بازار سهام

چالش ارزش معاملات در بورس

بازار سهام در آخرین روز معاملاتی هفته برخلاف افت روزهای گذشته مثبت ظاهر شد. به طوری که شاخص کل از همان ابتدای بازار بر مدار صعود قرار گرفت. بر این اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای روز چهارشنبه را با ۲/ ۰درصد افزایش پشت سر گذاشت و در ارتفاع یک‌میلیون و ۴۷۱‌هزار واحد به کار خود پایان بخشید. شاخص هموزن نیز همسو با بازار با۵۲/ ۰‌درصد افزایش سبز پوش شد. روز گذشته نیز ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) رقم ۹۷۵‌میلیارد تومان را ثبت کرد که کمترین مقدار از اواسط اردیبهشت سال ۱۴۰۰ بود. علاوه بر این چنین افت ارزش معاملات طی چند سال اخیر با وجود جذابیت فصل مجامع کم سابقه است. با توجه به این موضوع برخی از کارشناسان معتقدند که بورس تهران تا زمان تعیین ‌تکلیف مسائل اقتصادی و غیراقتصادی به همین روند خود ادامه دهد.

1

 

بازار سکه

روند مبهم سکه

سکه امامی روز چهارشنبه با آرام شدن نسبی فضای معاملاتی بازار ارز بر مدار نزول قرار گرفت. علاوه بر این افت‌‌‌های پی در پی بهای طلا در بازار جهانی در افزایش تمایلات نزولی بازار طلا و سکه موثر بود. بر این اساس مسکوک یاد شده روز گذشته نیز همچنان در زیر مرز 15‌میلیون تومان باقی ماند. به طوری که سکه امامی در قیمت 14‌میلیون و 840‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. با این حال فاصله ارزش ذاتی و بازاری این فلز گرانبهای داخلی همچنان در سطوح بالایی قرار دارد. حباب سکه امامی بیش از 2‌میلیون تومان باقی مانده است و همین امر باعث شده تا ترس از سرمایه‌گذاری در این بازار برای بسیاری از معامله‌‌‌گران ایجاد شود. گفته می‌شود سکه با توجه به شرایط بازار ارز و طلای جهانی انتظار می‌رود روند ملایمی همراه با تمایلات نزولی داشته باشد.

2

 

بازار طلای جهانی

فشار نرخ بهره بر طلا

طلا در بازار جهانی روز چهارشنبه را با تمایلات نزولی پشت سر گذاشت. به طوری که این فلز گرانبها پس از افت روزهای گذشته، دیروز تغییرات زیادی را تجربه کرد. بر این اساس طلا در قیمت 1708 دلار و 41 سنت در هر اونس معامله شد. به این ترتیب فلز یاد شده در پایین‌‌‌ترین سطح خود طی 16 ماه گذشته قرار گرفته است. با توجه به سیاستگذاری‌‌‌های فدرال رزرو برای کنترل تورم افسار گسیخته ایالات متحده و رکود گریزناپذیر، از نگاه برخی تحلیلگران این حوزه پیش‌بینی می‌شود که تا زمان قطعی شدن افزایش یک‌درصدی نرخ بهره، قیمت طلا در محدوده‌‌‌های فعلی نوسان داشته باشد. در این بین نیز گفته می‌شود در صورت افزایش نرخ بهره توسط این نهاد مالی مذکور، انتظار می‌رود که فلز زرد مرز حمایتی 1700 دلار را شکسته و وارد کانال 1600 دلار شود.

3

 

بازار اوراق مسکن

کم‌‌‌تحرکی اوراق تسه

اوراق تسهیلات بانک مسکن آخرین روز معاملاتی هفته را عمدتا سرخ‌پوش سپری کردند. به طوری که «تسه9912» نیز روز چهارشنبه را با افت محدود 06/ 0‌درصد پشت سر گذاشت و کار خود را در قیمت پایانی 139‌هزار و 355 تومان خاتمه داد. کارشناسان معتقدند وام مسکن کفاف خرید خانه را نمی‌‌‌دهد و متقاضیان خرید ملک نمی‌توانند با کمک وام مسکن خانه‌‌‌دار شوند. همه این عوامل دست به دست هم داده تا تقاضا برای مسکن نوساز کاهش پیدا کند و واحدهای جدید و تازه‌‌‌ساز روی دست سازنده‌‌‌ها بماند. این مساله سبب می‌شود که سازنده‌‌‌ها نتوانند واحدهای نوساز خود را بفروشند و برای ساخت واحد جدید خود سرمایه لازم را کسب کنند. نتیجه این مساله کاهش ساخت‌وساز و به عبارتی کاهش عرضه مسکن است. کمبود عرضه، به افزایش قیمت دامن می‌‌‌زند و توان مردم مجددا برای خرید مسکن کم می‌شود.

4

 

بازار نفت

حمایت سخت 100 دلاری نفت

شاخص‌‌‌های نفتی جلسه قبل تحرکات صعودی را تجربه کرد، زیرا گرفتار کشمکشی بین ترس عرضه ناشی از تحریم‌های غرب علیه روسیه و انتظارات ضعف اقتصادی و کاهش تقاضا بود. اما در روز چهارشنبه تحت فشار سیاست‌های فدرال رزرو و بانک‌های مرکزی جهانی برای محدود کردن تورم، پیش از افزایش پیش‌بینی‌‌‌ شده ذخایر نفت خام آمریکا با کاهش تقاضای سوخت، نزدیک به2 دلار در هر بشکه کاهش یافت. به طوری که نفت خام برنت در قیمت 105 دلار و 75 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت در قیمت 102 دلار و 70 سنت معامله شد. با این حال، تحلیلگران انتظار دارند که قیمت نفت بتواند حمایت ناشی از انقباض عرضه را در این بحبوحه شاهد باشد. همچنین با توجه به شرایط موجود گفته می‌شود بازار نفت احتمالا در ماه‌‌‌های آینده برای حفظ تعادل خود با مشکل مواجه خواهد شد.

5