بازار سهام

روزهای پایانی بورس

بازار سهام روز دوشنبه را نزولی طی کرد؛ به طوری که بسیاری از نمادها به ویژه گروه‌هایی همچون برجامی‌‌ها و دلاری‌‌ها روز گذشته به دلیل شروع منفی کامودیتی‌‌ها در بازار جهانی و همچنین تاثیرات مکث در ادامه مذاکرات، سرخ‌‌پوش شدند. بر این اساس شاخص کل با افت اندکی همراه شد و ۰۴/ ۰ درصد کاهش را تجربه کرد. این دماسنج اصلی بورس تهران کار خود را در سطح یک میلیون و ۳۳۴ هزار واحد به پایان رساند. اما در مقابل شاخص هموزن با وجود فشارهای کاهشی در بازار ۰۶/ ۰ درصد به ارتفاع خود افزود. علاوه بر این لازم به ذکر است که ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) روز گذشته با افت قابل توجهی رقم ۱۸۳۴ میلیارد تومان را ثبت کرد. کارشناسان معتقدند در روزهای باقی مانده سال سرمایه‌‌گذاران چندان تمایلی به ورود مجدد به بازار با وجود برخی ابهامات غیراقتصادی‌‌ ندارند.

1

 

بازار سکه

سایه ابهامات بر روند سکه

سکه امامی طی معاملات روز دوشنبه توانست همسو با نرخ دلار جایگاه خود را بالای قیمت 12 میلیون تومان حفظ کند. به‌طوری که این فلز روز گذشته تنها با افت اندکی در سطح 12 میلیون و 480 هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. به گفته برخی از کارشناسان از عمده دلایل تحرک پایین نرخ سکه و افت تقاضای آن در این روزها می‌توان به ترس و احتیاط سرمایه‌‌گذاران از روند نامشخص بازار ارز اشاره کرد. علاوه بر این نزولی شدن طلا در بازار جهانی در این روز توانست سکه را در مسیر افت قرار دهد. برخی از تحلیلگران فنی بازار سکه بر این باور هستند که با رسیدن قیمت این فلز به مرز ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان احتمال رسیدن این فلز زرد‌رنگ داخلی تا سطح ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هم وجود دارد.

3

 

بازار طلای جهانی

حمایت احتمالی طلا

در حالی که بازارها امیدوارند دور جدید مذاکرات بین روسیه و اوکراین نتایج مثبتی به همراه داشته باشد، طلا در نخستین روز کاری خود با افزایش همزمان هیجانات ناشی از تصمیمات احتمالی فدرال رزرو، به تلاش‌‌های خود برای کاهش سطح حمایت در 1956 دلار ادامه داد. علاوه بر این افزایش احساسات برای امکان پیشرفت در مذاکره با روسیه، تاثیر کاهشی بر طلا داشت. به‌طوری که این فلز گرانبها روز گذشته با افت حدود 30 دلاری به قیمت 1956 در هر اونس در بازار جهانی معامله شد. پیش‌‌بینی‌‌های اقتصادی فدرال رزرو احتمالا بر بازارها طی روزهای آتی تاثیر خواهد داشت. در این مرحله، مشخص نیست که آیا فدرال رزرو در زمانی که بازارها از عدم اطمینان ژئوپلیتیک رنج می‌‌برند، خطرات تورم را برجسته کند یا خیر. اگر فدرال رزرو تا حدودی بدبین باشد، طلا حمایت بیشتری خواهد داشت.

4

 

بازار اوراق مسکن

کاهش ارتفاع اوراق مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن روز دوشنبه را نیز بر مدار نزولی آغاز کرد. به‌طوری که تمامی تسه‌ها روز گذشته سرخ‌‌پوش شدند. بر این اساس تسه اسفند 99 با نماد تسه 9912 افت قیمت را با 74/ 1 درصد معادل یک هزار و 973 تومان تجربه کرد. اوراق تسهیلات بانکی یاد شده معاملات خود را در قیمت پایانی 111 هزار و 346 تومان خاتمه داد. همچنین این اوراق روز گذشته را با ارزش معاملات بیش از 139 میلیون تومان پشت سر گذاشت. این کاهش در خرید اوراق تسهیلات بانک مسکن سرانجام موجب کاهش نرخ سود وام مسکن شد و هزینه وام را برای متقاضیان تقلیل داد. به گفته کارشناسان این حوزه هم‌‌اکنون به دلیل مذاکرات وین، اقتصاد کشور بلاتکلیف است و متقاضیان خرید مسکن ارزان‌قیمت در انتظار تثبیت اوضاع هستند؛ به این شرایط اصطلاحا دوره انتظار می‌گویند.

5

 

بازار نفت

مدار نزولی نفت

نفت در روز دوشنبه حدود بیش از 5 دلار در هر بشکه کاهش قیمت را تجربه کرد زیرا سرمایه‌‌گذاران به تلاش‌‌های دیپلماتیک اوکراین و روسیه برای پایان دادن به درگیری میان خود امیدوار بودند. علاوه بر این افزایش موارد ابتلا به کووید-19 در چین که بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان و دومین مصرف‌کننده بزرگ پس از ایالات متحده است بازارها را مجددا نگران کرد. به‌طوری که روز گذشته نفت برنت در قیمت 108 دلار و 72 سنت و نفت WTI در سطح 104 دلار و 67 سنت معامله شد. به گفته برخی از کارشناسان این بازار قیمت نفت ممکن است در هفته جاری به تعدیلی منفی ادامه دهد؛ زیرا سرمایه‌‌گذاران در حال هضم تاثیر تحریم‌ها بر روسیه هستند. همچنین انتظار می‌‌رود فدرال رزرو شروع به افزایش نرخ‌های بهره کند که می‌تواند فشار نزولی دیگری بر قیمت نفت باشد.

6