بازار سهام

تاثیر فضای منفی بر افت بورس

بازار سهام پس از رشدی که روزهای گذشته تجربه کرد، در روز یکشنبه از همان ابتدا کاهشی آغاز به کار کرد و افت ۲۵/ ۱‌درصدی را به ثبت رساند. این نزولی شدن بازار در کنار عوامل دیگر، عمدتا به دلیل ایجاد فضای منفی در گروه خودرویی‌‌‌ها بود. بر این اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای روز گذشته تا سطح یک‌ میلیون و ۵۳۴‌هزار واحد عقب‌ نشینی کرد. همچنین شاخص هموزن همسو با بازار سرخ‌‌‌پوش شد و ۷۵/ ۱درصد کاهش را ثبت کرد. علاوه بر این ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) همچنان در سطوح پایینی نسبت به هفته اخیر قرار دارد و رقم ۳۶۱۰‌میلیارد تومان را برای روز گذشته به ثبت رساند. برخی از کارشناسان این بازار بر این باور هستند که به دلیل نوع مدیریت بورس توسط سیاستگذاران یا به عبارتی دستکاری‌‌‌هایی که انجام می‌شود، بازار سهام در حال طی کردن مسیر فرسایشی است.

1

 

بازار سکه

خیز مقاومتی سکه

بازار طلا و سکه روز یکشنبه پس از استراحتی کوتاه رشد نزدیک به 200‌هزار تومان را در پی افزایش تمایلات صعودی در بازار ارز تجربه کرد. به طوری که سکه امامی روز گذشته بالا‌‌‌تر از سطح مقاومتی 14‌میلیون و 700‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. علاوه بر این صعودی باقی ماندن دلار در بازار آزاد و طلای جهانی باعث شدند تا حباب این سکه همچنان در سطوح بالایی قرار بگیرد. بنابراین با وجود ترس از ریزش قیمت‌ها به دلیل افزایش ریسک سرمایه‌گذاری با رشد حباب سکه، تقاضای این فلز گرانبهای داخلی بسیار کم شده و معاملات در این بازار کم‌‌‌رمق است. به عقیده برخی از کارشناسان با توجه به موقعیت فعلی قیمت سکه و همچنین عوامل موثر بر تغییرات قیمتی آن، سکه امامی پتانسیل رشد هیجانی را دارد اما به دلیل مقاومت‌‌‌های معامله‌‌‌گران ناشی از ترس افت ناگهانی قیمت‌ها، جهش بزرگی را شاهد نیست.

2

 

بازار طلای جهانی

رشد پر مانع طلا

آمارهای اقتصادی منتشر شده اخیر در آمریکا طی معاملات هفته گذشته طلا در بازار جهانی باعث شد تا ارزش شاخص دلار به طور کلی کاهش یابد. افت بیشتر شاخص دلار می‌تواند فضا را برای صعودی ماندن روند قیمت طلا آماده سازد. علاوه بر شاخص دلار، بازده10 ساله خزانه‌داری آمریکا نیز طی روز‌‌‌های هفته گذشته به شکل قابل‌توجهی کاهش یافت که به عنوان یکی از اصلی‌‌‌ترین عوامل موثر بر رشد طلا بوده است. بر این اساس فلز گرانبها توانست با رسیدن به بالای سطح 1854 دلار عملکرد مثبتی را معادل52/ 0درصد در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند. به عقیده برخی از تحلیلگران این حوزه با توجه به اینکه به نظر می‌رسد تورم ایالات متحده در حال کاهش یافتن از بالاترین سطح 40 سال اخیر است، مشخص نیست که فدرال رزرو چگونه با این موضوع مواجه خواهد شد و آیا سرعت افزایش نرخ بهره را کاهش می‌دهد یا خیر. بنابراین تغییرات محدود طلا دور از انتظار نیست.

3

 

بازار اوراق مسکن

رشد مجدد تسه‌‌‌ها

روز یکشنبه اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌‌‌گیرند تماما بر مدار صعودی قرار داشتند و رشد قیمتی را شاهد بودند. اوراق تسهیلات بانکی اسفند 99 که نیمی از مسیر خود را تاکنون طی کرده است، روز گذشته نیز با رشد 66/ 2‌درصد سبزپوش شد. به طوری که تسه 9912 با افزایش 3‌هزار و 121 تومان کار خود را در قیمت پایانی 120‌هزار و 685 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان بازار مسکن بر این باور هستند با توجه به اینکه انتظارات تورمی طی چند سال اخیر همواره با افزایش روبه‌رو بوده، در چنین شرایطی این احتمال وجود دارد که در بازه زمانی میان‌مدت و بلندمدت قیمت مسکن نیز با رشد متعادل‌‌‌تری نسبت به گذشته روبه‌رو خواهد شد، اما باید به این نکته توجه کرد که سرعت رشد قیمت مسکن به دلیل اشباع قیمتی، کمتر از تورم و با شیب ملایم‌‌‌تری حرکت خواهد کرد.

4

 

بازار نفت

افزایش تمایلات صعودی نفت

شاخص‌‌‌های نفتی هفته‌‌‌ گذشته را پرنوسان پشت سر گذاشتند. از عمده دلایل تغییرات زیاد قیمت نفت را می‌توان به تاثیر ممنوعیت‌‌‌های غرب علیه صادرات نفت روسیه اشاره کرد. همچنین کاهش قرنطینه‌‌‌های کرونایی چین و در پی آن افزایش تقاضای سوخت همراه با نزدیک شدن به فصل رانندگی و شروع شدن مسافرت‌‌‌های تابستانی نیز بر تمایلات صعودی بازار تاثیر‌‌‌گذار بود. بر این اساس نفت خام برنت با عملکرد هفتگی مثبت 77/ 5درصد کار خود را بالای سطح 119 دلار به پایان رساند. علاوه بر این نفت وست تگزاس اینترمدییت با ثبت بازدهی هفتگی مثبت 28/ 4درصدی در قیمت 115 دلار و 7 سنت به ازای هر بشکه ایستاد. همچنین گفتنی است که اوپک در جدید‌ترین گزارش ماهانه خود، پیش‌بینی کرد که تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۲ رشد داشته است. اما این افزایش تقاضای نفت جهانی به نسبت پیش‌بینی ماه گذشته کمی کاهش یافته است.

6