بازار سهام

1

اقبال بورس به سهام کوچک

بورس تهران معاملات روز شنبه را در حالی آغاز کرد که شاخص کل بورس تحت فشار نمادهای بزرگ منفی شد، اما در ادامه دادوستد‌ها نماگر روند بهتری را طی کرد. بر این اساس شاخص کل رشد (07/ 0) درصدی را به ثبت رساند و با افزایش بیش از هزار واحد  به یک میلیون و 541 هزار واحد رسید. در ادامه معاملات روز گذشته با اقبال جدی بازار به سهام کوچک‌تر تغییر روند دادند، به‌طوری‌که شاخص هموزن که از تمام نمادها به یک میزان تاثیر می‌پذیرد و دماسنجی از وضعیت کلی بازار است در مدار صعودی قرار گرفت و بیشتر از شاخص کل بورس مثبت شد و رشد 3/ 1 درصدی معادل 3 هزار واحد را تجربه کرد. ارزش معاملات خرد بورس (با حذف بلوک و اوراق) 6هزار و 533 میلیارد تومان و خالص تغییر 7/ 156 میلیارد تومان حقیقی به حقوقی بوده است.

 

بازار سکه

3

سکه از 15 میلیون فراتر رفت

در ادامه نوسانات افزایشی طلا، سکه که از ابتدای هفته گذشته روند صعودی به خود گرفته است روز شنبه 19 مهر ماه این سیر شدت بیشتری یافت و قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به 15 میلیون و 300هزار تومان، نیم سکه به ۸ میلیون و ۲2۰ هزار تومان، همچنین ربع سکه به ۵ میلیون و 400 هزار تومان و سکه گرمی به ۲ میلیون و ۶60هزار تومان رسید. سکه و ارز در بازار نسبت به روزهای قبل با افزایش چشمگیر همراه شده‌اند که یکی از دلایل اصلی اعمال تحریم‌های مجدد برخی بانک‌های ایرانی است، جو روانی حاکم در بازار ارز موجب شده تا بار دیگر نوسانات شدید قیمتی در بازار سکه به‌وجود‌ آید و دلار نیز از سد قیمتی 30 هزار تومان عبور کرده است و از طرفی طلا در بازار جهانی نیز به شدت در حال افزایش است.

 

بازار طلای جهانی

4

طلا در تلاش صعود

 اونس طلا در هفته گذشته بازار جهانی پس از شروع پرتلاطم معاملات در روز دوشنبه، موفق شد هفته را با عملکرد مثبت به پایان برساند و تحت تاثیر دورنمای انتخابات ریاست جمهوری متلاطم آمریکا، نزدیک به بالاترین حد دو هفته گذشته معامله شد از طرفی نیروی صعودی جدید بازار طلا در معاملات روز جمعه کمک کرد بهای این فلز ارزشمند رشد یک درصدی برای کل هفته را ثبت کند. هر اونس طلا در معاملات روز جمعه ۳6 دلار و 37 سنت معادل 97/ 1درصد افزایش یافت و در قیمت ۱۹30 دلار و ۲3 سنت بسته شد که بالاترین قیمت از ۱۸ سپتامبر به این طرف بود.کارشناسان وال‌استریت و سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند فضا برای صعود بیشتر قیمت طلا در معاملات هفته جاری وجود دارد؛ اما متقاعد نشده‌اند که مرز ۲۰۰۰ دلار به‌زودی شکسته خواهد شد.

 

بازار اوراق مسکن

5

افزایش حداکثری تسه‌ها

اوراق تسهیلات مسکن در اولین روز کاری هفته جاری رشدی حداکثری را تجربه کرد. هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در روز شنبه5 درصد را تجربه کرد. اوراق تسهیلات مسکن دی ماه 97 با نماد تسه 9710 در روز چهارشنبه قیمت 88 هزار و 700تومان را به ثبت رسانده بود. اما در روزگذشته این اوراق با افزایش قیمت به 93 هزار و 64 تومان رسید، روندی که گویای بیشتر شدن تامین مالی مسکن است. این قیمت از آغاز انتشار اوراق 9710 تا روز گذشته بی‌سابقه بوده است در چند روز اخیر هر زمان که شاخص کل به‌عنوان میانگین روند قیمت سهام در بازار مثبت بوده، اوراق تسهیلات مسکن نیز مسیری مثبت را طی کرده است. با اینکه قیمت اوراق تسهیلات مسکن در چند روز اخیر روندی به شدت افزایشی را پشت سر می‌گذارد، اما همچنان این نماد در معاملات فرابورس در صف خرید است.

 

بازار نفت

6

درخشش هفتگی نفت

بهای معاملات نفت روز جمعه پس از اینکه رویترز از توافق دستمزد میان مقامات اتحادیه کارکنان نفتی و تولیدکنندگان نفت نروژ خبر داد با اندکی کاهش به 40 دلار و 23 سنت در هر بشکه رسید. اما تحت تاثیر وقوع یک توفان گرمسیری دیگر و مختل شدن بخشی از تولید آمریکا، درخشش هفتگی چشمگیری را به ثبت رساند. به گفته کارشناسان، رشد هفتگی نفت وست‌تگزاس اینترمدییت تحت تاثیر عواملی صورت گرفت که ماندنی نیستند. توفانی که باعث کاهش تولید در آمریکا شد، ضعیف خواهد شد و دوباره تولید این کشور افزایش پیدا می‌کند و همین امر درباره اعتصاب در نروژ هم صدق می‌کند. وقتی خبر اعتصاب منتشر شد، قیمت‌ها صعود کردند، اما پس از اعلام خبر دیدار شرکت‌های نفت و اتحادیه با یک میانجی‌گر برای حل اختلاف، عقب‌نشینی کردند. زمانی که اعتصاب تمام شود، نفت دوباره به بازار برمی‌گردد.