بازار سهام

بورس بر قله ۲۲۰

شاخص کل بورس تهران در ششمین رشد پیاپی خود ۶/ ۱ درصد دیگر ارتفاع گرفت و در سطح ۲۲۰ هزار و ۱۰۹ واحدی ایستاد. تداوم خوش‌بینی‌های معامله‌گران بورسی جریان تازه پیوسته به بازار سهام را افزایش داده است. از طرفی گزارش‌های عملکرد ماهانه و گزارش‌های مالی مطلوب سالانه در کنار نزدیک شدن به فصل مجامع بورسی رونق معاملات بورسی را بیش از پیش افزایش داده است. دیروز نیز شدت تقاضا به حدی بود که ۳۶ صنعت از مجموع صنایع ۳۸ گانه بورسی سبزپوش شدند. گروه سیمان به لطف افزایش قیمت بسیاری از نمادهای خود در معاملات سه‌شنبه مورد توجه بورس‌بازان قرار گرفت و توانست بالاتر از گروه بانکی در رده چهارم بیشترین ارزش معاملات قرار بگیرد. ارزش معالات خرد دیروز بورس (با حذف بلوک و اوراق) ۱۳۲۶ میلیارد تومان بود.

11 (1)

 

بازار ارز

رشد 2 اهرمی نرخ ارز

هر دلار آمریکا راس ساعت ۱۶ دیروز به بهای ۱۴ هزار و ۴۸۰ تومان به فروش رفت که این قیمت ۴۲۰ تومان بیش از نرخ ارز در معاملات سه‌شنبه بود. با رشد بیش از ۵/ ۱ درصدی شاخص ارزی در طی جلسه معاملاتی دیروز استراحت دلار تنها یک روز به درازا انجامید و بار دیگر روند افزایشی با قدرت بیشتر تحولات بازار ارزی کشور را رقم زد. به اعتقاد برخی از فعالان بازار، بازگشت دلار به مدار صعود بیشتر ناشی از خبر افزایش قیمت بنزین بود. به اعتقاد این گروه، نوسان قیمتی در سایر بازارها می‌تواند در معاملات دلار نیز بروز پیدا کند. با این حال گروه دیگری از کارشناسان معتقدند که رشد دیروز دلار مرهون افزایش نرخ حواله درهم بود. قیمت درهم در معاملات دیروز به ۳ هزار و ۹۶۰ تومان هم رسید و دلار را با رویه صعودی خود همراه کرد.

11 (2)

 

بازار سکه

سکه به 3 روز پیش بازگشت

هر سکه طرح جدید طی روز چهارشنبه 60 هزار تمان افزایش یافت و در ساعت 16 به بهای 5 میلیون و 20 هزار تومان به فروش رفت. ریز نوسان سکه زیر مرز 5 میلیون تومانی باعث شد تا به محض دریافت اولین سیگنال صعودی از دلار، بازار سکه نیز مرزشکنی کند و بهای سکه همچون روز یکشنبه بار دیگر وارد کانال 5 میلیونی شود. رشد سکه در حالی رخ داد که بهای اونس طلا در بازار جهانی کاهشی شد. با این حال افزایش ۵/ ۱ درصدی نرخ ارز منجر به صعود ۲/ ۱ درصدی سکه شد. اخبار پیرامون افزایش قیمت بنزین و رشد نرخ حواله درهم و صعود این ارز به ۳ هزار و ۹۶۰ تومان از جمله دلایل افزایش قیمت دلار محسوب می‌شود. حباب سکه نیز با محاسبه مالیات ارزش افزوده در ارتفاع ۲۶۳ هزار تومانی قرار گرفت.

11 (3)

 

بازار طلای جهانی

نگاه طلا به فدرال رزرو

هر اونس طلا در بازار جهانی راس ساعت 16 چهارشنبه ضمن ثبت افت روزانه 4/ 0 درصدی به بهای 1281 دلار به فروش رفت. توافق رئیس‌جمهور آمریکا با رهبران حزب دموکرات این کشور در مورد اختصاص بیش از 2 تریلیون دلار به زیرساخت‌های ایالات‌متحده باعث شد تا بازارهای سهام آمریکا در روز گذشته با استقبال معامله‌گران روبه‌رو شوند. همین امر منجر به جذب نقدینگی از سایر بازارهای رقیب از جمله بازار طلا شد. با این حال چهارمین افت متوالی شاخص دلار مانع از افت بیشتر بهای فلز زرد شد. طی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه نگاه فعالان بازار طلا به نشست دو روزه کمیسیون بازار باز فدرال رزرو خواهد بود. انتظار می‌رود این نهاد به سیاست خنثی فعلی خود ادامه دهد، با این حال اگر نرخ بهره دلار کاهش یابد هزینه‌های نگهداری طلا کم شده و فلز زرد می‌تواند تا مرز ۱۳۰۰ دلاری پیشروی کند.

11 (4)

 

بازار اوراق مسکن

حبس بازه‌ای «تسه‌ها»

اوراق تسهیلات مسکن دی 96 «تسه9610» طی معاملات روز چهارشنبه بیش از 5/ 0 درصد افزایش قیمت پیدا کرد و به بهای 48 هزار و 253 تومان به فروش رفت. اغلب دیگر سررسیدهای وام نیز سبزپوش شده و افزایش قیمت را تجربه کردند و میانگین قیمتی آنها وارد کانال 49 هزار تومانی شد. نکته‌ای که در معاملات چند روز اخیر سررسیدهای وام مسکن به چشم می‌خورد عدم توانایی این اوراق در شکست حبس بازه‌ای و صعود به بالای مرز ۵۰ هزار تومانی است. از تاریخ ۲۰ فروردین ماه که «تسه۹۶۱۰» به کانال ۴۹ هزار سقوط کرد، تنها یک روز و به تاریخ ۲۸ فروردین توانسته است بالای مرز ۵۰ هزار تومانی به تنفس بپردازد و در سایر روزها زندانی قیمت‌های بازه ۴۷ تا ۴۹ هزار بوده است. افت ۷۳ درصدی حجم معاملات مسکن در فروردین نسبت به مدت مشابه سال قبل گویای رکود بازار تسه‌ها است.

11 (5)

 

بازار نفت

عوامل بنیادی مانع از سقوط بیشتر نفت شدند

نفت خام وست تگزاس آمریکا «WTI» طی معاملات روز قبل ۲/ ۱ درصد افت قیمت را تجربه کرد و به بهای ۶/ ۶۳ دلار به ازای هر بشکه مبادله شد. روز اول ماه مه برای بسیاری از بازارها در سطح جهان تعطیل رسمی بود و همین امر بر روند معاملات نفتی اثر گذاشت. رشد بسیار فراتر از انتظار موجودی‌های نفت آمریکا به میزان ۸/ ۶ میلیون بشکه حاکی از ضعف مفرط سمت تقاضا بود و منجر به اصلاح بهای طلای سیاه شد. به گزارش موسسه نفت آمریکا سطح این موجودی‌ها به ۴/ ۴۶۶ میلیون بشکه رسیده است. با این حال افزایش خشونت‌ها در درگیری‌های ونزوئلا نگرانی‌ها از افزایش بیشتر نوسان در عرضه نفت را بیشتر کرد و مانع از افت بیشتر قیمت شد. از سمت دیگر آژانس بین‌المللی انرژی گزارش داد تولید روزانه آمریکا برای دومین ماه متوالی کاهش یافته است.

11 (6)