بازار سهام

رنگ باختن محرک‌‌‌های رشد

1

بازار سهام در اولین روز معاملاتی هفته با ضعیف شدن و حتی از دست دادن محرک‌‌‌های صعودی خود مسیر نزولی را پیش گرفت. به عبارت دیگر بورس تهران در پی کاهش سرعت رشد قیمت‌ها در بازار جهانی کامودیتی‌‌‌ها و همچنین کاهش تب و تاب روند مذاکرات در پی ایجاد یک تنفس، سرخ پوش شد. به طوری که شاخص کل روز شنبه با افت 14/ 1‌درصدی تا سطح یک‌میلیون و 332‌هزار واحد عقب‌نشینی کرد. شاخص هموزن نیز 05/ 1‌درصد از ارتفاع خود کاست. اما با وجود نزولی شدن بازار سهام و افزایش قابل‌توجه خالص فروش حقیقی‌‌‌ها در روز گذشته برخی کارشناسان بر این باور هستند که ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) با ثبت 2925‌میلیارد تومان همچنان در سطح مناسبی قرار دارد و توان رشد مجدد در بازار به چشم می‌‌‌خورد.

 

بازار سکه

قلاب سکه به روند دلار

3

بازار طلا و سکه با نگاه به افزایش نرخ دلار در بازار ارز داخلی روز شنبه، رشد قیمت را تجربه کرد. اما این افزایش بها با افت ارزش طلای جهانی اندکی تضعیف شد و به بالای مرز 12‌میلیون تومان بازگشت. به طوری که هر سکه امامی روز گذشته به قیمت 12‌میلیون و 410‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. بر این اساس لازم به ذکر است رشد بهای این فلز گرانبهای داخلی به اندازه‌‌‌ای بود که باعث شد فاصله‌‌ بین ارزش ذاتی و بازاری آن به بیش از 100‌هزار تومان برسد. از نگاه برخی کارشناسان انتظار می‌رود با وجود ایجاد مکث در روند مذاکرات، نرخ دلار طی روزهای آتی رشد پلکانی را پیش بگیرد و بالطبع بهای سکه نیز رشد یابد. اما ترس و احتیاط سرمایه‌گذاران از وجود ابهامات نسبتا زیاد اقتصادی و غیر‌اقتصادی باعث شد معاملات خود را دست به عصا انجام دهند.

 

بازار طلای جهانی

اوج و فرود قیمت طلا

4

طلای جهانی در طول هفته گذشته به دلیل وجود نگرانی‌های ناشی از تاثیرات حملات روسیه به اوکراین روی مسائل اقتصادی روند افزایشی را دنبال کرد. به طوری که ارزش این فلز گرانبها تا سطح 2078 دلار و 80 سنت نیز رشد کرد. این رشد طلا بر اثر اقدامات فدرال رزرو آمریکا به منظور کنترل تورم و افزایش بازدهی اوراق خزانه ایالات متحده متوقف و باعث افت قیمت طلای جهانی به زیر مرز روانی 2000 دلار شد. عامل دیگر که فشارهای کاهش را تقویت کرد اقدام معامله‌‌‌گران برای جمع‌آوری سودهای خود در روزهای پایانی هفته بود. لازم به ذکر است که انتشار برخی آمارهای اشتغال و دستمزد در این کشور مانعی برای افت هر چه بیشتر بهای طلا شد. لازم به ذکر است که این فلز ارزشمند توانست هفته گذشته را با عملکرد مثبت 3/ 1درصدی سپری کند.

 

بازار اوراق مسکن

تقلیل هزینه وام مسکن

5

قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن پس از رکوردزنی‌های یک ماه اخیر، در آخرین هفته معاملاتی سال کار خود را مجددا کاهشی آغاز کرد. به طوری که اوراق تسهیلات مسکن اسفند 99 (تسه 9912) طی معاملات نخستین روز کاری هفته بیش از 4/ 2درصد افت داشت و به قیمت پایانی 115‌هزار و 612 تومان عقب‌نشینی کرد. علاوه بر این قریب به اتفاق سایر اوراق تسهیلات مسکن نیز در محدوده منفی معاملاتی قرار گرفتند و میانگین قیمت «تسه »هابه زیر کانال 120‌هزار تومانی تنزل یافت. لازم به ذکر است که تسه یاد شده در روز شنبه با حجم معاملات 997 سهم و به ارزش معاملاتی بیش از 115‌میلیون تومان داد و ستدهای خود را به پایان رساند. گفتنی است که این کاهش در قیمت خرید اوراق تسهیلات، موجب کاهش نرخ سود وام مسکن شده و هزینه وام را برای متقاضیان تقلیل داده است.

 

بازار نفت

ضربه روسیه به عرضه نفت

6

قیمت‌های نفت از زمان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین روند صعودی را طی کرد. به طوری که طی معاملات هفته گذشته بهای این کالا تا سطوح بالای 130‌هزار تومان اوج گرفت و به بالاترین سطح از سال 2008 رسید. پس از آن پیرو ممنوعیت واردات نفت روسیه، سیگنال مثبت برخی کشورهای تولیدکننده از افزایش عرضه خود باعث عقب‌نشینی قیمت‌ها شد. به طوری که نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا با عملکرد هفتگی منفی 5/ 5 درصد معاملات خود را به پایان رساند. نفت خام برنت نیز عملکرد منفی 5‌درصد را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. به گفته برخی کارشناسان دور از انتظار است که در کوتاه‌‌‌مدت شکاف‌‌‌های عرضه با تولید اضافی اعضای اوپک و متحدان اوپک‌پلاس برای دستیابی به اهداف مورد نظر، با توجه به اینکه روسیه بخشی از این گروه است، جبران شود.