بازار سهام

20-01

رونق معاملاتی بورس تهران

سریال رکوردشکنی شاخص کل بورس تداوم یافت. سه‌شنبه نماگر اصلی بازار سهام در ابتدای معاملات توانست تا یک قدمی 399 هزار واحد رشد کند؛ اما در ادامه دادوستدها به افزایش یک درصدی بسنده کرد و در کانال 395 هزار ایستاد. مطابق انتظارات تقابل سنگینی میان خریداران و فروشندگان سهام به دنبال بازگشت قیمت‌ها به سطوح پیش از تنش‌های هفته گذشته شکل گرفت. اما در نهایت به نظر می‌رسد سمت تقاضا بر عرضه چیره شد. به‌طوری که در پایان معاملات دیروز شاهد صف خرید مجموعا 606 میلیارد تومانی در 97 نماد بورسی بودیم و ارزش معاملات خرد بورس هم به 3237 میلیارد تومان رسید. امروز به نظر می‌رسد تقابل نیروهای غیراقتصادی و خوش‌بینی به بازار جهانی را شاهد باشیم.

 

بازار ارز

20-02

دو سناریوی رفت و برگشت دلار

روند دیروز بازار ارز کاهشی آغاز شد و درحالی‌که انتظار می‌رفت حمایت‌های بازارساز به این مسیر کمک کند، در نهایت شاهد بازگشت قیمت‌ها بودیم. به‌طوری‌که نرخ هر دلار آمریکا در نهایت با رشد 60 تومانی (کمتر از نیم درصد) تا سطح 13 هزار و 490 تومانی بالا رفت. گروهی معتقدند اخبار غیراقتصادی مربوط به احتمال فعال شدن مکانیزم ماشه عامل این تغییر مسیر بود. اما دسته دیگر به برخورد نرخ ارز به کف اشاره می‌کنند و معتقدند با توجه به رشد نرخ‌ها در بازار نیما اکنون بازار آزاد نیز کف قیمتی بالاتری را به‌دست آورده است. بنابراین رشد دیروز نیز به علت واکنش به این محدوده حمایتی بود.

 

بازار سکه

20-03

سبقت سکه از دلار

بازار سکه در معاملات دیروز با رشد 50 هزار تومانی (یک درصد) به 4 میلیون و 820 هزار تومان رسید. این درحالی بود که بازار جهانی طلا به‌دنبال خوش‌بینی‌های مربوط به صلح تجاری کاهشی ماند. بنابراین، محرک اصلی بازار سکه، رشد دلار داخلی بود که البته با قدرت بیشتری در قیمت سکه منعکس شد. علت اصلی این امر، محدودیت‌های اعمالی بر خریداران ارزی است که باعث شیفت تقاضا به سمت سکه شده است. قرار است امشب در واشنگتن، فاز اول توافق تجاری چین و آمریکا امضا شود؛ در همین راستا دوشنبه شب کاخ سفید، چینی‌ها را از فهرست کشورهای دستکاری‌کننده نرخ ارز خارج کرد. این امر با رفع استرس‌های اقتصاد جهانی بر قیمت اونس فشار آورد.