بازار سهام

20-01

بازدهی بورس از 110 درصد گذشت

شاخص کل بورس تهران با جهش روز گذشته بازدهی خود را از ابتدای سال به ۱۱۰ درصد رساند. در این روز، علاوه بر جابه‌جایی ۲۶۰۰میلیارد تومانی سهام بورسی، حدود ۴۲۰ میلیارد تومان نقدینگی هم در پشت صف مجال خرید سهم ۱۰۰ شرکت را نیافت. روند بی‌وقفه رشد قیمت‌ها در تالار سهام همچنان متاثر از ورود مستمر پول‌های تازه به بازار عنوان می‌شود. تصویب آیین‌نامه اجرایی افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها در جلسه اصلی کمیسیون اقتصاد دولت را باید یکی از مهم‌ترین دلایل اقبال گسترده به سهام دانست. البته، برخی تحلیلگران رشد افسارگسیخته قیمت سهام را فاقد توجیه بنیادی می‌دانند.

 

بازار ارز

20-02

تلاقی دو نگاه به دورنمای دلار

نرخ هر دلار آمریکا که روز یکشنبه زیر فشار عرضه به نرخ 13 هزار و 190 تومانی تنزل کرده بود، ساعت 16 روز گذشته 50 تومان دیگر کاهش یافت و در سطح 13 هزار و 140 تومان قرار گرفت. این نهمین روز متوالی است که شاخص ارزی کشور در بین سطوح ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان و ۱۳ هزار و ۲۱۰ تومانی نوسان کرده است. ثبات دلار در این محدوده را می‌توان نتیجه تلاقی دو رویکرد دانست. رویکردی که با اشاره به میزان درآمدهای نفتی و بودجه‌بندی دولت برای سال بعد، احتمال کاهش ارزش ریال را بیشتر می‌داند و رویکرد مقابل که با خوش‌بینی به دورنمای مثبت روابط خارجی کشور، عقب‌نشینی دلار پس از فروکش تقاضای تجاری را محتمل می‌داند.

 

بازار سکه

20-03

ساز موافق سکه با دلار

سکه هم در معاملات روز گذشته از روند نزولی دلار تبعیت کرد و تن به دومین افت متوالی زد. بهای هر سکه طرح جدید که روز یکشنبه به ارتفاع 4 میلیون و 595 هزار تومان عقب‌نشینی کرده بود، ساعت 16 دیروز 10 هزار تومان دیگر افت کرد و به سطح 4 میلیون و 585 رسید. این اتفاق در شرایط افتاد که طلای جهانی آخرین معاملات خود در سال 2019 را آرام پشت سر می‌گذارد. دیروز بهای هر اونس طلا در بازگشایی هفتگی بازار جهانی نوسان ناچیزی حول ۱۵۱۰ دلار رقم زد. با وجود این، بار کاهشی افت دلار در بازار داخل بر دوش سکه سنگینی کرد و قیمت این فلز گرانبها را ۴/ ۱ درصد پایین‌تر از نقطه ابتدایی سال‌جاری تنزل داد.