بازار سهام

قیم‌مآبی ناظر بورسی

بازار سهام معاملات روز گذشته را تحت تاثیر دو اتفاق مهم سپری کرد. حملات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق ترس از تنش بیشتر در منطقه و وقوع جنگ کنترل‌ناپذیر را در بین اهالی بورس ایجاد کرد. نهاد ناظر بازار سرمایه در واکنش به این اتفاق و به‌منظور فروکاستن از اضطراب معامله‌گران در بازار سهام در اقدامی عجیب و کم‌سابقه محدودیت دامنه نوسان قیمت را از ۵ درصد به ۲ درصد محدود کرد. نتیجه این دو اتفاق طی روز گذشته در ریزش ۵۰۳۶ واحدی (۴/ ۱ درصدی) شاخص کل تبلور یافت. با وجود کاهش محدودیت دامنه نوسان از سوی ناظر بازار و حمایت محسوس سهامداران عمده از سهام شرکت‌های غالبا بزرگ، حدود ۱۷۵۰ میلیارد تومان پول در صف فروش سهام ۲۴۷ بنگاه بورسی قفل شد و امکان خروج از بازار را نیافت.

11-01

 

 

بازار ارز

دلار وارد منطقه 14 هزار شد

معاملات بازار ارز هم طی روز گذشته مانند دیگر بازارها تحت‌الشعاع تشدید تنش‌ها میان ایران و آمریکا به‌ویژه پس از حملات موشکی سپاه پاسداران به پایگاه‌های آمریکایی قرار گرفت. نرخ دلار که روز سه‌شنبه تا سطح 13 هزار و 950 تومان پیش آمده بود، ساعت 16 دیروز پس از رفت و برگشتی نسبتا معنادار، نهایتا افزایش 100تومانی را ثبت کرد و به سطح 14 هزار و 50 تومانی صعود کرد. شاخص ارزی کشور از پنجم خرداد سال‌جاری مجال استقرار در کانال 14 هزار راه نیافته بود. بوی جنگ و نگرانی شدید از تقابل نظامی بین ایران و آمریکا تقاضا برای دارایی‌های امن را افزایش داد. دیروز نرخ دلار تا اوج 14 هزار و 180 تومانی هم پیش رفت؛ اما سیگنال‌های غیرتنش‌زا از سوی مقامات آمریکا و ایران سبب شد التهاب بازار داخلی ارز همچون بازار جهانی فروکش کند.

 

11-02

 

بازار سکه

قیمت سکه در سراشیب

سکه دیروز در مسیر مخالف بازار داخلی ارز و طلای جهانی حرکت کرد. بهای هر سکه طرح جدید روز گذشته با وجود نوسان مثبت در ساعات اولیه معاملات، نهایتا ساعت 16 با افت 110 هزار تومانی مواجه شد و به سطح 5 میلیون و 50 هزار تومان رسید. البته بازار سکه طی روز گذشته نوسانات زیادی را تجربه کرد. در ابتدا اوج قیمتی 5 میلیون و 250 هزار تومانی را دید و سپس با انتشار سیگنال‌های موافق سیاسی از سوی مقامات ایرانی و آمریکا در جهت کاهش سطح تنش، در مسیر تخلیه هیجان حرکت کرد. سکه پس از حملات تروریستی آمریکا به‌دنبال رشد محسوس تقاضای احتیاطی طی سه روز کاری، با سبقت از دلار و اونس، جهش 2/ 11 درصدی را تجربه کرده بود. همین رشد هیجانی قیمت ایجاب می‌کرد که با هر نشانه‌ای مبنی بر کاهش تنش با سرعت در مسیر نزولی بیفتد.

11-03

 

 

بازار طلای جهانی

عقب‌نشینی اونس از اوج

بهای هر اونس طلای جهانی ساعت 16 دیروز با افزایش 11 دلاری به سطح 1579 دلار رسید. حملات موشکی سپاه پاسداران به پایگاه‌های آمریکایی در عراق واکنش تندی در بازار طلا دربرداشت. اونس طلا بلافاصله پس از انتشار خبر حملات سپاه با جهشی 35 دلاری تا سطح 1610 دلار پیش رفت. در ادامه گمانه‌زنی در مورد اثرات این حملات در کنار لغو سخنرانی ترامپ و همچنین توییت غیرتنش‌زای وی  تا حدی آرامش را به بازار طلا بازگرداند. از طرفی، داده‌های بهتر از انتظار PMI غیرصنعتی آمریکا و همچنین آمار مثبت تراز تجاری این کشور برای ماه دسامبر در جهت حمایت از شاخص دلار و فشار بر قیمت طلا در روز گذشته عمل کرد. بازار جهانی منتظر رونمایی از آمار اشتغال غیرکشاورزی آمریکا و شاخص قیمت مصرف‌کننده در چین است. سیگنال‌های نشست بانک‌مرکزی اروپا در روز پنج‌شنبه هم زیر ذره‌بین بازارهاست.

11-04

 

 

بازار اوراق مسکن

لبخند «تسه»ها به ابلاغ طرح ترمیم

بهای هر ورقه امتیاز وام مسکن دی‌ماه 97 (تسه9710) در پایان معاملات دیروز حدود 2 درصد افزایش یافت و به سطح 42 هزار و 900 تومان رسید. البته رشد حداکثری قیمت امتیازهای وام مسکن منحصر به «تسه» دی‌ماه 97 نبود، بلکه تمام اوراق وام در معاملات دیروز با رشد دسته‌جمعی تقاضا تا سقف مجاز قیمت پیش رفتند. ارزش معاملات «تسه‌»ها هم به 6 میلیارد تومان رسید که نسبت به ماه‌های اخیر رقم قابل‌توجهی به‌حساب می‌آید. افزایش سطح عمومی تقاضا و هجوم متقاضیان برای خرید اوراق وام مسکن در فرابورس از روز سه‌شنبه با اجرای مصوبه افزایش سقف وام خرید مسکن صورت گرفت و طی روز گذشته ادامه یافت. در عین حال، باید اشاره کرد که اعمال محدودیت دامنه نوسان از 5 درصد به 2 درصد رشد طبیعی قیمت در فرابورس و «تسه»ها را هم محدود کرد.

11-05

 

 

بازار نفت

بازگشت آرامش به بازار نفت

هر بشکه نفت‌خام آمریکا ساعت 16 دیروز به قیمت 5/ 62 دلار معامله شد و نسبت به اوج روزانه کاهش 3 دلاری را ثبت کرد. شاخص‌های نفتی که از روز جمعه تحت تاثیر تشدید تنش‌های بین ایران و آمریکا قرار گرفته بود، بامداد دیروز  در پی حملات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق جهش بیش از 4 درصدی را تجربه کردند. شاخص وست‌تگزاس اینترمدیت در اولین لحظات انتشار خبر حمله موشکی سپاه از سطح 7/ 62 دلار طی افزایشی 5/ 4 درصدی به اوج 5/ 65 دلاری صعود کرد. اما قیمت‌ها پس از اظهارات ترامپ درباره حملات انتقام‌جویانه سپاه با این محتوا که «همه چیز خوب است» و همچنین واکنش وزیر امورخارجه ایران درخصوص عدم تمایل به جنگ و همچنین اعلام حمایت دبیر کل اوپک از بازار، آرامش خود را بازیافت و از اوج عقب نشست.

11-06