بازار سهام

20-01

بهانه‌های متعدد بورس برای صعود

دماسنج اصلی بازار سهام دوشنبه بار دیگر رکورد خود را جابه‌جا کرد و با رشد بیش از 10 هزار واحدی (5/ 2 درصدی) به کانال 438 هزار رسید. روز گذشته قیمت پایانی 264 نماد بورسی مثبت رقم خورد و درحالی‌که هیچ سهمی با صف فروش مواجه نشد، شاهد صف خرید 614 میلیارد تومانی 112 نماد بورسی در پایان دادوستدها بودیم. ارزش معاملات خرد نیز حدود 4 هزار میلیارد تومان رقم خورد. بازگشایی مثبت بازار جهانی در بهبود فضای معاملات بورس تهران موثر بود. البته این بازارها رفته‌رفته بخشی از رشد خود را از دست دادند. موج ادامه‌دار افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی بهانه دیگر صعود دیروز بورس بود. با این حال همچنان روند مثبت بورس را باید مدیون حجم بالای نقدینگی ورودی دانست.

 

بازار ارز

20-02

نرخ ارز تغییر مسیر داد

دلار که یکشنبه افت قابل‌توجهی را تجربه کرده بود، دیروز در پی جبران از دست رفته‌ها برآمد. بازار ارز دادوستدهای دوشنبه را نزولی آغاز کرد، اما در نیمه دوم معاملات تغییر مسیر داده و نهایتا با رشد 105 تومانی (معادل 8/ 0 درصد) تا ساعت 16 روز گذشته به قیمت 13 هزار و 600 تومان رسید. خریدهای فنی را می‌توان عامل اصلی رشد دیروز دانست. این روزها نرخ حواله درهم امارات نیز پرنوسان است و دیروز به‌رغم کاهش این نرخ، دلار در بازار تهران مسیر صعودی را در پیش گرفت. اگرچه برخی فعالان بازار ارز باور دارند این بازار به‌طور سنتی در بهمن‌ماه با افزایش فروش‌ها همراه می‌شود، به‌نظر می‌رسد داده‌های تاریخی از چنین ادعایی به‌طور کامل پشتیبانی نمی‌کنند.

 

بازار سکه

20-03

بی‌اعتنایی سکه به طلای جهانی

روز گذشته قیمت سکه با وجود رشد 8/ 0 درصدی نتوانست به کانال 5 میلیون تومان بازگردد. سکه طرح جدید ساعت 16 دوشنبه در سطح 4 میلیون و 998 هزار تومان معامله شد. افزایش 8/ 0 درصدی نرخ دلار در بازار تهران اهرم صعود قیمت سکه بود. در سوی دیگر طلای جهانی به‌رغم وخامت وضع بیماری کرونا در دنیا روندی نزولی داشت؛ اما سکه با اونس همسو نشد. طلای جهانی که هفته جدید را در قیمت 1590 دلار آغاز کرد، تا ساعت 16 با کاهش 6/ 0 درصدی به 1579 دلار بر اونس رسید. این درحالی بود که عموم کارشناسان افزایش قیمت اونس را انتظار می‌کشیدند. برخی کارشناسان با توجه به فاصله قیمت سکه از ارزش ذاتی آن، انتظار رشد بیشتر قیمت سکه نسبت به دلار را در مسیر صعودی دارند.