بازار سهام

001

از دست دادن مجددکف 5/ 1 میلیون

در جریان معاملات روز گذشته شاخص کل بورس تهران بیش از ۳2 هزار واحد (معادل15/ 2 درصد) دیگر افت کرد و به یک میلیون و 490هزار واحد رسید، این دومین باری است که نماگر کف 5/ 1 میلیون واحدی را از دست می‌دهد. در همین حال شاخص هم‌وزن که از تمام نمادها به یک میزان اثر می‌پذیرد هم افت 49/ 0 درصدی را تجربه کرد. در آغاز معاملات روز گذشته خودروسازان معاملات خود را در مدار منفی شروع کردند ولی به سرعت به محدوده مثبت معاملات رفتند و از نمادهای پر اقبال بازار سهام شدند. بعد از جهش‌های خودروسازان شاهد سرایت این فضا به کل بازار بودیم. به‌طوری که اغلب بزرگان بازار برای دقایقی رشدهای مناسبی را تجربه کردند و بسیاری از آنها از محدوده منفی به مثبت رفتند. اما فشار فروش در نمادهای بزرگ کالا محور باز هم جلوی رشد بازار را گرفت و قیمت سهام دوباره به سطوح قبلی بازگشت.

 

بازار سکه

03

بازگشت سکه به کانال 14 میلیونی

 در معاملات روز دوشنبه طلا و سکه نیز پا به پای دلار حرکت کرد و سکه تمام بهار آزادی دوباره وارد کانال 14 میلیون تومانی شد، این در حالی است که سکه در روز یکشنبه با کاهش نرخ ارز در بازار آزاد تهران، نیز کاهش قیمت داشت و کانال 14 میلیونی را ترک کرده بود. اما با بازگشت دلار به محدوده 29 هزار تومانی سکه بار دیگر افزایش یافت و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز گذشته با افزایش 800 هزار تومانی به قیمت 14 میلیون و 300هزار تومان فروخته شد که نسبت به روز معاملاتی یکشنبه6درصد افزایش را نشان می‌دهد. از طرفی با آغاز معاملات هفته جاری در بازار جهانی بهای اونس اندک افزایش یافت که این مهم خود بر قیمت سکه تاثیر بسزایی دارد.

 

بازار طلای جهانی

04

طلا در آستانه روند افزایشی

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی که سرمایه گذاران به دنبال اطلاعات شفاف‌تر درباره وضعیت سلامت رئیس‌جمهور آمریکا بودند، تغییر چندانی نداشت. بهای هر اونس طلا با اندکی افزایش نسبت به آخرین قیمت در هفته گذشته به 1906 دلار و 36 سنت در هر اونس (تا ساعت 16دیروز به وقت تهران) رسید. به گفته کارشناسان برای افزایش قیمت طلا به بسته‌های محرک مالی جدید نیاز داریم. بدون چنین عاملی احتمالا قیمت طلا رو به کاهش خواهد گذاشت. از طرفی در مقطع فعلی سرمایه‌گذاران برای فروش طلا تردید دارند، زیرا در آستانه انتخابات آمریکا میزان عدم قطعیت موجود در بازار افزایش یافته است. قیمت فلز زرد از ابتدای امسال تاکنون تحت تاثیر بسته‌های محرک مالی بانک‌های مرکزی جهان شاهد رشد تقریبا 25 درصدی بوده است، همچنین در معاملات آتی روز دوشنبه، هر اونس طلا با 45/ 0 درصد افزایش، به ۱۹10 دلار رسید

 

 

بازار اوراق مسکن

05

تسه‌ها در ریل صعود

اوراق تسهیلات مسکن پس از چند افت باز هم روندی صعودی را تجربه کرد. روندی که بهینگی تامین مالی از طریق این اوراق را برای خرید مسکن کاهش می‌دهد. اوراق تسهیلات مسکن دی ماه 97 با نماد تسه 9710 روز دوشنبه (8/ 0) درصد رشد قیمت را تجربه کرد و در روزگذشته در قیمت 82 هزار و 322 تومان بسته شد. افزایش قیمت اوراق مسکن در حالی رقم می‌خورد که کمتر از سه ماه از سررسید آن باقی مانده است، از طرفی افزایش ارزش معاملات در بازار سرمایه مرتبا در حال رکورد زنی است، افزایش ارزش بازار این اوراق نمی‌تواند نشانه‌ مثبتی برای خریداران مسکن باشد، زیرا این روند هزینه تامین مالی برای خرید مسکن را بالا می‌برد. به نظر می‌رسد برخی خریداران هیجانی و غیرحرفه‌ای به سمت خرید اوراق تسهیلات مسکن متمایل شده‌اند. که این خود سبب نوسانات قیمتی شده است.

 

بازار نفت

06

افزایش اندک قیمت نفت

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه تحت تاثیر اظهارات پزشکان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر احتمال مرخص شدن وی تا چند روز آینده پس از مثبت شدن تست ابتلایش به کووید-۱۹، حدود 4درصد افزایش یافت. اطلاعات منتشره از وضعیت سلامتی دونالد ترامپ، از ابهامات سیاسی در بازارهای جهانی کاست و بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت آمریکا با 56/ 1دلار معادل 35/ 4 درصد افزایش، به ۳8 دلار و 62 سنت در هر بشکه رسید. بهبود قیمت نفت در روز دوشنبه تحت تاثیر رفع بدترین نگرانی‌ها درباره وضعیت سلامت ترامپ بوده است، عامل دیگری که از قیمت‌های نفت پشتیبانی کرد، اعتصاب کارکنان نفتی در نروژ بود که ممکن است تولید نفت این کشور را معادل حداکثر ۳۳۰ هزار بشکه در روز نفت معادل 8درصد از تولید جهانی کاهش دهد.