بازار سهام

واگرایی شاخص‌‌‌های بورس

1

بازار سهام در روز سه‌شنبه به مانند روزهای قبل معاملات بی‌رمقی داشت. به‌طوری‌که شاخص کل در این روز بیش از 3‌هزار واحد معادل27/ 0درصد افت کرد و کار خود را در سطح یک‌میلیون و ۴۴۱ واحد به پایان رساند. ضمنا شاخص کل با معیار هموزن در روز گذشته برخلاف نماگر اصلی بورس، عملکرد مثبتی داشته است و به میزان 03/ 0درصد رشد کرد. علاوه بر این حقیقی‌‌‌های بازار مجددا پس از یک روز ورود پول، خالص خریدی منفی معادل 110‌میلیارد تومان رقم زدند. با توجه به خروج پول مداوم از بورس تهران ارزش معاملات خرد (سهام و حق‌تقدم) در روز یادشده به پایین‌‌‌ترین سطح خود در نیمه مرداد سال‌جاری بازگشته است. به عقیده کارشناسان، با توجه به برآیند منفی ورود و خروج پول انتظار می‌رود که بازار حداقل برای کوتاه‌مدت رشد چشمگیری نداشته باشد.

بازار سکه

 نوسان سکه در میانه کانال

2

سکه امامی در روز سه‌شنبه منتهی به ۸شهریور سال‌جاری، در ابتدا اندکی کاهش را تجربه کرد. ولی در میانه روز قیمت سکه حرکت به سمت میانه کانال ۱۳میلیونی را متوقف کرده و در قیمت 13میلیون و 660‌هزار تومان معامله شد. یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش تقاضا برای سکه، مربوط به چشم‌انداز تورمی در کشور و اقتصاد جهانی است. در ماه گذشته با انتشار اخبار مربوط به احیای مذاکرات، دلار و در پی آن سکه کاهش قیمت را تجربه کردند. اما با به قطعیت نرسیدن این موضوع، سکه نزدیک به ۱۴‌میلیون تومان معامله شد. در روزهای گذشته هیجانات بازار اندکی متعادل شده و قیمت این سکه به میانه کانال 13‌میلیون تومان رسیده است. علاوه بر موارد ذکرشده روند کاهشی در طلای جهانی نیز موجب کاهش تمایلات سکه برای جهش به قیمت 14‌میلیون تومان شده است.

بازار طلای جهانی

طلای جهانی در کنترل ترس‌ها

3

قیمت هر اونس طلای جهانی در روز سه‌شنبه با کاهش مواجه شد و ساعت 19:30در قیمت 1722دلار معامله شد. این فلز گرانبها پس از ریزش شدید از سطح نزدیک به 2000دلاری خود در سه‌ماهه اول سال 2022 تا نزدیکی 1700دلار در هر اونس رسید. در روزهای اخیر روند شاخص دلار صعودی بود و در مقابل طلا کاهش را تجربه کرد. با نگاه تکنیکالی به نمودار قیمت جهانی طلا، در حال حاضر قیمت 1700دلار کف حمایتی معتبری به حساب می‌آید. با وجود تنش‌های بین‌المللی بین روسیه و اوکراین در کنار امکان ایجاد محدودیت جدید برای کنترل بیماری همه‌گیر کرونا و همچنین احتمال رکود و سایر دلایل، سایه نااطمینانی بر تصمیمات اقتصادی سرمایه‌گذاران اثر گذاشته است. بنابراین به عقیده برخی از کارشناسان انتظار می‌رود که بازار طلا با ترس و احتیاط بیشتری نسبت به قبل روزهای آتی را سپری کند.

بازار اوراق مسکن

 تیک صعودی در اوراق مسکن اسفند ۹۹

4

تسه ۹۹۱۲ در روز معاملاتی سه‌شنبه از معدود اوراق مثبت معامله‌شده در میان سایر اوراق حق‌تقدم تسهیلات مسکن بود. در روز معاملاتی اخیر بیشتر اوراق در محدوده منفی معامله شدند و تقاضای چشمگیری نداشتند. اما معاملات اوراق یادشده در ابتدای روز از قیمت ۱۱۵‌هزار تومان آغاز شده و تا محدوده ۱۲۲ هزارتومان پر تقاضا بوده است. در نهایت معاملات این روز، اوراق مذکور در قیمت ۱۱8‌هزار و 420 تومان به کار خود پایان داد. در سال‌های اخیر افزایش قیمت مسکن کاهش تقاضا و توانایی خرید آحاد جامعه را در برداشته و معاملات این حوزه را به شدت کاهش داده است. با کاهش میزان تقاضا، افزایش هزینه‌های ساخت مسکن و نامشخص بودن آینده اقتصادی کشور، تولیدکنندگان تمایل جدی به ارتقای سطح عرضه ندارند. در نهایت حتی با وجود رکود در معاملات مسکن، کاهش قیمت چشمگیری در انتظار این بازار به نظر نمی‌‌‌رسد.

بازار نفت

 نفت در بحبوحه قیمت‌گذاری

5

شاخص‌‌‌های نفتی با احتمال کاهش تقاضا در روز سه‌شنبه عقب‌نشینی کردند. به‌طوری‌که قیمت هر بشکه نفت خام برنت در قیمت 101دلار و 52سنت معامله شد. همچنین نفت WTI به قیمت 94دلار و 31سنت تغییر کرد. قیمت طلای سیاه در روز معاملاتی اخیر به‌دلیل ترس از تضعیف اقتصادهای جهانی ناشی از تورم که ممکن است تقاضای سوخت را کاهش دهد، افت کرد. در روزهای گذشته اخباری مبنی بر ایجاد اختلال در عرضه نفت کم‌اثر‌‌‌تر شده و صادرات نفت خام عراق تحت‌تاثیر درگیری‌‌‌ها قرار نگرفته است. نرخ تورم در برخی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان تقریبا دو رقمی است؛ سطحی که در نزدیک به نیم قرن گذشته بی‌‌‌سابقه بود. این موضوع می‌تواند بانک‌های مرکزی اروپا و فدرال‌رزرو را وادار کند که به افزایش نرخ بهره متوسل شوند و رشد اقتصادی افت کند و بر تقاضای سوخت تاثیر بگذارد.