بازار سهام

عملکرد بازگشتی بورس

01

بازار سهام در حالی به استقبال هفته چهارم آذرماه می‌رود که در هفته اخیر به نظر می‌رسد ابهاماتی مانند تقدیم لایحه بودجه به مجلس و واگرایی بورس از دلار که بر بازار سرمایه سایه انداخته‌‌‌اند، تعیین‌تکلیف شدند. خودرویی‌‌‌ها روز چهارشنبه هفته گذشته، همزمان با بازگشایی نمادهای خودرو افزایش نرخ را اعلام کردند که موجب سبزپوشی بازار شد، اما در این میان نباید روند خروج بی‌‌‌وقفه نقدینگی حقیقی طی معاملات هفته گذشته را نادیده گرفت. با این حال، بازار سهام 7/0‌درصد عملکرد مثبت را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند و شاخص کل کار خود را در سطح یک‌میلیون و 349‌هزار واحد به پایان رساند. برخی از کارشناسان بر این باورند که درصورت رفع برخی از ابهامات و هیجانات جاری در بازارها می‌توان انتظار بهبود روند معاملات و ایده‌‌‌آل شدن بورس را داشت.

 

بازار سکه

رکوردشکنی سکه

03

بازار طلا و سکه در دادوستدهای هفته اخیر دستخوش نوسانات زیادی شد و هر قطعه سکه تا سطح 13میلیون و 270‌هزار تومان رشد قیمت را تجربه کرد. همچنین حباب قیمتی سکه امامی رشد قابل‌توجهی را تجربه کرد؛ به طوری که این سکه در فاصله زیادی از ارزش ذاتی‌‌‌ خود داد و ستد ‌‌‌شد. بر این اساس، این فلز گرانبهای داخلی توانست با عملکرد مثبت 35/4‌درصد هفته گذشته را به پایان برساند. به گفته کارشناسان، نوسانات رفت و برگشتی طلای جهانی طی یک‌هفته اخیر و پیروی قیمت‌‌‌ سکه از تغییرات نرخ ارز باعث شد قیمت‌ها در بازار طلا و سکه از ابتدا تا پایان هفته روند افزایشی را سپری کنند؛ به گونه‌‌‌ای که رکورد تازه‌‌‌ای از قیمت سکه طی ١3ماه اخیر ثبت شد. به گفته آنها باید منتظر مشخص‌شدن نتایج مذاکرات بود؛ چرا که بر قیمت‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

 

بازار طلای جهانی

آینده طلای جهانی

04

با کاهش نگرانی‌ها درباره سویه «اومیکرون» ویروس کرونا، بهای اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی دچار نوسان شد. از طرف دیگر، انتظار می‌رود فدرال‌رزرو سیاست‌‌‌های پولی سختگیرانه‌تری را برای کنترل تورم اعمال کند که به نوبه خود بر روند قیمت طلای جهانی فشار نزولی ایجاد خواهد کرد. با این حال، این فلز گرانبها روز گذشته  تا ساعت20 به وقت تهران به 1786 دلار به ازای هر اونس رسید. دلار معامله شد. اگر پیش‌بینی کارشناسان از تورم 8/6درصدی آمریکا پس از انتشار آمارهای اقتصادی این ماه درست باشد، به این معنی است که ایالات‌متحده یکی از تورم‌‌‌های شدید خود را تجربه خواهد کرد که در این شرایط سیاست‌های قبلی فدرال‌رزرو برای بهبود اقتصاد و اشتغال زیر سوال خواهد رفت. طی ماه‌‌‌های گذشته به طور کلی، داده‌های تورم ایالات‌متحده میزان بالاتری از پیش‌بینی اقتصاددانان را نشان دادند.

 

بازار اوراق مسکن

جهش قیمت تسه 9812

05

یکی از اوراق تسهیلات بانک مسکن با نماد تسه9812 طی معاملات هفته گذشته خود در بازار فرابورس جهش چشمگیری را به نمایش گذاشت؛ به طوری که این اوراق با عملکرد مثبت هفتگی 58/12‌درصد به سطح 93‌هزار و 290تومان رشد کرد و توانست در بالای ابرکانال جدید 90‌هزار تومانی به کار خود پایان بخشد. عده‌‌‌ای از فعالان معتقدند، در حال حاضر قیمت تمام‌شده مسکنی که دولت می‌‌‌سازد با قیمت مسکنی که در بازار آزاد عرضه می‌شود، تفاوت بسیاری دارد. بنابراین باید نظارت دقیقی انجام شود تا ساخت یک‌میلیون واحد در سال که دولت به مردم وعده داده است، با مصوبه مجلس و نظارت بیشتر محقق شود. در این صورت، احتمال می‌رود قیمت مسکن تا حد زیادی کاهش یابد. علاوه بر این تا زمانی که عرضه نسبت به تقاضا بیشتر نباشد، مشکل مسکن و افزایش قیمت آن به‌راحتی حل نخواهد شد.

 

بازار نفت

حفظ قیمت‌های نفت

06

اوپک‌پلاس در نشست اخیر وزیران با پایبندی به استراتژی افزایش تدریجی تولید و در عین حال، دادن تضمین مداخله در صورت ضرورت، توانست کنترل بازار را مجددا به دست بگیرد؛ در حالی که کاهش نگرانی‌ها از سویه جدید «اومیکرون» و تاثیر احتمالی آن بر رشد اقتصاد جهانی و همچنین رفع احتمالی ممنوعیت صادرات نفت آمریکا برای کنترل قیمت بنزین باعث شد بهای نفت به‌رغم بهبود نسبی در معاملات خود، در مسیر ثبت بیشترین رشد هفتگی از اواخر ماه آگوست قرار گیرد. بر این اساس هر بشکه نفت WTI روز جمعه با رشد اندکی در بالای سطح مهم 70دلار به قیمت 71دلار و 43سنت مورد معامله قرار گرفت. لازم به ذکر است، چگونگی تحقق افزایش تولید ماهانه برنامه‌ریزی‌شده اوپک، در ماه‌های آینده از افزایش تولیدی که توافق کرده است هر ماه اجرا کند، اهمیت بیشتری خواهد داشت.