بازار سهام

01

شروع سرخ نماگر بورس

در جریان معاملات روز شنبه بازار سهام، شاخص کل بورس تهران شاهد افزایش عرضه‌ها و در نتیجه سرخ‌پوشی شاخص‌ها از ابتدای معاملات تا پایان روز بود. به‌طوری که شاخص کل بورس افت 5/ 3 درصدی (43 هزار واحدی) را تجربه کرد و به زیر 2/ 1 میلیون واحد تنزل یافت.شاخص کل هم‌وزن نیز در نخستین روز معاملاتی از هفته جاری ریزش 2/ 2 درصدی را به ثبت رساند و یک هزار واحد از سقف قبلی خود عقب‌تر نشست. در  فرابورس نیز 461 واحد از ارتفاع شاخص کل کاسته شد. به این ترتیب بازار سهام روز سراسر سرخ را تجربه کرد. ارزش معاملات روز شنبه کاهش محسوسی داشت، به‌طوری که در معاملات خرد بورسی شاهد جابه‌جایی ۶ هزار و ۲۶6 میلیارد تومانی بودیم. همچنین در جریان دادوستدهای در این روز حدود 2 هزار و 61 میلیارد تومان از گردونه معاملات سهام خارج شد.

 

بازار سکه

03

تشدید روند کاهشی سکه

در ادامه روند نزولی بازارها، طلا و سکه و مسکوکات دیگر طلا کاهش سنگین تری را تجربه کردند.هر قطعه سکه تمام بهار آزادی 10 میلیون و 350 هزار تومان معامله شد،که 250 هزار تومان کاهش داشته است. قیمت نیم سکه با ۱۵۰ هزار تومان کاهش به پنج میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید. قیمت ربع سکه هم با ۳۰۰ هزار تومان کاهش سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد.از عمده دلایل نزول قیمت سکه می‌توان وعده رئیس‌جمهور مبنی بر رسیدن قیمت دلار به ۱۵ هزار تومانی،کاهش هزار تومانی قیمت دلار نسبت به روز پنج‌شنبه و رسیدن آن به کانال ۲۲ هزار تومانی و همچنین کاهش ۲۰ دلاری اونس جهانی را نام برد که البته تغییر دولت آمریکا و تولید انبوه واکسن کرونا در جهان به شدت این روند کمک کرده است.

 

بازار طلای جهانی

04

کمترین قیمت طلا در 6 ماه گذشته

طلا در نتیجه ریزش بازارهای سهام که باعث وحشت بازارهای فلزات در معاملات روز جمعه شد، فشار کاهشی شدیدی را تجربه کرد. هر اونس طلا در معاملات روز جمعه در قیمت1829دلار و 60 سنت بسته شد. رشد شاخص دلار آمریکا اوضاع را برای طلا در کوتاه مدت دشوارتر کرده و بازار در حال همگام‌سازی با پیامدهای تدابیر محرک مالی، نگرانی‌های تورمی و بهبود ارزش دلار آمریکاست. مدتی طول خواهد کشید تا روند صعودی طلا دوباره آغاز شود با نزولی شدن بازارهای سهام، سرمایه‌گذاران به وحشت افتاده و دست به فروش زده‌اند. اگر روند رشد شاخص دلار و بازده اوراق خزانه ادامه پیدا کند، اونس طلا ممکن است به پایین ۱۸۰۰ دلار سقوط کند. طلا تحت تاثیر دلار قوی‌تر و عوامل فنی ضعیف‌تر نزولی شده و با متوقف شدن روند صعودی از نیمه هفته گذشته، به کمترین قیمت خود در 6 ماه اخیررسیده است.

 

بازار اوراق مسکن

05

کاهش‌های متوالی تسه‌ها

در ادامه سیر نزولی اوراق تسهیلات بانک مسکن در فرابورس، تسه9712 روز شنبه بازهم افت قیمت را تجربه کرد و هر فقره از این اوراق در روز شنبه با کاهش حدود 3 درصدی در قیمت 52 هزار و 984 تومان بسته شد. قیمت اوراق منتشرشده در ماه‌های مختلف با هم متفاوت است که دلیل آن هم این است که اوراقی که سررسید آنها نزدیک‌تر است، معمولا ارزان‌ترند چون فرصت کمی برای اخذ وام آن وجود دارد. مثلا قیمت اوراق مسکن منتشرشده در اسفند 97 از قیمت اوراق اسفند 98 ارزان‌تر است چون سررسید اوراق اسفند ۹۷ پایان سال جاری است. اما برای اخذ وام اوراقی که در اسفند ماه ۹۸ منتشر شده‌اند تا پایان ۱۴۰۰ فرصت باقی است. اگر فرصت دوساله استفاده از اوراق مسکن تمام شود، اوراق باطل شده و بانک موظف به پرداخت وام نخواهد بود.

 

بازار نفت

06

تداوم عقب‌نشینی نفت

بهای معاملات نفت روز جمعه تحت تاثیر موج جدید شیوع ویروس کرونا در چین که دورنمای تقاضا برای انرژی را مبهم کرد، به روند کاهشی خود ادامه داد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت برای تحویل در فوریه یک دلار و ۲۱ سنت معادل 3/ 2 درصد کاهش یافت و در ۵۲ دلار در هر بشکه بسته شد و نخستین کاهش هفتگی خود در سه هفته اخیر را به ثبت رساند در حالی که هفته گذشته به بالاترین قیمت خود در یک سال اخیر رسیده بود.در حالی که تولیدکنندگان با چالش‌هایی برای متعادل کردن عرضه و تقاضا در مواجهه با قرنطینه‌های سختگیرانه و عرضه همزمان واکسن‌های کووید- ۱۹ مواجه هستند، قراردادهای مالی تحت تاثیر صعود بازارهای سهام و دلار ضعیف‌تر رونق گرفته است. اما این عوامل مثبت روز جمعه وضعیت متفاوتی پیدا کرد و با تشدید قرنطینه در چین، نفت کاهشی شده است.