بازار سهام

صعود دنباله‌دار بازار سهام

شاخص کل بورس روز گذشته را با افت موقت تا کانال ۳۱۹ هزار آغاز کرد؛ اما رفته‌رفته به مدار صعودی بازگشت. به این ترتیب نماگر اصلی بازار سهام بیش از ۶۰۰ واحد رشد کرد و برای دومین روز متوالی در کانال ۳۲۰ هزار واحد قرار گرفت. سه‌شنبه از میان ۳۲۳ نماد بورسی معامله‌شده، قیمت پایانی ۱۹۳ نماد با رشد مواجه شد. همچنین نقدینگی در ۶۱ نماد بورسی در صف خرید به ارزش ۱۶۳ میلیارد تومان قرار گرفت. این در حالی است که هیچ نمادی با صف فروش مواجه نشد. نمادهای گروه‌های کوچک‌تر بورسی هفته‌هاست که با تقاضای قابل‌توجهی مواجهند. این روند دیروز هم ادامه یافت و شاخص کل هموزن پس از رشد ۹/ ۰ درصدی در سقف تاریخی خود قرار گرفت.

20-01

 

بازار ارز

ناتوانی دلار برای عبور از مرز مقاومتی

دلار ساعت ۱۶ سه‌شنبه با نرخ ۱۲ هزار و ۶۸۰ تومان معامله شد. شاخص ارزی کشور در ابتدای معاملات به بالای مقاومت ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومانی صعود کرد؛ اما در ادامه حتی از نرخ‌ دوشنبه هم پایین‌تر رفت. به‌نظر می‌رسد این افت در پی افزایش عرضه ارز توسط بازارساز اتفاق افتاد. با وجود این، گروهی از تحلیلگران چنین افت‌هایی را اصلاحاتی می‌دانند که به پایدار بودن روند صعودی بازار کمک می‌کنند. به عبارت دیگر این عده روند فعلی نرخ ارز را از روند پرهیجان آن در سال ۹۷ (که با صعودهای متوالی بدون اصلاح همراه بود) متفاوت می‌دانند. این درحالی است که رئیس کل بانک مرکزی در آخرین اظهارات خود، انتظارات شکل گرفته در بازار را غیرواقعی و روند صعودی دلار را ناپایدار خواند.

20-02

 

بازار سکه

سکه در تعقیب بازار جهانی

هر سکه طرح جدید ساعت 16 سه‌شنبه با رشد 15 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 415 هزار تومان رسید. این درحالی است که نرخ دلار در بازار تهران دیروز با کاهش روبه‌رو شد. از این رو می‌توان افزایش قیمت سکه را به صعود قیمت طلا در بازار جهانی مرتبط دانست. روز گذشته ترامپ عوارض واردات فولاد و آلومینیوم از برزیل و آرژانتین را بازگرداند و بر ۴/ ۲ میلیارد دلار کالای فرانسوی نیز تعرفه وضع کرد. وی علاوه بر تهدید به افزایش تعرفه کالاهای چینی گفت شاید بهتر باشد مذاکرات تجاری با چین به بعد از انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا موکول شود. در پی این اخبار طلای جهانی تا ساعت ۱۶ دیروز رشد ۹/ ۰درصدی را تجربه کرد و از قیمت سکه حمایت کرد.

20-03