بازار سهام

شاخص کل در مسیر نزولی

1

بازار سهام از ابتدای سال‌جاری بازدهی منفی را در روز سه‌شنبه ثبت کرد. همچنین خروج پول در این روز نیز ادامه‌دار بود. شاخص کل در روز گذشته با وجود مقاومت برای ثبات در محدوده یک‌میلیون و 374‌هزار واحدی، در میانه ساعات معاملاتی کاهش داشت. به طوری که نماگر اصلی بازار سهام با بیش از 6‌هزار واحد افت معادل منفی 49/ 0‌درصد، مانند روز‌های اخیر مجددا یک پله عقب‌نشینی کرده و به سطح یک‌میلیون و 367‌هزار واحد رسید. ضمنا شاخص هموزن نیز در این روز بالغ بر 5/ 0درصد کاهش داشت و محدوده 400‌هزار واحدی را از دست داد. همچنین خالص تغییر مالکیت در این روز حدود 190‌میلیارد تومان از جانب حقیقی به حقوقی بوده است و ارزش معاملات خرد بورس ( سهام و حق‌تقدم) نیز به رقم 1359‌میلیارد تومان رسید.

بازار سکه

عوامل صعود سکه

2

سکه طلا روز سه‌شنبه با افت و خیزهای نرخ دلار و تمایلات نزولی در روند طلای جهانی و همچنین افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سکه، تحرکات محدودی به همراه داشت. به طوری که هر قطعه سکه امامی روز گذشته در قیمت 14‌میلیون و 280‌هزار تومان دادوستد شد. انتظار می‌رود با وجود حباب بالای این مسکوک تقاضای خرید در کنار ابهامات موجود در بازارها افت قابل‌توجهی داشته باشد. تحلیلگران تکنیکال بر این باور هستند در صورتی که سکه بتواند از نیمه کانال 14‌میلیون تومان عبور کند، می‌توان سطوح جدیدی را برای این مسکوک متصور شد. شرط لازم برای صعود و تثبیت قیمت نیز رشد نرخ دلار آزاد و کمرنگ شدن تمایلات نزولی طلای جهانی است. بنابراین سرمایه‌گذاران این بازار همچنان دست به عصا حرکت می‌کنند و در انتظار رفع ابهامات و مشخص شدن روند بازار هستند.

بازار طلای جهانی

اونس در گرو تغییرات نرخ بهره

3

در روز معاملاتی سه‌شنبه قیمت هر اونس طلای جهانی با بیش از 4/ 0درصد افت به 1668 دلار رسید و برای چهارمین روز متوالی در محدوده 1600 دلار قرار گرفت. قیمت طلا اخیرا به زیر سطح 1700 دلار سقوط کرد که به عنوان یکی از آخرین نقاط حمایت قبل از کاهش شدیدتر تلقی می‌شد. همچنین کاهش قیمت طلا در روز گذشته اندک بود چرا که سرمایه‌گذاران در آستانه نشست فدرال رزرو که انتظار می‌رود منجر به افزایش نرخ بهره شود، محتاطانه عمل کرده و معاملات بزرگی انجام ندادند. بر این اساس در روز یاد شده فشار روی فلز گرانبها در پی افت ارزش شاخص دلار اندکی تغییر کرد اما همچنان دلار نزدیک به بالاترین حد خود در 20 سال گذشته باقی مانده که ممکن است فشار نزولی بر این بازار را حفظ کند.

بازار اوراق مسکن

انتظارات مسکن در نیمه دوم سال

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن، طی معاملات روز سه‌شنبه مجددا افت قیمت را شاهد بودند. به طوری که در این میان تسه 9912 روز گذشته با کاهش 85/ 4‌درصدی معادل 5‌هزار و 252 تومان عقب‌نشینی کرد. بر این اساس تسه یاد شده داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 102هزار و 971تومان خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه با توجه به تاثیر یکباره اصلاح نظام یارانه‌‌‌ای و ریسک‌های غیراقتصادی که بر بازار مسکن طی ماه‌‌‌های ابتدایی سال‌جاری به این بازار وارد شد، به نظر می‌رسد بخش قابل‌توجهی از تورم در نیمه اول سال به بازار مسکن تحمیل شده است. که همین موضوع باعث شده این بخش به تدریج در حال رسیدن به ثبات نسبی باشد. بنابراین انتظار می‌رود که در نیمه دوم سال در صورت ثبات شرایط فعلی قیمت‌ها تغییرات چشمگیری نداشته باشند.

بازار نفت

16 روز متوالی نفت زیر 100 دلار

5

قیمت هر بشکه نفت برنت در روز سه‌شنبه به 92 دلار و 38 سنت رسید و هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدییت نیز به 85 دلار و 88 سنت رسید. نفت در این روز تغییرات چندانی نداشته است. چراکه انتظارات مبنی بر این است که افزایش نرخ بهره فدرال رزرو باعث کاهش تقاضا می‌شود. این تغییرات اندک قیمت نفت از آن جهت است که با افزایش بیشتر نرخ بهره آمریکا در این هفته برای مهار تورم، کاهش رشد اقتصادی و سوخت تقاضا در بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان وجود خواهد داشت. این رکود در پی افزایش ارزش دلار و گران‌تر شدن نفت برای خریدارانی است که از ارزهای دیگر استفاده می‌کنند. همچنین قیمت نفت از اواسط ژوئن در حال کاهش بوده است و ترس از رکود اقتصادی و کاهش رشد در چین همچنان به طور کلی عوامل اصلی این روند نزولی هستند.