بازار سهام

سهام‌‌ کوچک در مرکز توجه بازار

1

بازار سهام بعد از ماه‌ها انتظار از به نتیجه رسیدن مذاکرات، به سبب اخبار روزهای اخیر توجه خاصی به سهام موسوم به برجامی داشت. در روز معاملاتی سه‌شنبه با وجود مثبت بودن گروه خودرو در زمان شروع معاملات، با افزایش در عرضه قیمت معامله این گروه به زیر قیمت پایانی افت کرد. در نتیجه داد و ستد‌‌ها در این روز، شاخص کل با تغییر بیش از چهار هزار واحد به سطح یک میلیون و 459 هزار واحد کاهش یافت. همچنین در این روز ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) نیز به رقم 2هزار و 707 میلیارد تومان رسید. فعالان بازار سهام اخبار دقیقی از روند واقعی توافق ندارند و تصمیمات اقتصادی خود را با فرض زمانبر بودن انجام مذاکرات به تعویق می‌‌اندازند. به همین دلیل واکنش محتاطانه برای خرید در روز گذشته بازار سهام کاملا مشهود است.

بازار سکه

ماندگاری سکه در کانال 14میلیونی

2

پس از چند روز روند نزولی قیمت‌ها در بازار سکه، روز سه‌شنبه تغییر جهت داشت. به‌طوری که سکه طلا طی معاملات روز گذشته افزایش قیمت اندکی تجربه کرد. به این ترتیب سکه امامی در روز یاد ‌‌‌‌‌‌‌شده همسو با افزایش قیمت دلار آزاد به کانال 14 میلیون تومان بازگشت. از این رو مسکوک مذکور در روز گذشته در قیمت 14 میلیون و 100 هزار تومان دادوستد شد. با افزایش اندکی در نرخ دلار و کاهش در قیمت جهانی طلا حباب سکه یادشده همچنان در سطوح 3/ 1میلیون تومان قرار دارد. با توجه به شرایط حاکم بر بازار‌‌های داخلی انتظار می‌‌رود تا زمان مشخص شدن روند دلار با فرمان مذاکرات معاملات سکه کم‌رمق باقی بماند. همین امر باعث می‌شود که تغییرات قیمتی این فلز گرانبها محدود شود و صرفا به چند ده هزار تومان بسنده کند.

بازار طلای جهانی

حال و هوای مقاومتی طلا

3

بهای طلا در بازار جهانی طی معاملات ماه‌های گذشته نزولی بود و از سطح 1824دلار به سمت قیمت‌‌های پایین‌‌تر گام برداشته است. بنابراین طی معاملات دیروز بهای هر اونس طلای جهانی با کاهش 23/ 0 درصدی به 1775 دلار رسید. این کاهش قیمت به دنبال تقویت شاخص دلار شکل گرفت. علاوه بر این با توجه به تورم جهانی بازار ‌‌طلا همچنان از امنیت بالایی برای سرمایه‌گذاران برخوردار است و به عنوان پناهگاهی امن لحاظ می‌شود. این موضوع خود عاملی برای حفظ تقاضا در این بازار و ثبات در سطح قیمتی 1800دلار است. در نهایت به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه، طلا تا زمان انتشار صورت‌جلسات نشست جولای فدرال رزرو در روز چهارشنبه می‌تواند در قیمت کمتر از 1800 دلار باقی بماند. برخی معتقدند که تمام فشارهای موجود بر طلا در بازه زمانی بلندمدت توان بازگشت به سطوح بالا را دارد.

بازار اوراق مسکن

رکود تورمی در بازار مسکن

4

داد و ستدهای تسه 9912 در روز معاملاتی سه‌شنبه در قیمت 127 هزار تومان آغاز شده و روندی افزایشی را در پیش گرفت. اوراق ذکر شده در این روز با افزایش 2/ 0 درصدی به قیمت 129 هزار و 654 تومان رسید. بعد از رشد قیمت مسکن در سال‌های اخیر شاهد کاهش در میزان معاملات مسکن و کم‌توانی برخی اقشار جامعه برای خرید خانه بودیم. با وجود کاهش در تقاضا، انتظارات تورمی و شرایط نااطمینانی در اقتصاد، افزایش هزینه‌ها در دریافت وام مسکن برای خانوار توجیه می‌شود. طی سال‌های گذشته افزایش قیمت مسکن بسیار چشم‌‌گیر بوده و نسبت قیمت ملک به اجاره آن غیرمنطقی بود. این نسبت با کاهش قیمت مسکن جبران نشد بلکه در نهایت شاهد رشد هزینه اجاره بودیم. طبق نظر برخی کارشناسان، برای خانه اولی‌ها دریافت وام و پرداخت اقساط وام بهتر از پرداخت اجاره‌های سنگین است.

بازار نفت

احتمال کاهش بیشتر در قیمت نفت جهانی

5

شاخص‌های نفتی روز سه‌‌شنبه در حالی کاهش یافتند که داده‌های ضعیف اقتصادی از سوی خریدار اصلی نفت خام چین، نگرانی‌‌ها از رکود جهانی را افزایش داد. همچنین گمانه‌زنی‌‌هایی از بهبود عرضه با افزایش تولید شرکت آرامکو عربستان سعودی، فشار تقاضا را تا حدودی تسکین خواهد داد که این موضوع مانع از افت بیشتر نفت شد. موارد ذکر شده نفت جهانی را با کاهش ملایم مواجه کرد به‌طوری‌‌که در چند روز گذشته بیش از 5 درصد کاهش قیمت در این بازار به ثبت رسید. هر بشکه نفت WTI با افت محدود در قیمت 88 دلار و 86 سنت معامله شد. همچنین نفت برنت با تغییر محدودی در قیمت 94 دلار و 19 سنت معامله شد. هم اکنون سرمایه‌گذاران در انتظار داده‌های صنعت ذخایر نفت خام ایالات متحده هستند تا بتوانند برنامه معاملاتی خود را برای معاملات آتی پی‌‌ریزی کنند.