بازار سهام

قله‌نوردی بورس تهران

شاخص کل بورس تهران طی روز گذشته که ارزش ۸۷ درصد از سهام بورسی افزایش یافت، رشدی معادل ۵/ ۱ درصدی را تجربه کرد و در ادامه رکوردشکنی‌های سریالی، به سطح بی‌سابقه ۲۶۹هزار و ۹۸۶واحد دست یافت. هجوم معامله‌گران برای خرید، صف ۲۵۰میلیارد تومانی را در ۴۴ درصد از تعداد کل نمادهای معامله‌پذیر رقم زد. البته شتاب بیشتر قیمت در گروه‌های کوچک‌تر موجب جهش ۵/ ۲ درصدی شاخص هموزن شد. ضمنا ارزش معاملات خرد هم به بیشترین سطح از ۲۲ تیر رسید. رشد دسته‌جمعی به‌ویژه در سهام گروه بانک، سیمان، ساختمان و داروساز‌ها در حالی رقم خورد که تقاضا در غول‌های فلزات و پتروشیمی با افت شدید قیمت‌های جهانی عقب‌نشینی کرد.

20-01

 

بازار ارز

شکستن پیاپی سدهای مقاومتی دلار

بازار ارز اولین روز کاری شهریور را با عقب‌نشینی قیمت‌ها به پایان رساند. دلار که روز پنج‌شنبه هفته گذشته از سطح مقاومتی ۱۱ هزار و ۶۵۰ تومان عقب‌نشسته بود و تا نرخ ۱۱ هزار و ۶۴۰ تومان پایین آمده بود طی روز گذشته در گام نزولی دیگری ۸۰ تومان افت کرد و ساعت ۱۶ به نرخ ۱۱ هزار و ۵۶۰ تومان رسید. شکستن سدهای مقاومتی دلار طی دو روز کاری اخیر را می‌توان به خروج پیوسته ولی آرام متقاضیان غیرتجاری از این بازار و حرکت به سمت بازار سهام تلقی کرد. به‌نظر می‌رسد سیگنال‌های خروج از بازار با عرضه‌های مستمر و پلکانی بازارساز و عقب‌نشینی توامان نرخ‌های سامانه نیما همراه شده و جذابیت در بازار رقیبی چون سهام این فضا را تشدید کرده است.

20-02

 

بازار سکه

سنت‌شکنی سکه با اهرم اونس

سکه‌بازان در معاملات روز شنبه غالبا از جهش قیمت اونس جهانی خط گرفتند تا نوسانات نزولی دلار در بازار داخل. طلای جهانی روز جمعه با اقدام تلافی‌جویانه چین و بستن تعرفه‌های جدید بر کالاهای آمریکا رشد قابل‌ملاحظه ۲ درصدی را تجربه کرد و سیگنال‌های مثبت خود را برای سکه فرستاد. در نتیجه، بهای سکه در اولین روز کاری شهریور با وجود عقب‌نشینی تند  دلار ۱۰ هزار تومان افزایش یافت و به سطح ۴ میلیون و ۱۵۵ هزار تومان دست یافت. بسیاری از فعالان بازار طلا چشم‌انداز صعود اونس را عامل حمایت از سکه در برابر فشار دلار می‌دانند؛ اما همچنان با نظر به دورنمای نزولی دلار، سکه را در قیمت‌های به مراتب پایین‌تری از ارزش ذاتی آن خرید و فروش می‌کنند.

20-03