بازار سهام

سومین پرواز بورس به محدوده میلیونی

شاخص کل بورس پس از یک دوره اصلاحی، طی هفته قبل ۶/ ۹ درصد ارتفاع گرفت و برای سومین بار در یک ماه اخیر قدم به سوپرکانال یک میلیون واحد گذاشت. با اقبال دوباره به صنایع بزرگ کالایی و بانکی یک بار دیگر بازدهی بورس از ابتدای سال از مرز ۱۰۰ درصد گذشت. پس از رفع نگرانی از تاثیر کاهنده آزادسازی سهام عدالت بر سطح عمومی قیمت‌ها در بورس، گزارش‌هایی از تعدیل مثبت سود از سوی شرکت‌های پالایشی به بازار مخابره شد و برخی صنایع نظیر قندی‌ها و سیمانی‌ها هم به گروه‌هایی پیوستند که با مجوز افزایش نرخ فروش به جذب تقاضا پرداخته‌اند. در کنار این عوامل افزایشی، صعود قیمت‌های جهانی و رشد نرخ دلار نیمایی در بحبوحه برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی و تقسیم سودهای سالانه در صعود دوباره شاخص کل به مدار میلیونی اثرگذار ارزیابی می‌شود.

20 (1)

 

بازار ارز

صعود آرام دلار در زیر سطح مقاومتی

بازار ارز در هفته گذشته بر خلاف سایر بازارهای موازی از جمله سهام روند آرامی را تجربه کرد. دلار آمریکا که کار خود را در هفته قبل با نرخ 17 هزار و 550 تومانی آغاز کرده بود، در جریان چهار روز کاری این هفته رشدی 130 تومانی را ثبت کرد و در روز سه‌شنبه به سطح 17 هزار و 680 هزار تومانی دست یافت. هجوم دوباره سرمایه‌های خرد به بازار سهام نوسان بازارهای رقیب را محدود کرد و صعود 7/ 0 درصدی برای شاخص ارزی در پی داشت. دلار در هفته پیش رو مقاومت 17 هزار و 800 تومانی را پیش روی خود دارد. به باور برخی فعالان بازار عبور از این سطح مقاومتی می‌تواند راه شاخص ارزی را برای فتح قله تاریخی هموار کند اما رویکرد کنترلی بازارساز ارزی در کنار رونق دوباره معاملات سهام موانع اصلی این مسیر به شمار می‌روند.

20 (2)

 

بازار سکه

سکه در حمایت دلار

 سکه‌بازان هم طی معاملات هفته قبل توام با افزایش نرخ داخلی دلار بخشی از افت هفته ابتدایی خرداد را جبران کردند و به عقب‌نشینی طلای جهانی واکنش در خوری نشان ندادند. هر سکه طرح جدید در جریان معاملات دومین هفته خرداد به رشد 50 هزار تومانی دست یافت و روز سه‌شنبه به قیمت 7 میلیون و 440 هزار تومان معامله شد. سکه طرح جدید در این هفته به‌طور متوسط روزی 2/ 0 درصد افزایش قیمت را ثبت کرد و بازدهی خود را از ابتدای سال به 24 درصد رساند. عقبگرد اونس طلای جهانی به زیر مرز 1700 دلار هم نتوانست تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر سکه بگذارد. با وجود این، در صورت تداوم رونق بورس این امکان وجود دارد که سکه در زیر سقف تاریخی مسیر خود را با دلار هماهنگ کند و نوسانات کم‌دامنه‌ای را به ثبت برساند.

20 (3)

 

بازار طلای جهانی

اونس در انتظار داده‌های اشتغال

اونس طلا ساعت 16 جمعه بار دیگر به 1703 دلار تنزل کرد. طلای جهانی گرچه از مناقشات تجاری-سیاسی بین چین و آمریکا و همچنین افزایش ناآرامی‌ها در ایالات متحده حمایت می‌شود اما آمار بهتر از انتظار در اقتصادهای بزرگ و خوش‌بینی به گشایش اقتصادی منجر به خروج سرمایه‌ها از طلا شد. داده‌های امیدوارکننده ADP از اشتغال غیرکشاورزی، PMI بهتر از انتظار آمریکا در ماه می ‌و خرید بیش از انتظار اوراق قرضه توسط بانک مرکزی اروپا در کنار خوش‌بینی به احیای فعالیت‌های اقتصادی در پساقرنطینه بر آثار منفی مناقشات چین و آمریکا غلبه کرد و طلا را تحت فشار گذاشت. البته انتظار برای رونمایی از نرخ بیکاری آمریکا در ماه می ‌فضای معاملاتی طلا را طی روز جمعه احتیاطی نگه داشت. پیش‌بینی می‌شود نرخ بیکاری آمریکا از 7/ 14 درصد در ماه آوریل به 7/ 19 درصد در ماه می ‌افزایش یابد.

20 (4)

 

بازار اوراق مسکن

موج اصلاحی در بازار اوراق مسکن

اوراق مسکن طی معاملات هفته قبل، پس از یک دوره رشد بی‌وقفه سرانجام وارد مدار نزولی شدند. بهای هر امتیاز وام دی 97(تسه9710) در آخرین روز کاری هفته به سطح 79 هزار تومان تنزل کرد و نسبت به اوج، کاهشی 5/ 1 درصدی را به ثبت رساند. سایر اوراق هم روند مشابهی را در این هفته پشت سر گذاشتند تا میانگین قیمت 28 مرحله از امتیازهای مسکن در پایان دادوستدهای سه‌شنبه به زیر سطح 80 هزار تومان بازگردد. اوراق وام مسکن در 7 هفته اخیر ضمن یک دوره رشد شتابان بازدهی خود از ابتدای سال را به 60 درصد رساندند و در بالاترین سطح قیمتی از مرداد 96 قرار گرفتند. توام با اصلاح قیمت سهام بخشی از نقدینگی سرگردان به بازار مسکن سرازیر شد و با تشدید تقاضای مصرفی و سرمایه‌گذاری برای «تسه»ها، طولانی‌ترین موج افزایشی این بازار از سال 92 ثبت شد.

20 (5)

 

بازار نفت

جهش طلای سیاه به اوج سه ماهه

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 جمعه ضمن صعود به 2/ 38 دلار در بالاترین سطح طی سه ماه اخیر قرار گرفت. در واقع، هر دو شاخص نفتی به لطف کاهش تولیدهای صورت گرفته و نشانه‌های موجود درخصوص بهبود تقاضا مسیر ثبت ششمین هفته رشد متوالی را هموار کردند. همراه با لغو محدودیت‌های اجتماعی قرنطینه حجم ذخایر نفتی آمریکا هم بر خلاف پیش‌بینی‌ها در هفته گذشته 1/ 2 میلیون بشکه کاهش یافت و از قیمت‌ها حمایت کرد. در این میان، خوش‌بینی به تمدید توافق کاهش تولید 7/ 9 میلیون بشکه‌ای اوپک‌پلاس هم نقش مضاعفی در فتح قله سه‌ماهه توسط نفت داشت. نشست گروه اوپک‌پلاس قرار است روز شنبه به‌صورت آنلاین برگزار شود و تولیدکنندگان عضو این گروه درخصوص تمدید کاهش تولید بی‌سابقه 7/ 9 میلیون بشکه‌ای برای ماه‌های بعد از ژوئن به بحث و تبادل نظر بپردازند.

20 (6)