بازار سهام

افت و خیز شاخص‌‌‌های بورس

1

در حالی که افزایش حجم معاملات و صعود شاخص‌‌‌های بورسی، سهامداران را به آینده بازار سهام خوش‌بین کرده بود، با سرخ‌پوشی بازار سهام مجددا ابهام و نگرانی بر این بازار سایه افکنده است. بورس تهران روز یکشنبه عمدتا به دلیل افت شدید قیمت‌ها در بازار جهانی و نوسانات نزولی نرخ دلار شاهد فشار فروش در گروه‌‌‌های‌‌ بانکی، پتروشیمی، پالایشی و همچنین فلزات اساسی بود. به طوری که شاخص کل با افت 11/ 0درصدی تا سطح یک‌میلیون و 545‌هزار واحد عقب‌نشینی کرد. اما در مقابل شاخص هموزن با رشد بسیار محدود 04/ 0درصدی سبز‌پوش شد. علاوه بر این روز گذشته حقیقی‌‌‌های بازار خالص فروش 419 میلیارد تومان را ثبت کردند. گفتنی است که ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) رقم 2913‌میلیارد تومان را به نمایش گذاشت. به عقیده کارشناسان، بازار در شرایط فعلی به هر خبرمنفی عکس‌‌‌العمل شدید کاهشی نشان می‌دهد.

بازار سکه

مقاومت نزولی سکه

2

پس از چند روز نوسان صعودی و رکوردزنی بهای سکه امامی همراه با نرخ دلار در بازار آزاد، حالا بازار طلا و سکه از تب و تاب رشد قیمت‌ها افتاده است. به طوری که این فلز گرانبهای داخلی پس از عقب‌نشینی از مرز حساس 16‌میلیون تومان و بازگشت به محدوده 15‌میلیون تومان، مجددا به دلیل باقی ماندن تمایلات صعودی در بازار با مقاومت در برابر افت، در میانه محدوده یادشده دادوستد شد. بر این اساس سکه امامی روز گذشته به قیمت 15‌میلیون و 480‌هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. علاوه بر این با افت بهای طلا در بازار جهانی فاصله بین ارزش ذاتی و بازاری این سکه نیز افت کرد و به زیر 5/ 1‌میلیون تومان رسید. همچنین برخی از کارشناسان معتقدند که طلا برای سرمایه‌گذاری بلندمدت می‌تواند پناهگاهی امن به شمار آید.

بازار طلای جهانی

طلا در محدوده روانی قیمت‌ها

3

بهای طلا در بازار جهانی همان‌طور که انتظار می‌‌‌رفت به افزایش تورم در ماه مه واکنش نشان نداد و سقوط کرد. دلیل آن تقویت انتظارات از سیاست‌های آتی فدرال رزرو برای افزایش شدیدتر نرخ بهره بود. به این ترتیب قیمت فلز زرد گرانبها پس از افت‌‌‌های پیاپی جایگاه خود را در سطح 1841 دلار و 90 سنت در هر اونس تثبیت کرد. به طوری که طلا پس از چهار هفته متوالی با عملکرد هفتگی مثبت، هفته اخیر را با بازدهی منفی 8/ 1‌درصدی پشت سر گذاشت. علاوه بر این با جهش شاخص دلار پیرو افزایش 75 / 0درصدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو، طلای جهانی بر تمایلات نزولی خود افزود. به گفته برخی از تحلیلگران این حوزه عملکرد طلا در بلندمدت بهتر پیش‌بینی می‌شود. به عبارتی طلا باید در زمان رکود تورمی بدرخشد. با این حال، تا زمانی که نرخ بهره در حال افزایش باشد، طلا ممکن است با مشکل مواجه شود.

بازار اوراق مسکن

فشار تورم بر قیمت مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن روز یکشنبه رشد قیمت را شاهد بودند.  اوراق تسهیلات مسکن اسفند 99 که با نماد «تسه9912» معامله می‌شود روز گذشته نیز مثبت ظاهر شد و با افزایش 29/ 0‌درصدی معادل 407 تومان رشد کار خود را در قیمت پایانی 138‌هزار و 756 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان بازار بر این باور هستند که رشد سرمایه در بازار مسکن که به دلیل پوشش دادن انتظارات تورمی افزایش یافته و از ناحیه قیمت دلار رخ داده بود خود عاملی شده تا قیمت در این بازار صعودی‌‌‌تر و موجب تورم‌زایی در کشور شود. به باور برخی کارشناسان زمانی که سهم مهمی از تورم کشور از ناحیه اجاره بوده و اجاره نیز متاثر از قیمت مسکن سیر صعودی‌‌‌تری را طی کرده، نقش انتظارات تورمی در بازار می‌تواند خود عاملی تورم‌زا به شمار آمده و نهایتا باعث کاهش سطح رفاه جامعه شود.

بازار نفت

افت شدید بهای نفت

5

شاخص‌‌‌های نفتی طی معاملات هفته اخیر افت‌و‌خیزهای زیادی را شاهد بودند. به طوری که قیمت نفت در روز جمعه به دلیل نگرانی افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و دیگر بانک‌های مرکزی جهان که می‌تواند موجب کندی رشد اقتصاد جهانی و کاهش تقاضا برای انرژی شود، کاهش یافت و به پایین‌‌‌ترین حد خود در چهار هفته گذشته رسیدند. بر این اساس بهای نفت خام برنت به 113 دلار و 12 سنت در هر بشکه رسید و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا به ۱۰۹ دلار و 56 سنت افت کرد. به این ترتیب نفت برنت هفته گذشته را با عملکرد منفی 29/ 7درصدی و نفت WTI نیز با عملکرد منفی 21/ 9‌درصد هفته را به پایان رساند. به عقیده برخی از تحلیلگران این بازار قیمت‌های نفت با افزایش شاخص دلار به همراه اشاره روسیه برای نیاز به افزایش صادرات نفت و ترس فزاینده از رکود جهانی کاهش را تجربه کرد.