بازار سهام

استقبال بورس‌بازان از اصلاح ارزی

شاخص کل بورس تهران که روز شنبه تحت‌تاثیر افت قیمت‌های جهانی امکان رشد نیافته بود، روز گذشته با گسترش دامنه تقاضا و تشکیل صف خرید در بیش از یک‌سوم نمادها ضمن رشد ۴/ ۰ درصدی به قله جدید ۲۵۵ هزار واحد دست یافت. با وجود این، شاخص هموزن به واسطه برتری قابل‌ملاحظه تقاضا در عموم سهم‌های غیرکالایی(۲۸صنعت از ۳۹ صنعت) با شتاب ۵/ ۱ درصدی پیش تاخت. موضوع حذف تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای ضروری را می‌توان یکی از عواملی دانست که سهام تولیدکنندگان این محصولات را طی روز گذشته با رشد شدید تقاضا روبه‌رو کرد. در کنار این، مساله تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیز مورد توجه بخشی از معامله‌گران قرار گرفت. در این روز، سرمایه‌گذاران حقیقی پول به‌دست آمده از فروش سهام کالایی را غالبا صرف خرید در سهام شرکت‌های دارویی، زراعت و بانک‌ها و خودرویی‌ها کردند.

20 (1)

 

بازار ارز

آرامش دلار در مسیر برگشت

بازار ارز در معاملات دیروز مسیر نزولی خود را تداوم بخشید. نرخ دلار آمریکا در این روز با افت ۸۰ تومانی فاصله خود را از مرز روانی ۱۲ هزار تومان بیشتر کرد و ساعت ۱۶ به سطح ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. به نظر می‌رسد دریافت سیگنال‌های مثبت از ایجاد روزنه‌هایی در روابط خارجی ایران با عربستان و امارات-به‌عنوان یکی از درگاه‌های اصلی ورود ارز- در بهبود جو روانی بازار و مسیر نزولی نرخ‌ها موثر بوده است. از طرفی، عقب‌نشینی نیروهای سفته‌بازانه، خروج تقاضای غیرتجاری، قیمت‌گذاری مناسب بازارساز و محدود کردن فضا برای معامله‌گران آربیتراژی و احتمالا حرکت پول‌ها به سمت بازار سهام در روند دیروز دلار اثرگذار ظاهر شد. حرکت نزولی دلار در حالی ادامه یافت که بسیاری از فعالان بازار متوسط ۱۱ هزار و ۵۰۰تومانی نرخ‌های نیما را به‌عنوان سطوح حمایتی بازار می‌دانند.

20 (2)

 

بازار سکه

مقاومت شکننده سکه در برابر دلار

روند دیروز قیمت در بازار سکه هم حکایت از مقاومت سکه‌بازان در برابر افت‌های متوالی دلار داشت. سکه در معاملات اولین روز کاری هفته با وجود عقب‌نشینی شاخص ارزی کشور، تحت حمایت اونس جهانی توانسته بود 45 هزار تومان افزایش یابد. اما این مقاومت طی روز گذشته به شکل شکننده‌تری رقم خورد. در واقع، در این روز که دلار 7/ 0 درصد از ارزش خود را از دست داد، سکه به افت ناچیز 2 هزار تومانی(05/ 0 درصدی) بسنده کرد تا نشان دهد که همچنان سوخت خود را برای رشد از انتظارات صعودی در بازار جهانی تامین می‌کند. در واقع بی‌محلی سکه به افت قیمت ارز در بازار داخل را می‌توان ناشی از نااطمینانی‌هایی دانست که از آخرین روز هفته گذشته بازارهای جهانی را فراگرفت و همچنان به‌عنوان یکی از عوامل اثرگذار بر قیمت‌ها ارزیابی می‌شود.

20 (3)

 

بازار طلای جهانی

چشم‌انداز صعودی فلز زرد

بهای اونس طلا که روز پنج‌شنبه هفته قبل زیر فشار شاخص دلار تا نزدیکی مرز ۱۴۰۰ دلار عقب نشسته بود، پس از اعلام تعرفه‌های جدید بر کالاهای چینی از سوی ترامپ جهش ۴۰دلاری را تجربه کرد و در آخرین روز کاری این هفته روی عدد ۱۴۴۱ دلار نشست. هر چند فدرال رزرو در بیانیه پایانی خود طی روز پنج‌شنبه احتمال کاهش بیشتر نرخ بهره را دشوار دانست و از محل تقویت دلار بر بهای فلز زرد فشار آورد، اما فعال شدن جبهه‌های جدید جنگ تجاری با تقابل دوباره دو قدرت بزرگ دنیا موجی از عدم‌قطعیت را در بازار جهانی رقم زد و سرمایه‌ها را راهی بازارهای امن کرد. سایت کیتکو هم در نظرسنجی هفتگی خود اعلام کرد که هر دو گروه از فعالان خرد و بزرگ شرکت‌کننده انتظار رشد قیمت طلا در هفته پیش‌رو را دارند.

20 (4)

 

بازار اوراق مسکن

«تسه‌»ها در مسیر اصلاح

معاملات اوراق وام مسکن در فرابورس طی روز گذشته با فشار عرضه همراه بود. بهای اوراق وام مسکن که برای چهار روز متوالی رشد‌های دسته‌جمعی را تجربه کرده بود، در جریان دادوستدهای روز گذشته در برخورد با عرضه‌های قوی به مسیر اصلاحی بازگشت. در این موج صعودی، قیمت اوراق وام در اغلب امتیازها با جهش ۸ درصدی از کف ۴۲ هزار تومانی تا ارتفاع ۴۸ هزار تومانی رشد کرده بود. از این‌رو، طی روز گذشته معامله‌گران این بازار به انگیزه ذخیره سود کسب شده در سمت عرضه فعال شدند و قیمت‌ها را در اغلب امتیازها وادار به عقب‌نشینی کردند. کف قیمت اوراق وام در معاملات دیروز ۴۴ هزار تومان بود و سقف قیمت در محدوده ۴۷ هزار تومان رقم خورد. برآیند خرید و فروش‌های دیروز نهایتا در متوسط ۴۶ هزار تومان قیمت اوراق «تسه» تبلور یافت.

20 (5)

 

بازار نفت

آرامش نفت پس از توفان توییتی ترامپ

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا طی هفته قبل ۷/ ۱ درصد افت کرد و روز جمعه به سطح ۲/ ۵۵ دلار رسید. روز پنج‌شنبه بود که شاخص نفتی WTI پس از اعلام تعرفه‌های بیشتر آمریکا بر کالاهای چینی با سقوط ۷ درصدی، کف شش هفته را لمس کرد. با وجود این، روز جمعه معامله‌گران با این تصور که تشدید جنگ تجاری می‌تواند فشار بر فدرال‌رزرو را برای کاهش بیشتر نرخ بهره دلار در سپتامبر فراهم کند تا حدودی از هیجان منفی در بازار نفت کاست. ضمن اینکه موسسه بیکر هیوز هم روز جمعه اعلام کرد ۶ دکل دیگر از تعداد کل دکل‌های فعال نفتی آمریکا برای پنجمین هفته متوالی کم شده و به عدد ۷۷۰ رسیده است. در نقطه مقابل، کاهش فعالیت‌های صنعتی این کشور به کف سه ساله سبب شد تا از سمت تقاضا شاهد فشار بر قیمت‌ها باشیم.

20 (6)