراق تسهیلات مسکن در گروه تسه روند کاهشی ملایمی را طی می‌کند، اما ارزش کل معاملات در این دسته از سهام و به‌خصوص تسه مورد بحث افزایش چشمیگری داشته است تا جایی «تسه 9812» روز گذشته در 90 نوبت به ارزشی بالغ بر 100 میلیون تومان به دادوستد‌های خود پایان داد.

 

بازار نفت

05 copy

توقف روند صعودی

تکانه‌های صعودی نفت تحت تاثیر توفان قدرتمند در مناطق ساحلی خلیج مکزیک که منجر به تعطیلی و تخلیه صدها سکوی حفاری نفتی شده و در عین حال بسیاری از پالایشگاه‌های این منطقه را نیز به تعطیلی کشانده است، متوقف شد. به این ترتیب بهای نفت وست تگزاس اینترمدییت در معاملات روز دوشنبه به 68 دلار و 30 سنت در هر بشکه رسید. امید به عدم اختلال در بازگشت اقتصادی جهان با واکسیناسیون گسترده و کاهش نشدن تقاضای نفت  قیمت نفت‌خام را در روزهای پیشین تقویت کرد و به بیشترین رشد هفتگی در یک سال اخیر رساند. به نظر می‌رسد، فرآورده‌های نفتی نظیر بنزین و گازوییل احتمالا افزایش قیمت بیشتری خواهند داشت؛ به‌ویژه اگر بازگشت فعالیت پالایشگاه‌ها و خطوط لوله به وضعیت عادی با مشکلاتی مواجه شود.