بازار سهام

نگاه‌های احتمالی بر بورس

1

بازار سهام آخرین روز معاملاتی هفته را نزولی سپری کرد. به‌طوری که بورس اوراق بهادار تهران در روز چهارشنبه همانند روزهای گذشته مجددا شاهد خروج پول سرمایه‌گذاران خرد بود. بر این اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای با افت 56/ 0 درصد معادل بیش از 8 هزار واحد کاهش در سطح یک میلیون و 451 هزار واحد ایستاد. در مقابل نیز شاخص هموزن روند معکوسی طی کرد و رشد 11/ 0 درصدی داشت. همچنین ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) پس از گذشت چند روز پرنوسان رقم 2725 میلیارد تومان ثبت شد. کارشناسان معتقدند حتی با احیای برجام نیز وضعیت تضعیف شده بورس به سرعت نیروی صعودی خود را بازنخواهد یافت. در مقابل برخی معتقدند که توافق قطعی برجام و انتشار مفاد آن می‌تواند امید سرمایه‌‌گذاران را به این بازار بازگرداند و داد و ستدها به تعادل دو سال قبل متمایل شود.

بازار سکه

دنباله‌روی سکه در جاده نزولی دلار

2

سکه طلا که متاثر از تغییرات بهای طلای جهانی و به‌ویژه افت و خیز نرخ دلار آزاد است، روز چهارشنبه جایگاه خود را در کانال 13میلیون تومان تثبیت کرد. به‌طوری که سکه امامی روز چهارشنبه همراه با افت نرخ دلار آزاد، بالغ بر 430 هزار تومان ریزش داشت. همین امر باعث شد تا مسکوک یاد شده روز گذشته در قیمت 13میلیون و670 هزار تومان دادوستد شود. علاوه بر این با کاهش بهای طلای جهانی در کنار نرخ دلار فاصله بین ارزش ذاتی و بازاری سکه یاد شده افت کرد. بر این اساس حباب این کالای با ارزش به نزدیکی مرز 2/ 1 میلیون تومان رسید. گفتنی است که با توجه به افت و خیزهای متوالی قیمت‌‌ها و برخی بی‌ثباتی‌‌های اقتصادی و غیراقتصادی بسیاری از سکه‌فروشان تمایلی به انجام معالات با حجم بالا ندارند و عمدتا اقدام به تک‌فروشی می‌کنند.

بازار طلای جهانی

احساسات شکننده بازار طلا

3

طلای جهانی در معاملات روز چهارشنبه تحرکات نزولی داشت. زیرا بهبود بازار سهام تقاضا را کاهش داد. علاوه بر این فلز گرانبها تحت فشار انتظارات برای ادامه افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو قرار گرفته است که معامله‌گران را به سمت دارایی‌‌هایی همچون سهام و دلار سوق داده است. بر این اساس طلا روز گذشته با افت بیش از 4 دلار (تا ساعت 16) در قیمت 1771 دلار معامله شد. در این میان قیمت طلا برای سومین روز متوالی در هفته جاری کاهش یافت و بیش از 3 درصد در سال جاری افت داشته است. نگرانی‌‌های فزاینده درباره رکود اقتصاد جهانی که با اطلاعات ناامیدکننده چین در روز سه‌‌شنبه منتشر شد، در کنار آمارهای اقتصادی ایالات متحده و سیاست‌های فدرال رزرو برای مهار تورم، احساسات بازار را همچنان شکننده باقی گذاشته است و سرمایه‌گذاران دست به عصا حرکت می‌کنند.

بازار اوراق مسکن

سناریوی بهبود وضعیت مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس معامله می‌شود، در آخرین روز معاملاتی هفته، نیمی مثبت و نیمی دیگر افت قیمت داشتند. به‌طوری که در این میان اوراق تسهیلات اسفند 99روز چهارشنبه با 64/ 0 درصد افزایش مجددا به سطح 130 هزار تومان بازگشت. بنابراین تسه 9912 داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 130 هزار و 481 تومان خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان بازار مسکن در صورتی که برجام به‌صورت قطعی احیا شود، انتظار می‌‌رود حداقل برای بازه زمانی میان‌مدت قیمت‌‌های مواد اولیه ساخت‌و‌ساز مسکن با افزایش قیمت روبه‌رو نشوند. علاوه بر این رخ دادن چنین اتفاقی در کنار سیاستگذاری مناسب در کنار اتخاذ و عملی کردن برخی قوانین مقابله با سودجویی و ملاکی می‌تواند قیمت‌‌های واحدهای مسکونی را متعادل کند. این موضوع نیز می‌تواند مانع از افزایش بی‌رویه اجاره‌بها شود.

بازار نفت

الاکلنگ قیمت نفت

5

شاخص‌‌های نفتی روز چهارشنبه پس از یک صعود کوتاه به پایین‌‌ترین حد خود در6 ماه گذشته رسیدند. در این روز نگرانی‌‌ها درباره دورنمای رکود جهانی تقاضا را تضعیف می‌کند، گزارشی مبنی بر کاهش ذخایر نفت خام و بنزین آمریکا بازار را متاثر کرد. به‌طوری که هر بشکه نفت برنت خام روز گذشته (تا ساعت 16) در قیمت 92 دلار معامله شد. نفت WTI نیز با کمتر از یک دلار افزایش در سطح 86 دلار ایستاد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که کاهش سطح ذخیره‌‌سازی‌‌های بنزین ایالات متحده برای دومین هفته پیاپی به سرمایه‌‌گذاران اطمینان داد که تقاضای نفت شرایط منعطفی دارد و این وضع نشان‌دهنده ثبات تقاضاست. همچنین گفته می‌شود که بازار نفت در تلاش است تا ترس از رکود را از بین ببرد و نمی‌توان انتظار داشت این وضعیت به زودی تغییر کند.