بازار سهام

نهمین افت شدید بورس

1

پیرو ریزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مکرر، روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه نیز بورس قرمز بود و مجددا افت چشمگیری را تجربه کرد، به‌طوری‌که شاخص‌کل روز گذشته با افت 16/ 2درصدی تا رقم یک‌میلیون و 208‌هزار واحد نزول کرد. همین امر باعث شد تا شاخص‌کل در کمترین سطح از اول تیرماه قرار بگیرد و بیشترین خروج پول حقیقی را از 9آبان سال‌جاری رقم بزند. لازم به ذکر است که بازار سهام روز گذشته نهمین سقوط سنگین خود را در سال1400 تجربه کرد. علاوه‌بر این شاخص‌کل هموزن نیز سرخ‌پوش ظاهر شد و 13/ 2درصد از ارتفاع خود کاست. گفته می‌شود که تاکنون وعده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و سیاستگذاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و همچنین برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اجرایی‌شده و در دست اجرا برای بهبود بازار توسط مسوولان عکس عمل کرده است. همچنین غیرفعال بودن بازوی اصلی (حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در سمت تقاضا) بورس را در شرایط فروش قرار داده است.

 

بازار سکه

کاهش حباب سکه

3

با توجه به آرام‌شدن برخی هیجانات جاری در بازار طلا و سکه به دلیل انتشار مجدد اخبار امید‌بخش از روند مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای، افت اندک دلار و به‌خصوص اصلاح منطقی اونس‌طلا در بازار جهانی، روز سه‌شنبه سکه امامی کاهش قیمت را به‌همراه داشت، به‌طوری‌که هر قطعه از این سکه روز گذشته در قیمت 12‌میلیون و 460‌هزار تومان داد و ستد شد. تحلیلگران فنی بر این باور هستند که با عبور دلار از مرز 28‌هزار و 500‌تومان و اهرم این ارز برای سکه، می‌تواند این فلز گرانبهای داخلی را مجددا به نزدیکی سطح 12‌میلیون و 750‌هزار تومان هدایت کند. علاوه‌بر این لازم به ذکر است که با نزدیک‌شدن ارزش ذاتی سکه به ارزش بازاری آن باعث‌شده تا حباب این کالا به زیر 300‌هزار تومان حرکت کند.

 

بازار طلای جهانی

افزایش نگرانی‌های سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران طلا

4

طلای جهانی روز سه‌شنبه تا 1854 دلار به ازای هر اونس بالا رفت. افزایش نگرانی‌ها در مورد تنش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ژئوپلیتیکی موجب افزایش بهای این فلز ارزشمند شده است. البته هر اونس طلا روز گذشته تا ساعت19 به وقت تهران به 1845 دلار رسید. گفتنی است نوسان قیمت بازتابی از رویدادهای خبری متفاوت است. نگرانی‌ها در مورد درگیری نظامی احتمالی بین اوکراین و روسیه، احساس امیدواری را در سرمایه‌گذاران طلا بیشتر کرده است، تمرکز اکنون بر تصمیم سیاست فدرال‌رزرو است که در روز چهارشنبه پس از یک جلسه دو روزه صادر خواهد شد. به‌طور گسترده انتظار می‌رود این نهاد مالی نشان دهد که قصد دارد در مارس2022 نرخ بهره را افزایش دهد. در  این صورت قیمت طلا با کاهش رو‌به رو می‌شود.

 

بازار اوراق مسکن

سرخ‌پوشی اوراق مسکن

5

اوراق تسهیلات بانک مسکن مورد معامله در بازار فرابورس روز سه‌شنبه تمام سرخ‌پوش ظاهر شدند، به‌طوری‌که تسه9812 نیز طی معاملات روز گذشته افت 32/ 4درصد را معادل 4‌هزار و 824‌تومان تجربه کرد، تاجایی‌که این اوراق تسهیلات بانک مسکن داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 106‌هزار و 847‌تومان خاتمه داد. لازم به ذکر است که این اوراق با تعداد 90‌معامله و به ارزش بیش از 62‌میلیون تومان روز گذشته را پشت‌سر گذاشت. به عقیده برخی از کارشناسان بازار مسکن حکایت از این دارد که قیمت‌ها جسته و گریخته حرکتی آرام و صعودی داشته است. گرچه با نشانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مثبت همچنان موقعیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های رکودی در بازار مشهود است اما با این وصف حجم معاملات در این روزها چندان مطلوب نیست که به گفته فعالان مسکن، هنوز شرایط رکودی در بازار حاکم است.

 

بازار نفت

احتمالات حاکم بر روند نفت

6

نفت وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا روز سه‌شنبه کاهش قیمت را تجربه کرد و نتوانست بخشی از زیان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های روزهای قبل خود را جبران کند، به‌طوری‌که هر بشکه از این نفت روز گذشته به قیمت 83 دلار و 38سنت معامله شد. با افزایش نگرانی‌ها در مورد تنش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ژئوپلیتیکی ایجاد‌شده طی چند روز اخیر در اروپای‌شرقی و خاورمیانه و همچنین اختلالات احتمالی در عرضه، از عواملی بودند که در افت قیمت نفت WTI برای روز گذشته نقش داشتند. گفته می‌شود که سرمایه‌گذاران در حال‌حاضر در انتظار انتشار آمارهای مربوط به عرضه نفت از سوی موسسه نفت آمریکا هستند که در اواخر روز منتشر می‌شود تا بتوانند در صورت نیاز در استراتژی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های معاملاتی خود تجدیدنظر کنند، به‌طوری‌که اوپک‌پلاس با دامن‌زدن به نگرانی‌های عرضه، در تلاش است تا به هدف افزایش تولید ماهانه 400‌هزار بشکه در روز برسد.