بازار سهام

بازار سهام در مخمصه

1

بازار سهام در روز معاملاتی دوشنبه،  در ساعات ابتدایی روندی رو به رشد داشت و در تلاش بود که مسیر نزولی را معکوس کند. اما این اتفاق با ثبات نبوده و در ساعات میانی این روز شاخص کل و هموزن افت کردند. نماگر اصلی بورس اوراق بهادار تهران در روز گذشته با 1795 واحد کاهش (معادل 13/ 0‌درصد) به سطح یک‌میلیون و 388‌هزار واحد رسید. موقعیت فعلی شاخص کل در سطح آخرین روز کاری سال 1400 قرار گرفت. ضمنا شاخص هموزن نیز در روز دوشنبه 13/ 0درصد کاهش یافت. همچنین ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) 1386‌میلیارد تومان بود که کمترین مقدار از 11 مرداد سال‌جاری به ثبت رسید.   در روز اخیر برای دومین بار ارزش معاملات خرد در این ماه در محدوده 1300‌میلیارد تومان قرار گرفت.

بازار سکه

درخشش قیمت سکه

2

هر قطعه سکه امامی در روز معاملاتی دوشنبه نیز افزایش قیمت داشت و در محدوده 14‌میلیون و 300‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. در روزهای گذشته شاهد کاهش مداوم در قیمت طلای جهانی بودیم. به طوری که در برخی روزها معاملات به زیر محدوده 1700 دلار رسید. این کاهش در پی سیاست‌های مهار‌کننده تورم جهانی بوده و در ایران نیز این عامل همواره بر روند قیمت سکه اثر‌گذار است. همچنین با افزایش قیمت در نرخ اسکناس آمریکایی، صعود قیمت سکه پر شتاب‌تر شده و احتمال می‌‌‌رود که میزان تقاضا نیز تا حدودی بهبود یافته است. به عقیده کارشناسان،  سکه امامی با توجه به شرایط فعلی می‌تواند به سمت میانه کانال 14‌میلیون تومان حرکت کند. قابل ذکر است که حباب هر قطعه سکه امامی در روز اخیر بالغ بر یک‌میلیون و 700‌هزار تومان بود.

بازار طلای جهانی

طلا در مسیر درخشش احتمالی

3

طلای جهانی در روز دوشنبه افزایش یافت و رشد ملایمی را نسبت به هفته گذشته حفظ کرد،  زیرا شاخص دلار در آستانه انتشار آمارهای کلیدی تورم در ایالات متحده طی هفته جاری،  از بالاترین سطح 20 سال خود عقب‌نشینی کرد. به این ترتیب هر اونس طلا روز گذشته در قیمت 1732 دلار مورد معامله قرار گرفت. شاخص دلار در روز دوشنبه2/ 0درصد کاهش یافت که در این میان تمرکز سرمایه‌گذاران روی داده‌های اصلی تورم CPI آمریکا در ماه اوت که روز سه‌شنبه منتشر می‌شود، معطوف شد. بنابراین انتظار می‌‌‌رود که تورم در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان نسبت به بالاترین حد خود در سال‌جاری کاهش یابد و روندی که ممکن است فدرال رزرو را تشویق به افزایش نرخ بهره کند کاهش دهد. این موضوع می‌تواند برای طلا خوشایند باشد.

بازار اوراق مسکن

حرکت سنگین مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن در بازار فرابورس در روز دوشنبه افت و خیزهایی داشتند. به طوری که اوراق تسهیلات اسفند 99 روز گذشته با کاهش 15/ 0درصد و افتی معادل 161 تومان داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 105‌هزار و 530 تومان خاتمه داد. برخی کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که باید قوانینی همچون ساخت و‌ساز،  دریافت مالیات از خانه‌های خالی و مالیات بر درآمد از اجاره بها به نحوی اصلاح شود که ساخت  و تولید واحدهای مسکونی توجیه اقتصادی داشته باشد و با حمایت از چنین سیاست‌هایی به بهبود وضعیت فعلی در حوزه ساخت و‌ساز کمک شود. علاوه بر این عده‌‌‌ای از تحلیلگران معتقدند که تسریع در فرآیند ساخت‌‌‌و‌‌‌ساز می‌تواند بر بهبود قیمت‌‌‌‌‌‌ها در بلندمدت تا حدودی موثر واقع شود.

بازار نفت

نفت در تکاپوی بهبود

5

شاخص‌های نفتی روز دوشنبه با کمک کاهش نسبی شاخص دلار در سطوح فعلی تثبیت شدند. اگرچه با توجه به مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا در چین و احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ایالات متحده و همچنین بانک‌های مرکزی اروپا،  نگرانی‌ها در مورد چشم‌انداز تقاضا را تا حدودی بهبود بخشید و قیمت نفت را بر مدار صعود نگه داشت. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت در قیمت 98 دلار و 87 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت در قیمت 87 دلار و 62 سنت معامله شد. همچنین این هفته،  بازارها منتظر اطلاعات هفتگی موجودی انبارهای ایالات‌متحده و همچنین جزئیات بیشتر در مورد سقف‌های قیمتی برنامه‌ریزی شده واشنگتن برای صادرات نفت روسیه هستند که انتظار می‌رود در ماه دسامبر اعمال شود.