بازار سهام

شروع هفته کاهشی بورس

بورس تهران معاملات روز گذشته را با افت ۲/ ۰ درصدی شاخص کل به پایان رساند. موج تقاضایی که از هفته قبل زمینه را برای رشد ۵/ ۲ درصدی دماسنج اصلی سهام فراهم کرده بود، در معاملات دیروز تغییر مسیر داد و در سمت عرضه بر قیمت‌ها فشار آورد. با وجود فشار فروش در بزرگان کالایی، برتری تقاضا در صنایع غیرکالایی منجر به رشد شاخص هم‌وزن شد. در این روز که سرمایه‌گذاران حقیقی حضور نسبتا کمرنگ‌تری در سمت خرید از خود نشان دادند، علاوه بر قیمت‌ها، ارزش معاملات خرد نیز افت قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرد و به کمترین مقدار از ششم فروردین رسید. بازگشت شاخص به محدوده منفی در معاملاتی با حجم پایین را می‌توان به لحظه‌َشماری اهالی بازار برای انتشار تمام گزارش‌های ماهانه نسبت داد.

20-01

 

بازار ارز

صعود دلار به کانال ۱۲

 اولین شنبه کاری مردادماه با رشد قیمت در بازار ارز همراه شد. هر دلار آمریکا ساعت ۱۶دیروز با افزایش ۳۱۰ تومانی توانست بار دیگر از مرز حساس ۱۲ هزار تومان عبور کند و ۲۳۰ تومان بالاتر بایستد. شاخص ارزی کشور در دو روز پایانی هفته قبل با عقبگرد بیش از ۵ درصدی به محدوده ۱۱ هزار تومانی عقب نشسته بود. برخی ذخیره سود پس از رشد قیمت و برخی دریافت سیگنال‌های سیاسی نظیر سفر وزیر امور خارجه عمان به کشورمان را عامل افت دلار دانستند. اما دلیل آن هر چه بود چندان روند پایداری را به دنبال نداشت و معامله‌گران ارزی یک روز پس از عقب‌نشینی مجدد دلار به کانال ۱۱ در سمت خریدار ظاهر شدند و آونگ ارزی را به نوسان مثبت واداشتند.

20-02

 

بازار سکه

قطب‌نمای دلاری صعود سکه

همسو با رشد دوباره دلار به کانال 12 هزار تومانی، سکه‌بازان نیز گرایش‌های صعودی از خود نشان دادند. بهای هر سکه طرح جدید دیروز 85 هزار تومان افزایش یافت و ساعت 16 با قیمت 4 میلیون و 195 هزار تومان معامله شد. سکه تا میانه هفته قبل به لطف تقویت ارزش دلار در بازار داخل توانسته بود تا ارتفاع 4 میلیون و 350 هزار تومان افزایش یابد. اما در ادامه تحت تاثیر تمایلات کاهشی در بازار، بهای سکه نیز افت کرد. شروع این هفته نیز توام با ورود مجدد دلار به کانال 12 هزار تومانی، سکه بیش از 2 درصد رشد کرد. با وجود این، بازار سکه همچنان نسبت به سقف خود در سال جاری(نوزدهم اردیبهشت) فاصله بیش از 23 درصدی دارد.

20-03