بازار سهام

مرداد، ضعیف‌ترین ماه بورس ۹۸

شاخص کل بورس تهران در مرداد کمترین بازدهی ماهانه را طی سال‌جاری ثبت کرد. رشد ۲/ ۵ درصدی شاخص کل در شرایطی رقم خورد که میانگین ارزش معاملات هم به کمترین مقدار از ماه نخست سال رسید. کاهش قیمت‌های جهانی مواد خام وابستگان بورسی را زیر فشار گذاشت و در این میان، سهام معدنی با افت ۷درصدی شاخص بیشترین فشار را تحمل کردند. با وجود این، صنایع غیرکامودیتی‌محور و تک‌سهم‌ها با سرعت به رشد خود ادامه دادند. غلبه فضای ناشی از حذف دلار موسوم به ۴۲۰۰ تومانی از چرخه ارزش‌گذاری سهم‌ها در کنار تمرکز فعالان بورسی به روی موضوع افزایش سرمایه به‌ویژه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها بازدهی حدودا ۲۰ درصدی را برای شاخص هموزن رقم زد.

20-01

 

بازار ارز

سومین ماه نزولی دلار

بازار ارز کم‌نوسان‌ترین ماه سال‌جاری را در مرداد تجربه کرد. نرخ هر دلار آمریکا روز پنج‌شنبه ۲۰ تومان کاهش یافت و روی عدد ۱۱هزار و ۶۴۰ تومان قرار گرفت. دلار دو بار طی سال‌جاری در برخورد به سطح مقاومتی ۱۱ هزار و ۶۵۰ تومان واکنش نشان داده بود. با وجود این، در آخرین معاملات مرداد، ضمن عقب‌نشینی از این سطح، افت ۵ درصدی را در مقیاس ماهانه ثبت کرد و به کمترین قیمت از چهاردهم بهمن سال ۹۷ رسید. گروهی از معامله‌گران ارزی با نظر به فشار تحریم‌ها و بهای نزولی نفت بر درآمدهای ارزی، انتظار صعود دلار را داشتند؛ اما عرضه‌های بازارساز در غیاب تقاضای موثر سبب شد تا شاخص ارزی کشور برای سومین ماه متوالی به کاهش خود ادامه دهد.

20-02

 

بازار سکه

حمایت اونس از سکه

هرچند کاهش ارزش دلار بهای سکه را طی مرداد تحت فشار گذاشت، اما علائم هشداردهنده در اقتصاد جهان سبب هجوم سرمایه‌ها به سمت طلا و حمایت از سکه در برابر منفی‌های دلار شد. سکه که معاملات مرداد را با قیمت ۴ میلیون ۲۲۰ هزار تومان آغاز کرده بود در آخرین روز کاری این ماه کاهشی معادل ۷۵ هزار تومان را تجربه کرد و به سطح ۴ میلیون و ۱۴۵ هزار تومان تنزل کرد. عقبگرد ۸/ ۱ درصدی سکه طی مرداد در شرایطی رقم خورد که نرخ دلار ۵ درصد افت داشت. مقاومت سکه در برابر دلار را باید مرهون رشد ۵ درصدی اونس طلا در پی تشدید نگرانی از رکودی قریب‌الوقوع دانست. البته عمق حباب منفی سکه در یک ماه اخیر ۲۴ درصد افزایش یافت.

20-03