بازار سهام

فشار پتروشیمی بر شاخص بورس

1

معاملات بورس در آخرین هفته بهار با افت نماگرهای اصلی تالار شیشه‌‌ای آغاز شد. روز شنبه شاخص کل بورس 06/ 1درصد نزول کرد و به محدوده یک میلیون و 547 هزار واحدی عقب نشست. همزمان نماگر هم‌‌وزن نیز که نشانی از اثرگذاری یکسان نمادها دارد، با کاهش 87/ 0 درصدی مواجه شد. خروج پول در بورس شنبه با شتاب بیشتری دنبال شد؛ به‌طوری که حقیقی‌ها در مجموع دادوستدهای این روز بورس تهران، مالکیت سهامی به ارزش 591 میلیارد تومان را به سهامداران نهادی واگذار کردند. استارت افت دیروز شاخص‌‌های بورسی با معاملات منفی در سهام پتروشیمی زده شد که به دیگر گروه‌ها نیز سرایت کرد. هیجانات منفی روانی ناشی از اعمال تحریم‌های جدید «اوفک» علیه برخی پتروشیمی‌‌های بورسی و البته ارائه تحلیل‌‌های کارشناسانه از کاهش حاشیه سود پتروشیمی‌‌ها پس از انتشار یکسری از صورت‌‌های مالی این شرکت‌‌ها مهم‌ترین عامل افت سهام مزبور در دادوستدهای روز گذشته بود .

بازار سکه

سکه در تعقیب دلار

2

نرخ دلار در بازار ارز تهران روز شنبه صعودی شد و مجددا وارد کانال 32 هزار تومان شد تا تاثیر خود را بر قیمت سکه نیز به جا بگذارد. هر قطعه سکه امامی روز گذشته 15میلیون و 590 هزار تومان قیمت خورد که از افزایش روزانه 460هزار تومانی حکایت می‌کرد. به نظر می‌‌رسد ناامیدی سرمایه‌گذاران از احیای برجام و انتظارات برای افزایش تورم در سال جاری از مهم‌ترین دلایل بازگشت نرخ دلار و سکه به مسیر صعودی است. شرایطی که حتی نتوانست اثر منفی کاهش نرخ جهانی فلز زرد را در بازار سکه منعکس کند و این مسکوک گرانبهای داخلی را همراستا با نوسانات اسکناس آمریکایی به صعود واداشت. این روند صعودی در حالی رقم خورد که در روزهای پایانی هفته گذشته شاهد تغییر مسیر و کاهش قیمت‌‌ها در بازار ارز و سکه بودیم اما به نظر می‌‌رسد افزایش قیمت اخیر در بازار ارز، صرفا یک اصلاح قیمتی در روند نزولی این ‌‌روزهای بازار باشد.

بازار طلای جهانی

هفته کاهشی فلز زرد

3

طلای جهانی روز جمعه دوباره قرمزپوش شد و در مسیر کاهش هفته را به پایان رساند، زیرا تقویت دلار و افزایش نرخ بهره از سوی بانک‌های مرکزی بزرگ جذابیت این فلز امن را کاهش داد. به این ترتیب در پایان هفته‌‌ای که گذشت، هر اونس طلای جهانی 1841 دلار و 90 سنت قیمت خورد تا از کاهش هفتگی 8/ 1 درصدی حکایت کند. فدرال رزرو آمریکا این هفته بزرگ‌ترین افزایش نرخ بهره خود از سال 1994 را اعلام کرد و بانک ملی سوئیس نیز برای نخستین بار در 15 سال گذشته نرخ بهره را افزایش داد. بانک انگلستان نیز از این روند پیروی کرد. جی پی مورگان در یادداشتی گفت: «در حالی که تورم قوی‌‌تر برای قیمت‌‌های (فلزات گرانبها) صعودی است، اکنون با قیمت‌‌گذاری تهاجمی‌‌تر برای واکنش سیاستی از سوی فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی به سرعت مقابله می‌شود و احتمالا قیمت‌‌ها را محدود نگه می‌‌دارد.»

بازار اوراق مسکن

افت مقطعی «تسه»‌‌ها؟

4

روز شنبه میانگین قیمت اوراق تسهیلات مسکن با افت 63/ 0 درصدی به 137 هزار و 390 تومان کاهش پیدا کرد. در این میان «تسه9912» به عنوان شاخص مورد بررسی در این صفحه افت روزانه 57/ 1 درصد را تجربه کرد و 138 هزار و 348 تومان قیمت خورد. این افت قیمت در حالی رقم خورد که تسه‌ها در پایان هفته گذشته به سقف تاریخی خود نزدیک شده و هزینه دریافت وام برای متقاضیان خرید ملک را به اوج خود رسانده بودند. پس از آنکه در اواخر فروردین، قیمت اوراق تسه به کانال 70 هزار تومان تنزل پیدا کرد دوباره قیمت‌‌ها صعودی شد و تا روز چهارشنبه حدود 90 درصد از کف اخیر خود فاصله گرفت. افت روز گذشته اوراق مذکور نیز به نظر ناشی از نوسانات طبیعی بازار بوده و نمی‌تواند آغاز کاهش قیمت «تسه»ها به شمار رود. به ویژه آنکه با ورود به فصل داغ نقل و انتقال در بازار مسکن، احتمال افزایش تقاضا برای دریافت تسهیلات مسکن و در نتیجه رشد نرخ اوراق مزبور وجود دارد.

بازار نفت

ترس نفت از سیاست‌های پولی

5

شامگاه روز جمعه قیمت هر بشکه نفت به دلیل نگرانی از رکود اقتصادی و تقویت شاخص دلار با سقوط بیش از 6درصدی مواجه شد و به پایین‌ترین حد در چهار هفته رسید. به این ترتیب در پایان هفته میلادی، هر بشکه نفت برنت 12/ 113 دلار و هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا 56/ 109دلار قیمت خورد. به ترتیب نفت برنت پس از 5 هفته افزایشی و نفت خام آمریکا پس از 8 هفته رشد نزولی شدند و شاهد افت هفتگی 2/ 9 و 3/ 7 درصدی این دو شاخص‌‌ نفتی بودیم. ارزش دلار آمریکا روز جمعه به بالاترین سطح از دسامبر ۲۰۰۲ رسید و خرید نفت را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گران‌‌تر کرد. برخی تحلیلگران در کنار عامل افزایش ارزش دلار آمریکا، تاکید روسیه بر افزایش صادرات نفت و بالا گرفتن ترس از رکود اقتصاد دنیا را دلیل کاهش قیمت نفت می‌‌دانند.