بازار سهام

Untitled-1 copy

باز پس‌گیری سنگر 5/ 1 میلیون واحدی

بورس تهران روز گذشته را در مدار مثبت آغاز کرد و به سرعت رشد.6/ 1 درصدی معادل 24 هزار واحد افزایش را نشان داد و باز هم سکوی 5/ 1 واحدی را که از دست داده بود، پس گرفت و نماگر بورس رقم یک میلیون و 514 هزار واحدی را به نمایش گذاشت. شاخص هموزن نیز در این روز روند صعودی داشت و طی همین مدت با رشد 3/ 1 درصدی همراه شد. از آنجا که شاخص هموزن از تمام نمادها به یک میزان تاثیر می‌پذیرد، می‌توان نتیجه گرفت که روز گذشته کلیت بازار سهام مثبت بود؛ از طرفی اختلال در سامانه فرابورس سبب شد تا پایان روز معاملاتی معاملات در این سامانه به کندی انجام شود. نکته مهم بازار روز گذشته این بود که بعد از مدت‌ها تعداد نمادهای سبز رنگ بیشتر از قرمزپوش‌ها بود و نزدیک به سه چهارم نمادها در قیمت‌هایی بالاتر از قیمت پایانی معامله‌ می‌شدند. 

 

بازار سکه

Untitled-2 copy

جهش مجدد سکه 

روز سه شنبه قیمت هر قطعه سکه طرح جدید به ۱۴میلیون و 580هزار رسید که افزایش 280 هزار تومانی را در مقایسه با آخرین قیمت نشان می‌دهد. همچنین بهای نیم‌سکه به هشت میلیون تومان، ربع سکه پنج میلیون و100هزار و سکه یک گرمی به دو میلیون و ۶۰۰هزار تومان صعود کرد. در همین راستا هر گرم طلای ۱۸عیار یک میلیون و368هزار تومان قیمت خورد. به گفته کارشناسان بازار در حال حاضر با رشد تقاضا‌ برای خرید سکه و طلای‌آب‌شده رو‌به‌رو است که این موضوع در کنار رشد نرخ ارز و اونس به افزایش قیمت‌ها دامن زده است. قیمت دلار و طلا به‌عنوان پایه‌های تعیین‌کننده ارزش ذاتی سکه بیش از گذشته بر معاملات این فلز گرانبها اثر گذار است.اما به نظر می‌رسد که پرش‌های اخیر سکه بدون استفاده از این پایه‌ها و حاصل از هیجانات معامله‌گران است.

 

بازار طلای جهانی

Untitled-3 copy

آزمون و خطای طلا برای کانال‌شکنی 

بازار اونس جهانی که در آغاز معاملات هفته جاری که روی 1913 دلار بسته شده بود، روزگذشته (ساعت 16 به وقت تهران) به 1914 دلار در هر اونس رسید. به گفته کارشناسان محرک‌های صعودی طلا در روز‌های گذشته، بیماری ترامپ، انتخابات آمریکا و زمزمه‌های نزدیک‌شدن به توافق کنگره در تصویب محرک‌ها و بسته‌های حمایتی بوده است. از طرفی انتخابات آمریکا نیز تنها می‌تواند بر افزایش نوسان‌های طلا تاثیرگذار باشد. به گفته رویترز از آنجا که دموکرات‌ها خواهان بسته‌های حمایتی بالا‌تر هستند، بهبود وضعیت دموکرات‌ها در نظرسنجی‌ها می‌تواند به افزایش قیمت طلا بینجامد. طلا روز دوشنبه در بالای کانال 1900 بسته شد و روند صعودی خود را تا روز بعدی ادامه داد. اونس طلای جهانی قصد دارد دوباره بخت خود را برای تغییر کانال  آزمایش کند. 

 

بازار اوراق مسکن

Untitled-4 copy

افزایش قیمت تسه‌ها شدت گرفت 

اوراق تسهیلات مسکن در چند روز گذشته به کانال 80 هزار تومانی وارد شده و به سرعت در حال گذر از این محدوده است. تا جایی که هر برگه تسه دی ماه 1397 درپایان معاملات روز سه شنبه به 86 هزار و 72 تومان رسید. این در حالی است که این اوراق در ابتدای سال در محدوده 40 تا 50 هزار تومان مورد معامله قرار می‌گرفت. به‌زعم کارشناسان تنها راه به تعادل رسیدن قیمت این اوراق افزایش تعداد سپرده‌های ممتاز بانک مسکن است. افزایش عرضه این اوراق که به کاهش قیمت منجر خواهد شد و خرید مسکن را برای متقاضیان وام مسکن آسان‌تر می‌کند. نوسانات اخیر اوراق را از هدف اصلی خود که کنترل و شفاف کردن قیمت در بازار سرمایه است، دور کرده و به معضلی جدی برای متقاضیان واقعی خرید مسکن تبدیل کرده است.

 

بازار نفت

15 copy

بازگشت نفت به کانال 40 دلاری

قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه بازار طلای سیاه تحت تاثیر خوش بینی به تدابیر محرک مالی بیشتر آمریکا و مرخص شدن دونالد ترامپ از بیمارستان، افزایش پیدا کرد بر این اساس، قیمت هر بشکه نفت آمریکا به 40 دلار و 90 سنت در هر بشکه رسید. همچنین بهای نفت وست‌تگزاس اینترمدییت برای تحویل در نوامبر با ۱۵ سنت افزایش، به ۳۹ دلار و ۳۷ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز دوشنبه دو دلار و 20 سنت افزایش پیدا کرده بود. به باورکارشناسان تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رفتار مضطربانه معامله‌گران ادامه خواهد داشت؛ چرا که دو رقیب انتخاباتی دیدگاه‌های کاملا متفاوتی در حوزه تجاری و اقتصادی با یکدیگر دارند و در نتیجه بازارها به افزایش یا کاهش شانس پیروزی این دو کاندیدا واکنش‌های مختلفی از خود نشان خواهند داد.