بازار سهام

بازگشت بورس از مرز حساس

1

 بازار سهام در آخرین روز معاملاتی هفته درحالی‌که وعده‌‌‌‌‌‌های جدیدی از سمت دولت به گوش رسیده با حجم بسیار کم صف خرید شد. این بازار در روز چهارشنبه با رشد دو شاخص اصلی بورس سبزپوش شد، به‌طوری‌که شاخص‌کل روز گذشته با رشد 78/ 1درصدی تا ارتفاع یک‌میلیون و 229 هزار واحد صعود کرد. شاخص‌کل هموزن نیز همسو با بازار مثبت ظاهر شد و توانست 53/ 0درصد به ارزش خود بیفزاید. سخنان حمایتی رئیسی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی سه‌‌‌‌‌‌شنبه شب و بعد انتشار مصوبات جدید ستاد اقتصادی دولت و ابلاغ این تصمیمات از سوی معاون اول رئیس‌‌‌‌‌‌جمهور از مهم‌ترین دلایل تحرک خریداران در تالار شیشه‌‌‌‌‌‌ای بود، به‌طوری‌که حقیقی‌‌‌‌‌‌ها نیز پس از غیبتی 24‌روزه به جمع خریداران پیوستند. با این حال نمی‌توان درخصوص پایداربودن این روند مثبت مطمئن بود.

 

بازار سکه

بازه محدود نوسان سکه

2

بازار طلا و سکه روز چهارشنبه تحت‌تاثیر عامل همیشگی نوسانات نرخ دلار در بازار داخلی و همچنین برخی جریانات هیجانی معامله‌گران سکه، با افزایش قیمت روبه‌رو شد، اما این رشد قیمت‌ها با توجه به افت نرخ اونس طلا در بازار جهانی محدود شد، به‌طوری‌که هر سکه امامی روز گذشته در یک مسیر رفت و برگشتی در بازه قیمتی 12‌میلیون و 500 هزار تومان تا 12‌میلیون و 600‌هزار تومان قرار داشت. گفته می‌شود که از دلایل دیگر تاثیرگذار بر این بازار حجم معاملات پایین آن‌هم به دلیل هراس فعلی برخی سرمایه‌گذاران سکه از احتمال افت بیشتر قیمت دلار است که باعث‌شده تا آنها برای انجام داد‌و‌ستدهای خود دست به عصا حرکت کنند. انتظار می‌رود با نزدیک‌شدن به ایام پایان سال حجم خرید و فروش‌ها در این بازار اندکی رونق یابد.

 

بازار طلای جهانی

افزایش پتانسیل رشد طلا

3

درحالی‌که معامله‌گران در انتظار حرکت بعدی فدرال‌رزرو هستند، بهای طلای جهانی توانسته به بالاترین حد دو ماهه خود برسد. طولی نکشید که این فلز گرانبها از این سطحی عقب‌‌‌‌‌‌نشینی کرد، به‌طوری‌که هر اونس طلا روز چهارشنبه (ساعت 19) به قیمت 1847دلار معامله شد. بسیار واضح است که انگیزه تورمی فعلی بسیار قوی‌‌‌‌‌‌تر از آن چیزی است که فدرال‌رزرو درچند‌ماه قبل پیش‌‌‌‌‌‌بینی می‌‌‌‌‌‌کرد. اکنون فاصله زیادی بین سطوح فعلی تورم و جایی‌که بازار فکر می‌‌‌‌‌‌کند تورم در 5 یا 10سال آینده خواهد بود، وجود دارد. اگر معامله‌‌‌‌‌‌گران نشانه‌‌‌‌‌‌های بیشتری مبنی‌بر اینکه تورم دائمی‌‌‌‌‌‌تر خواهد بود ببینند، این امر باعث ایجاد چالش‌های بزرگی برای فدرال‌رزرو خواهد شد و طلای جهانی مسیر پرشتاب صعودی را پیش خواهد گرفت، به‌طوری‌که احتمال می‌رود رکوردهای بی‌‌‌‌‌‌سابقه‌‌‌‌‌‌ای در سطوح بالای قیمتی زده شود.

 

بازار اوراق مسکن

آینده‌‌‌‌‌‌ای سخت برای مسکن

4

پس از افت‌‌‌‌‌‌های چند روزه اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس معامله می‌شود، روز چهارشنبه فقط تعداد کمی از این اوراق مثبت ظاهر شدند. در این میان تسه9812 روز گذشته با رشد 93/ 1درصدی، معادل بیش دو‌هزار تومان افزایش در قیمت پایانی 108‌هزار و 829‌تومان ایستاد. لازم به ذکر است که روز گذشته اوراق تسهیلات بانکی با تعداد 86‌معامله و به ارزش بیش از 88‌میلیون تومان دادوستدهای خود را به پایان رساند. از نگاه عده‌‌‌‌‌‌ای از کارشناسان بازار مسکن پیش‌بینی می‌شود در صورتی‌که تحولاتی در اقتصاد کلان کشور تحت‌تاثیر مثبت‌شدن نتایج مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌ای و همچنین توانایی در کنترل تورم ایجاد شود، آن‌هم با چشم‌انداز افزایش تولید، احتمال می‌رود که در طولانی‌مدت بر روی روند قیمت مسکن تاثیرگذار باشد و آن را در مسیر کاهشی سوق دهد.

 

بازار نفت

تلاش نفت برای رکوردشکنی

5

نفت WTI در روز چهارشنبه تحت‌تاثیر عرضه محدود و تنش‌‌‌‌‌‌های ژئوپلیتیکی در اروپا و خاورمیانه و برخی نگرانی‌ها تا سطح 86‌دلار در هر بشکه افزایش یافت. لازم به ذکر است که در یکی دیگر از تحولات کلیدی، سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش موسوم به اوپک‌پلاس در 2‌فوریه برای بررسی افزایش تولید تشکیل جلسه خواهد داد. اوپک‌پلاس به‌تدریج رکورد کاهش تولید سال2020 را کاهش داده و هدف ماهانه خود را 400 هزار بشکه در روز افزایش داده است. گفته می‌شود که افزایش واقعی عرضه کمتر از این مقدار بوده است، زیرا برخی کشورها در تلاش برای افزایش تولیدات نفتی خود هستند. گفته می‌شود با توجه به احساسات در بازار نفت به دلیل افزایش تقاضا و محو‌شدن برخی نگرانی‌ها، اکنون خوش‌‌‌‌‌‌بینی‌‌‌‌‌‌ها از این سوال افزایش یافته که چه زمانی نفت به قیمت سه‌رقمی می‌رسد؟