بازار سهام

بی‌‌تحرکی دماسنج اصلی بورس

1

نماگر اصلی بازار سهام روز معاملاتی دوشنبه در محدوده یک میلیون و 463 هزار واحدی آغاز به کار کرد. در ساعات میانی بازار شاهد افت اندکی در شاخص کل بودیم. طولی نکشید که با تغییر جهت این شاخص روند کاهشی صعودی شد. بنابراین شاهد رشد 43واحدی در این شاخص بودیم. شاخص هموزن نیز در روز گذشته عملکرد مناسبی را به ثبت رساند و با رشد 45/ 0درصدی روبه‌رو شد. ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) به مبلغ 2492میلیارد تومان رسید. با تداوم بلاتکلیفی‌‌ها در فرآیند مذاکرات، بازار همچنان در حالت خنثی به‌سر می‌‌برد. به‌طوری که شاخص‌‌های بازار سهام به صورت متناوب مثبت و منفی ظاهر می‌شوند. در نهایت با اثرگذاری مثبت سهام برجامی مانند گروه خودرویی و بانکی بورس کار خود را مثبت به پایان رساند.

بازار سکه

سکه در تعقیب دلار

2

قیمت سکه امامی در روز دوشنبه روندی مشابه روزهای قبل داشت و با اندکی کاهش بعد از 70 روز وارد کانال 13 میلیون تومان شد. سکه طلا به عنوان یکی از پربازده‌‌ترین شیوه‌های پس‌‌انداز امن، همواره مورد استقبال سرمایه‌‌گذاران است. با ادامه‌‌دار بودن احتمال امضای توافق بین طرفین مذاکره نرخ سکه نیز به تبع دلار کاهش بیشتری را به ثبت می‌‌رساند. یکی از عواملی که سرعت تغییرات را کند می‌کند، عدم قطعیت در فرجام مذاکرات است. در سال اخیر بارها اخباری مبنی بر پایان مذاکرات به گوش می‌رسید به‌طوری‌که طرفین مسائل حل نشده بسیاری دارند. اما با تداوم نشست‌‌ها بازار دچار سردرگمی شده است. در مواقع نااطمینانی با هجوم سرمایه‌های سرگردان به بازار دلار برای حفظ پول در برابر تورم، بازار سکه دچار نوسان شدیدی می‌شود.

بازار طلای جهانی

قدرت‌گیری شاخص دلار در مقابل طلا

3

طلا در بازار جهانی در نخستین روز معاملاتی هفته با کاهش بیش از یک درصدی همراه شد. در بررسی تحرکات 30 روزه قیمت این فلز گرانبها تنها در روز معاملاتی 21 مرداد شاهد رشد و عبور ازسطح 1800 دلار بودیم. بهای طلا طی معاملات روز گذشته به 1778 دلار در هر اونس رسید. از عمده دلایل افت بهای این فلز زرد ارزشمند در روز یاد شده می‌توان به رشد شاخص دلار و قرار گرفتن آن در سطوح بالای 106 واحد اشاره کرد. علاوه بر این برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که طلا توان عبور قوی از سطح مقاومت تکنیکالی 1800 دلار را از دست داده است. با این حال بسیاری از سرمایه‌‌گذاران با توجه به تورم موجود در اقتصاد جهانی و چشم‌انداز رکودی غیرقابل گریز، طلا را همچنان به عنوان پناهگاه امن تلقی می‌کنند.

بازار اوراق مسکن

زخم عمیق مسکن در کوتاه‌مدت

4

تسه 9912 در روز دوشنبه با کاهش یک هزار تومانی مواجه شد. این رقم نسبت به قیمت کل معادل 81/ 0 درصد بود و این اوراق را وارد کانال 120 هزار تومان کرد. شروع معاملات تسه از قیمت 130 هزار تومان آغاز شده و تا 124 هزارتومان کاهش یافت و در نهایت در قیمت 129 هزار و 393 تومان به کار خود پایان داد. یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر افزایش تقاضا برای خانه اولی‌ها، میزان کفاف وام نسبت به هزینه خرید ملک است. در پی افزایش قیمت‌های اخیر در قیمت مسکن و عدم سیاستگذاری جدی در افزایش عرضه، افکار عمومی متوجه احتمال افزایش قیمت در این حوزه شده است. با وجود افزایش هزینه‌ها در دریافت وام مسکن، رشد مداوم قیمت‌‌ها و انتظارات تورمی باعث شده تا تقاضای هیجانی در این بازار پابرجا بماند.

بازار نفت

فشار آمار اقتصادی بر قیمت نفت

5

به‌دنبال کاهش پیش‌بینی رشد اقتصادی در چین و احتمال کاهش تقاضای نفت، قیمت طلای سیاه در معاملات دوشنبه با افت همراه شد. به‌طوری که (تا ساعت 16) هر بشکه نفت WTI با عملکرد منفی 5/ 4 درصدی 77/ 87 سنت معامله شد. هر بشکه نفت خام برنت نیز با عملکرد منفی بیش از 4 درصد حدود 4/ 4 دلار در هر بشکه افت داشت و به 93 دلار و 55 سنت رسید. به عقیده برخی کارشناسان احتمال افت تقاضا برای نفت در حالی بر بازارهای جهانی تحمیل شده که تولید نفت از سوی اوپک پلاس افزایشی بوده و این مورد به همراه چشم‌انداز مثبت از توافق هسته‌ای و احتمال حضور ایران در بازار نفت بر کاهش قیمت در این بازار اثرگذار بوده است. با وجود تمامی موارد ذکر شده ممکن است ادامه بحران انرژی در اروپا فشار بر تقاضای نفت را حفظ کند.