بازار سهام

بورس در یک‌قدمی مرز ۳۰۰ هزار

روز چهارشنبه رکوردشکنی‌های شاخص کل بورس تهران با رشد یک درصدی ادامه یافت و ضمن رشد ۳۲۰۰ واحدی در آستانه ورود به ابرکانال ۳۰۰ هزار واحد آرام گرفت. هر چند معاملات در فضایی نیمه‌تعطیل دنبال شد و این انتظار وجود داشت که فشار عرضه و میل به ذخیره سود به ویژه در آخرین روز کاری هفته(به دلیل ریسک اختلاف ساعت معاملاتی با بازار جهانی) قیمت‌ها را تحت فشار قرار دهد، اما ورود مستمر پول‌های خرد به تالار سهام برتری تقاضا را تداوم بخشید. روند صعودی قیمت‌های جهانی با سیگنال‌های مثبت از مذاکرات تجاری، خبر برکناری جان بولتون و همچنین صدور مجوز افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها از مهم‌ترین عوامل تداوم رشد قدرتمند و همه‌جانبه قیمت در عموم صنایع بورسی، خاصه گروه‌های خودرویی و بانکی بودند. سه عامل مزبور همچنان می‌توانند جبهه‌های فعال بورسی را با خود همراه کنند.

11 (1)

 

بازار ارز

دو عامل اصلاح دلار

بازار ارز که برای سه روز متوالی در مسیر صعودی پیش می‌رفت، روز چهارشنبه در فضایی نیمه‌تعطیل در دوربرگردان قرار گرفت. شاخص ارزی کشور در مسیر جدایی از کف ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومانی، سه ایستگاه را طی ۱۲ روز کاری پشت سر گذاشت که یکی از آنها در معاملات دیروز رقم خورد. در این روز نرخ هر دلار آمریکا ۱۰۰ تومان اصلاح کرد و به سطح ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومانی برگشت. کاهش حجم معاملات و عقب‌نشینی تقاضا در فضای نیمه تعطیل بازار را می‌توان عامل فشار بر قیمت و توقف روند صعودی دلار دانست. موضوع دیگری که به نظر می‌رسد باعث افت قیمت شده را برکناری بولتون به‌عنوان چراغ سبز آمریکا برای کاهش اختلافات سیاسی با ایران می‌دانند که علاوه بر واکنش دلار در بازار داخل، در بازار نفت هم انعکاس چشمگیری داشت.

11 (2)

 

بازار سکه

همگرایی فزاینده سکه با دلار

سکه‌بازان روز گذشته نگاه خود را به روند دلار در بازار داخل معطوف ساختند و در نتیجه با کاهش نرخ دلار هماهنگ شدند. بهای هر سکه طرح جدید دیروز همراه با اصلاح شاخص ارزی کشور 40 هزار تومان افت کرد و به سطح 4 میلیون و 100 هزار تومان بازگشت. کاهش حدود یک درصدی ارزش فلز گرانبهای داخلی علاوه بر اصلاح دلار از عقبگرد اونس جهانی طلا نیز تاثیر پذیرفت. طلای جهانی با فروکش نسبی ریسک‌ها بیش از 4 درصد از اوج خود در یک هفته اخیر عقب نشسته است. همین تاثیر دوسویه سبب شد تا سکه که با سوخت اونس تا حدودی از فشار دلار معاف شده بود افت خود از ابتدای سال را همانند دلار به 12 درصد نزدیک کند. چشم‌انداز صعودی برای اونس و احتمال رشد دلار از محل افزایش تقاضای تجاری در پاییز عوامل حمایتی برای سکه هستند.

11 (3)

 

بازار طلای جهانی

نگاه اونس به نشست اروپا

طلا روز گذشته تحت فشار دو سیگنال قرار داشت. چین ۱۶ قلم از کالاهای آمریکا را از شمول تعرفه‌های وارداتی جدید معاف کرد و با کاهش ریسک حاکم بر بازار جهانی، زمینه را برای انتقال سرمایه‌ها از طلا به بازارهای ریسکی فراهم کرد. هر چند خریدهای تکنیکی و آمار ضعیف اقتصادی از طلا در کف یک‌ماهه حمایت کرد. اونس با افت اخیر ۴ درصد از اوج خود در هفته قبل عقب نشسته است. پس از کاهش نرخ‌های بهره در اقتصادهایی نظیر آمریکا و چین، حالا نوبت به اروپا رسیده تا پنج‌شنبه(امروز) درخصوص تغییر نرخ بهره تصمیم بگیرد. اگرچه کاهش احتمالی نرخ بهره به معنای تحریک تقاضای کامودیتی‌ها از جانب متقاضیان اروپایی است اما روی دیگر اعمال سیاست‌های انبساط پولی حوزه یورو، تقویت دلار و در نتیجه، فشار بر طلاست. ضمن اینکه نشست هفته آتی فدرال رزرو نیز مورد توجه فعالان طلاست.

11 (4)

 

بازار اوراق مسکن

«تسه»ها در تله تثبیت سیاست‌های مسکن

اوراق تسهیلات مسکن هم روز گذشته در فضای مثبت معاملات خود را پشت سر گذاشتند. «تسه»‌ها در جریان دادوستدهای هفته قبل مرز 40 هزار تومان را در اغلب امتیازها واگذار کردند و به سطوح 39 و 38 هزار تومان هم قیمت خوردند. اما این روند پایدار نماند و بار دیگر با تنزل قیمت شاهد افزایش تقاضای تکنیکالی و بهبود نسبی قیمت طی روزهای اخیر بودیم. در همین راستا در روز گذشته هم ارزش 70 درصد از امتیازهای «تسه» افزایش یافت و در کانال 42 هزار تومان جا خوش کرد. به نظر نمی‌رسد اوراق وام مسکن در شرایط رکودی حاکم بر بازار مسکن جهت‌یابی مشخص داشته باشد تا تغییر در سیاست‌های اعتباری مسکن احتمالا در همین محدوده نوسان کند. اواخر دی‌ماه ۹۲ هم با افزایش سقف خرید امتیازهای وام بود که قیمت‌ها با رشدی شتابان به رکودی چندین ماهه پایان دادند.

11 (5)

 

بازار نفت

افت موقت در فاز صعودی نفت

بهای نفت خام آمریکا پس از واکنش آنی به برکناری جان بولتون، مشاور ضدایرانی و ضدونزوئلایی کاخ سفید، مسیر صعودی خود را بازیافت. نفت از ابتدای این هفته عمدتا تحت تاثیر سیاست‌های احتمالی وزیر انرژی جدید عربستان درخصوص کاهش تولید روند صعودی را تجربه کرد. در همین راستا شاخص WTI که عصر سه‌شنبه تا آستانه ۵۹ دلار پیش رفته بود، بلافاصله پس از خبر برکناری بولتون بیش از ۲ درصد افت کرد. اما اعلام معافیت تعرفه‌ای ۱۶ قلم از کالاهای آمریکایی توسط چین به مدد نفت آمد. ضمن اینکه برآورد موسسه نفت آمریکا از کاهش موجودی‌ها برای سومین هفته متوالی هم عامل حمایت از قیمت‌ها شد. در حالی که اوپک پیش‌بینی خود از رشد تقاضا در سال جاری را به کمترین مقدار از سال ۲۰۱۱ رساند اما اظهارات وزیر انرژی عراق درخصوص افزایش محدودیت‌های عرضه به تقویت انتظارات صعودی انجامید.

11 (6)