بازار سهام

رکورد ۶ ماهه رشد روزانه بورس

معمولا در دوره‌‌هایی که رشد نرخ دلار اتفاق می‌‌افتد، شاخص‌‌ها با تاخیر رشد می‌کنند. به طوری که بورس تهران پس از یک تا دو هفته با نوسانات محدود و عمدتا با برآیند منفی، توانست در دو روز کاری اخیر به واسطه افزایش نرخ دلار ، مثبت شود. بر این اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای روز گذشته با رشد ۵۵/ ۲‌درصدی (بیشترین رشد روزانه از یک دی ۱۴۰۰) تا ارتفاع یک‌میلیون و ۵۷۱‌هزار واحد صعود کرد. شاخص هم‌وزن نیز که نشان‌دهنده وضعیت کلیت بازار است اما رشد کمتری نسبت به شاخص کل داشت. به این ترتیب شاخص هموزن با افزایش ارتفاع۸۴/ ۱‌درصدی همراه شد. علاوه بر این روز دوشنبه حقیقی‌‌ها نیز پس از دوری ۱۰ روزه به زمین خرید سهام بازگشتند و خالص خرید ۲۲۴‌میلیارد تومانی را رقم زدند که از ۱۴ فروردین‌‌ماه نظیری برای آن نمی‌توان یافت. همچنین ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) با رشد روزانه ۳۵‌درصدی به ۳۷۸۰‌میلیارد تومان رسید.

1

 

بازار سکه

سکه عقب نشست

پس از انتشار خبری از سوی رئیس بانک مرکزی مبنی بر افزایش عرضه دلار، روز دوشنبه دلار در بازار آزاد از افزایش قیمت بازایستاد و تمایلات نزولی به خود گرفت. همین امر نیز باعث شد تا تمایلات نزولی در بازار طلا و سکه نیز افزایش پیدا کند. به طوری که سکه امامی روز گذشته با عقب‌نشینی از سطح 16‌میلیون تومان، در قیمت 15‌میلیون و 950‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. علاوه بر این لازم به ذکر است که کاهشی شدن بهای طلا در بازار جهانی احساسات نزولی را در بازار تقویت کرد. به این ترتیب حباب این فلز گرانبهای داخلی بالغ بر 200‌هزار تومان کاهش یافت و به نزدیکی یک‌میلیون و 500‌هزار تومان رسید. به عقیده برخی از کارشناسان با توجه به شرایط ایجاد شده در بازار ارز و طلای جهانی انتظار می‌رود که بهای سکه طی روزهای آتی نوسانات محدود کاهشی را داشته باشد.

2

 

بازار طلای جهانی

فشار تورم بر طلای جهانی

داده‌های ایالات متحده که در روز جمعه نشان داد که تورم این کشور در ماه مه 6/ 8 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت، در بالاترین میزان در 40 سال قرار گرفت. همین امر به نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد رکود ناشی از سیاست‌های پولی سختگیرانه فدرال رزرو افزود. بر این اساس بهای طلا روز دوشنبه به دلیل تقویت شاخص دلار کاهش یافت. زیرا آمارهای تورم بالای روز جمعه حاکی از انقباض بیشتر پولی بود. همچنین بازدهی اوراق 10 ساله خزانه‌داری آمریکا نیز به بالاترین حد خود از 9 مه افزایش یافت و تقاضا برای طلا کاهش یافت. به این ترتیب فلز گرانبها روز گذشته (تا ساعت20) به قیمت 1825 دلار معامله شد. گفتنی است که نشست ژوئن فدرال رزرو در روز چهارشنبه برگزار می‌شود. جایی که انتظار می‌رود دومین افزایش متوالی نیم واحدی خود را برای کاهش تورم انجام دهد. بنابراین انتظار می‌رود که طلا تغییرات نزولی محدودی را طی روزهای آتی تجربه کند.

3

 

بازار اوراق مسکن

تب گرانی در بازار مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد روز دوشنبه با تغییرات محدود بر مدار صعود قرار داشتند. اما در این میان «تسه9912» روز گذشته برخلاف همگروهی‌‌های خود با افت 39/ 0 درصد معادل 530 تومان کاهش کار خود را در قیمت پایانی 135‌هزار و 663 تومان خاتمه داد. گفتنی است به طور کلی در تعیین اجاره یک قاعده ریاضی به صورت عرف اقتصادی شناخته می‌شود. به این معنا که سهمی از قیمت مسکن معین‌کننده سطح اجاره در هر مقطع است. بنابراین زمانی که قیمت مسکن صعودی شود این افزایش در بخش اجاره نیز تاثیر‌گذار خواهد بود. در همین راستا برخی معتقدند رشد اجاره از ناحیه افزایش تقاضا نیز می‌تواند باشد. به این معنا که کاهش قدرت خرید افراد در خرید خانه موجب می‌شود بازار اجاره تقاضای بیشتری داشته و از این جهت سبب افزایش قیمت آن در بازار تهران و نقاط شهری شده باشد.

4

 

بازار نفت

فشار تقاضا بر قیمت نفت

شاخص‌‌های نفتی که در هفته گذشته به دلیل تقویت تقاضا در ایالات متحده و بازگشت احتمالی تقاضا در چین بیش از یک‌درصد افزایش داشتند، در اولین روز معاملاتی افت را شاهد بودند. اما بازگشت مجدد شیوع کرونا در پکن منجر به تجدید نگرانی‌ها در مورد چشم‌انداز نامطمئن تقاضای نفت شد. بنابراین بهای نفت روز دوشنبه کاهش یافت. زیرا سرمایه‌گذاران نگران هستند که از سرگیری محدودیت‌های سختگیرانه کرونایی به تقاضای سوخت آسیب برساند. علاوه بر این لازم به ذکر است که افزایش شدید داده‌‌های تورم ایالات متحده و نگرانی‌های ایجاد شده از تشدید انقباض پولی نیز بر بازار بی‌‌تاثیر نبود. به این ترتیب روز گذشته (تا ساعت16) نفت خام برنت به قیمت 119 دلار و 91 سنت معامله شد. نفت WTI نیز با کاهش محدودی به قیمت 118 دلار و 52 سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت. به عقیده برخی کارشناسان انتظار می‌رود بازار نفت روند صعودی قوی برای هفته جاری نداشته باشد.

6