بازار سهام

پایان سبز هفته سرخ

در معاملات روز چهارشنبه بازار سهام،شاخص بورس نخستین روز معاملاتی در بهمن ماه را صعودی آغاز کرد. در ادامه روز با افزایش تقاضا برای سهام بزرگ‌تر نماگر بورس سبزپوش باقی ماند. عملکرد مطلوب ۹ ماهه شرکت‌ها سبب گرایش سهامداران به خرید این دسته از سهام شد و شاخص کل تا پایان دادوستد‌های روز با ثبت ۹/ ۲ درصد مثبت بیش از ۳۳ هزار واحد به ارتفاع خود افزود و در سکوی یک میلیون و ۱۸۳ هزار واحدی ایستاد تا افت یک ماهه بورس به منفی ۵/ ۱۷ درصد محدود شود. شاخص هموزن نیز با رشدی محدودتر، با افزایش ۶/ ۰درصدی همراه شد. روز گذشته معاملات خرد به ارزش۶ هزار و ۲۹۲ میلیارد تومان در بورس انجام شد.حقیقی‌ها بورس را بر مدار صعود کشاندند و این دسته از سهامداران خالص خرید ۳۱۶ میلیارد تومانی در معاملات بورسی رقم زدند.

 

 

بازار سکه

افزایش قیمت سکه

در معاملات روز چهارشنبه اولین روز معاملاتی بهمن ماه، سکه 200هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای 10 میلیون و 350 هزار تومان رسید. به‌رغم افزایش سکه در روز سه‌شنبه و ادامه صعود تا روز بعد این فلز گرانبها طی یک ماه گذشته بازدهی منفی 3/ 14 درصدی داشته است. به گفته فعالان، بخشی از این افزایش روز گذشته ناشی از رشد بهای اونس طلا در بازارهای جهانی بود. در کنار این، رشد قیمت دلار و توقف روند نزولی نیز تاثیر زیادی بر رفتار معامله‌گران بازار سکه داشت. قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 600 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 600 هزار تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 200 هزار تومان تعیین شده است.به نظر می‌رسد تا زمانی که نرخ ارز داخلی و طلا جهانی به یک ثبات نسبی برسند نوسانات در این بازار ادامه‌دار باشد.

 

 

بازار طلای جهانی

سیر طلا صعودی شد

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر انتظارات برای اقدامات محرک مالی گسترده دولت جدید آمریکا برای تقویت اقتصاد آسیب‌زده از کرونا، افزایش یافت. در معاملات چهارشنبه بهای هر اونس طلا به 1867 دلار ( تا ساعت 19 و 30 دقیقه به وقت تهران) رسید. با توجه به موضع بایدن درخصوص اقدامات محرک مالی، طلا به انتظارات تورمی بالاتر واکنش نشان می‌دهد. با این حال رشد قیمت طلا در کوتاه‌مدت به‌دلیل بازده بالاتر و رشد دلار محدود خواهد بود. طلا پناهگاه امنی در برابر تورم و افت ارزش ارز در نتیجه اقدامات محرک مالی و پولی به شمار می‌رود و بازده پایین‌تر خزانه، هزینه نگهداری این فلز ارزشمند را که بازدهی ندارد، کاهش داده و به جذابیت سرمایه‌گذاری در آن می‌افزاید. انتظار می‌رود، اونس طلا همچنان پتانسیل صعود به 2 هزار دلار را تا چند ماه آینده داشته باشد.

 

 

بازار اوراق مسکن

تداوم افزایش قیمت تسه9712

در جریان داد وستدهای روز چهارشنبه، آخرین روز معاملاتی بازار سهام در هفته گذشته تسه 9712 روز مثبت را پشت گذاشت و اندکی افزایش قیمت را در مقایسه با روز کاری قبل به ثبت رساند. هر فقره از اوراق منتشره توسط بانک‌مسکن که به منظور کمک هزینه دریافت وام مسکن، در فرابورس ارائه شده است روز گذشته در قیمت پایانی52 هزار و 192 تومان بسته شد که افزایش 9/ 2 درصدی را در هر برگه نشان می‌دهد. با هدف جلوگیری از سفته‌بازی اوراق خریده شده تا ۲ ماه پس از خرید مجاز به فروش نیستید. البته اگر فقط ۴ ماه به پایان ‌مدت اعتبار اوراق تسه باقی مانده باشد، چنین محدودیتی وجود ندارد و بلافاصله پس از خرید، می‌توان آنها را به فروش رساند. با توجه به‌مدت کمی که تا سررسید تسه9712 باقی مانده است معاملات این نماد کاملا آزاد است و همین امر سبب نوسانات تسه 9710 شده است.

 

 

بازار نفت

ادامه صعود نفت 53 دلاری

بهای معاملات نفت روز چهارشنبه تحت تاثیر انتظارات برای اقدامات محرک مالی گسترده دولت جدید آمریکا و رونق یافتن تقاضا برای سوخت، به روند صعودی روز گذشته ادامه داد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت آمریکا با یک دلارمعادل 2/ 1 درصد افزایش، به ۵۳ دلار و 62 سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص روز سه‌شنبه با بیش از یک درصد افزایش بسته شده بودند.جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای وزارت خزانه‌داری روز سه‌شنبه از قانون‌گذاران خواست در زمینه کمک هزینه کرونایی حرکت بزرگی انجام دهند و امیدها به هزینه‌های گسترده دولت برای تحرک بخشیدن به رشد اقتصادی را تقویت کرد. با این حال بازار نگران تقاضا برای نفت در کوتاه‌مدت مانده است. آژانس بین‌المللی انرژی به‌دلیل قرنطینه‌های جدید و تعطیلی مرزها تقاضا برای نفت در سه ماه نخست سال را به میزان ۵۸۰ هزار بشکه در روز کاهش داد.