بازار سهام

تماشا و انتظار سهامداران

بورس تهران روز یکشنبه بر شیب نزولی قرار گرفت و سرخ پوشی در بسیاری از نمادها را به همراه داشت. به طوری که شاخص کل روز گذشته در پی بازگشایی نماد «کگل» توانست از مرز منفی شدن خارج شود و ۱۸/ ۰‌درصد رشد را از آن خود کرد. بر این اساس این نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای یک پله به ارتفاع خود افزود و در رقم یک‌میلیون و ۳۳۵‌هزار واحد ایستاد. اما در مقابل شاخص هموزن نتوانست مثبت شود و با ۱۱/ ۰درصد کاهش روز یاد شده را سپری کرد. لازم به ذکر است که افت روز گذشته بازار سهام را می‌توان به‌دلیل تشکیل مجدد فضای انتظاری در بازار دانست. در واقع با وجود اینکه واکنش‌‌‌های هیجانی به اخبار پیرامون بازارها وجود ندارد، سهامداران معاملات خود را با احتیاط انجام می‌دهند. ارزش معاملات خرد بورس نیز روز گذشته عدد ۱۹۴۹‌میلیارد تومان ثبت شد.

1-15 copy

بازار سکه

احتمال افزایش هیجانات سکه

سکه روز یکشنبه نیز توانست معاملات خود را بالای مرز روانی 12‌میلیون تومان پیش ببرد. به طوری که این فلز گرانبهای داخلی افزایش قیمت بیش از 100‌هزار تومان را در روز گذشته تجربه کرد. بر این اساس هر سکه امامی با قیمت 12‌میلیون و 550‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. انتظار می‌رود که سرعت رشد بهای طلا و سکه با توجه به تاثیر‌پذیری بالای این بازار از روند نرخ دلار در بازار داخلی، با آرام شدن هیجانات موجود در معاملات طلای جهانی، اندکی کندتر شود. اما در مقابل نیز برخی از تحلیلگران معتقدند در صورتی که طلای جهانی و نرخ دلار همگام با هم روند صعودی را پیش بگیرند؛ رشد قیمت سکه امامی به مراتب سریع‌‌‌تر خواهد بود و احتمال می‌رود تا نزدیکی سطح 13‌میلیون تومان نیز افزایش یابد.

2-15 copy

بازار طلای جهانی

استراحت قیمتی طلا

طلا در بازار جهانی طی معاملات هفته‌‌‌های اخیر به دلیل پناه بردن سرمایه‌گذاران به دارایی‌‌‌های امن در بحبوحه حمله‌‌ روسیه به اوکراین، افزایشی بود. اما در نهایت این فلز ارزشمند پس از یک روند صعودی و رسیدن به بالاترین سقف خود در دو سال اخیر، جهت حرکت را تغییر داد و به سطوح قیمتی زیر 2000 دلار تنزل یافت. به طوری که طلای جهانی در آخرین روز معاملاتی خود در قیمت 1992 دلار و 25 سنت در هر اونس قرار گرفت. با این حال این فلز گرانبها توانست هفته را با عملکرد مثبت 3/ 1‌درصد پشت سر بگذارد. برخی از تحلیلگران این حوزه احتمال می‌دهند که ممکن است طلا با این افت یا استراحت قیمتی در حال احیای نیروی صعودی خود است تا در صورت تشدید تنش‌‌‌های ژئوپلیتیک مجددا روند صعودی را قوی‌‌‌تر از قبل، دنبال کند.

3-15 copy

بازار اوراق مسکن

دیدگاه‌‌‌ متمایز کارشناسان مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن روز گذشته را هم نزولی سپری کردند و تنها تعداد کمی از این اوراق بانکی رنگ سبز را به خود دیدند. تسه 9912 نیز روز یکشنبه با افزایش فشار در سمت فروشندگان افت قیمت را به همراه داشت. به طوری که این اوراق تسهیلات روز گذشته با ریزش 03/ 2‌درصدی معادل بیش از 2‌هزار تومان تا قیمت پایانی 113‌هزار و 319 تومان افت قیمت را داشت. گفتنی است که برخی از کارشناسان معتقدند حذف ارز ترجیحی می‌تواند موجب افزایش قیمت در سایر بازارها شود و پیامد افزایش نرخ تورم عمومی، به شکل افزایش قیمت در بازار مسکن منعکس شود. گروه دیگری بر این باورند که تورم در مورد برخی کالاها که از ارز ترجیحی برخوردار بودند، به صورت مقطعی رخ خواهد داد و تاثیر چندان زیادی بر جهش مجدد قیمت‌های مسکن نخواهد داشت.

4-15 copy

بازار نفت

روند مبهم در بازار نفت

با و جود اینکه قیمت جهانی نفت‌‌‌ طی معاملات هفته اخیر روند افزایشی را دنبال کرد، اما در اواخر هفته افت قابل‌توجهی داشت. به طوری که قیمت‌های نفت شدیدترین کاهش هفتگی خود را از ماه نوامبر به ثبت رساند. این افت در حالی رخ داد که معامله‌‌‌گران نفتی چشم‌انداز عرضه را مبهم ارزیابی کردند چشم‌اندازی که با تهاجم‌‌‌های اخیر روسیه به اوکراین مختل شده و گمان می‌رود که برخی از کشورهای تولیدکننده عرضه را افزایش دهند. بر این اساس هر دو نفت برنت و wti عملکرد منفی بیش از 5‌ درصد را در کارنامه هفتگی خود ثبت کردند. علاوه بر این به عقیده برخی از کارشناسان ایجاد مکث در مذاکرات هسته‌‌‌ای ایران می‌تواند یکی از عوامل حمایتی بازار باشد. همچنین هفته آینده تمرکز روی گزارش‌های بازار طلای سیاه از سوی اداره بین‌المللی انرژی (IEA) و سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک تغییر خواهد کرد.

5-15 copy