بازار سهام

20-01 copy

برخورد بورس به سد روانی

نماگر سهام که برای 20 روز متوالی پیوسته در مسیر صعودی می‌تاخت، دیروز تحت فشار عمومی فروش قرار گرفت و نهایتا به‌واسطه جهش 9 درصدی «شستا» از تنزل به محدوده منفی رهایی یافت. در این جلسه معاملاتی، برای اولین بار در 20 روز اخیر تعداد نمادهای منفی بر مثبت چربید و نه‌تنها صف‌های طولانی خرید آب رفت، بلکه میزان صف‌های فروش به بیش از 2‌هزار میلیارد تومان رسید. بورس‌بازان در دوئلی تاریخی رکورد ارزش معاملات خرد را به 16هزار میلیارد تومان ارتقا بخشیدند. افزایش فشار عرضه را می‌توان نتیجه طبیعی رشد بی‌سابقه در بورس دانست. برخی هنوز با اتکا به متغیرهایی مثل کاهش نرخ سود بانکی و کسری بودجه دولت ظرفیت‌های صعودی قائل هستند و برخی در انتظار اصلاح شدید قیمت‌ها نشسته‌اند.

 

بازار طلای جهانی

20-04 copy

اونس مرز روانی را مجددا واگذار کرد

طلای جهانی که از روز جمعه راه خود را به بالای مرز 1700 دلار باز کرده بود، دیروز کاهشی شد و ساعت 16 به بهای 1698 دلار تنزل کرد. پس از مواضع تهاجمی ترامپ و مایک پمپئو علیه چین، معاون مشاور امنیت ملی این کشور دوشنبه تاکید کرد که ایالات‌متحده در قبال منشأ ویروس کرونا «اقدامات تنبیهی» علیه چین در نظر نگرفته است. همین اظهارات همراه با از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی در برخی ایالت‌های آمریکا و همچنین کاهش محدودیت‌های قرنطینه در برخی کشورهای اروپایی و آسیایی زمینه‌ساز حرکت سرمایه‌ها به سمت دارایی‌های ریسکی‌تر و در نتیجه، عقبگرد طلا شد. البته برخی معتقدند که تنش بین چین و ایالات‌متحده یکی از این موضوعاتی است که در چند ماه آینده و تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نقش غالب را در بازارها خواهد داشت. 

 

بازار اوراق مسکن

20-05

رشد یکپارچه «تسه»ها

قیمت هر امتیاز وام دی 97(تسه9710) در معاملات سه‌شنبه ضمن صعود 8/ 3 درصدی به کانال 50 هزار تومانی راه یافت. البته برتری تقاضا فقط منحصر به امتیاز دی 97 نبود، بلکه کل اوراق وام را با رشد یک‌دست قیمت مواجه کرد. میانگین قیمت 23 مرحله از امتیازهای «تسه» در معاملات دیروز جهشی 3 درصدی را به نمایش گذاشت و از کانال 49 هزار تومانی به کانال 51 هزار واحد راه یافت. بیشترین سطح قیمت در این بازار 51 هزار و 400 تومان و کمترین سطح قیمت هم عددی معادل 50 هزار و 400 تومانی بود. کاهش محدودیت‌های قرنطینه، رشد سنتی حجم معاملات فیزیکی مسکن در هفته‌های پیش‌رو، افزایش موج‌های اصلاحی در بازار سهام و حرکت سرمایه‌ها به بازارهای موازی را می‌توان از عوامل حمایتی «تسه»ها دانست.

 

بازار نفت

20-06

جهش نفت به سقف دو هفته

هر بشکه نفت‌خام آمریکا روز سه‌شنبه افزایشی شد و ساعت 16 به بهای 5/ 22 دلار رسید. شاخص نفتی وست‌تگزاس در بازگشایی روز دوشنبه به‌دلیل نگرانی از عواقب تنش‌های تجاری آمریکا و چین تا 5 درصد هم عقب رفته بود؛ اما روز گذشته با اوج دو هفته ملاقات کرد. دیروز اظهارات خوش‌بینانه مقامات آمریکایی درخصوص از سر‌گیری فعالیت‌های اقتصادی نقش موثری در رشد بهای نفت داشت. در ایتالیا، اسپانیا، هند، مالزی و نیجریه هم شاهد کاهش محدودیت‌های ناشی از کرونا بودیم. ضمن اینکه مشاور امنیت ملی آمریکا هم موضع متعادل‌تری نسبت به چین اتخاذ کرد و تا حدی از نگرانی‌ها کاست. تحلیلگران UBS هم پیش‌بینی خود را از انقباض تقاضا در سه‌ماه دوم از 20 میلیون به 15 میلیون بشکه کاهش دادند و برای برنت سطح 43 دلاری را تا پایان امسال در نظر دارند.