بازار سهام

خداحافظی بورس‌بازان با سودهای آنی؟

روز گذشته، شاخص کل بورس تهران با ریزش ۴۲۵۹ واحدی به سطح ۱۸۱ هزار واحد نزدیک شد. تقریبا عموم شرکت‌ها با فشار فروش و کاهش قیمت‌ها مواجه بودند. در این شرایط توجه به دو نکته اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. نخست آنکه رفتار دسته‌جمعی و توهم سودهای یک‌شبه چندان با واقعیت بازار سهام هماهنگی نداشته و پس از انتشار گزارش‌های ۶ ماهه بسیاری از فعالان که بعضا در سودهای مناسبی نیز قرار دارند اقدام به فروش و شناسایی سود کرده‌اند. بنابراین، اکنون باید متغیرهای بنیادی بیشتر مورد رصد قرار گیرند و صرف حرکت روی موج‌ها نمی‌تواند برای سهامداران سودآور باشد. در سوی دیگر، کاهش ملموس ارزش معاملات نشان می‌دهد رفتارهای هیجانی و موج نقدینگی تضعیف شده است. مساله‌ای که از یکسو احتمالا فشار فروش در روزهای آینده را می‌کاهد و از سمت دیگر به معنای خداحافظی با جهش‌های پرشتاب بورس در کوتاه‌مدت است.

11-01

 

بازار ارز

نوبت شناسایی سود در بازار ارز

بازار ارز در معاملاتی کم‌نوسان روز گذشته ساعت 16 با کاهشی 100 تومانی به نرخ 13600 تومان معامله شد. این در حالی بود که در میانه روز نیز بازه نوسانی بین 5/ 13 هزار تا 14 هزار تومان را تجربه می‌کرد. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد معدود افرادی تمایل به نگهداری دلار دارند و سفته‌بازان نیز پس از خرید با رشدی محدود و اندک سودی در نقش فروشنده ظاهر می‌شوند. نگرانی از فضای امنیتی در بازار ارز باعث کم‌تحرکی تقاضا به‌ویژه از سوی دلالان شده است. با توجه به آنکه بسیاری از فعالان بازار ارز نیز سودهای بالایی طی ماه‌های اخیر کسب کرده‌اند، اکنون آمادگی کافی برای شناسایی سود دارند. مساله‌ای که می‌تواند فشار بر قیمت‌ها را حداقل در کوتاه‌مدت افزایش دهد تا زمانی که بار دیگر جذابیت‌هایی برای نوسان‌گیران در بازار ارز ایجاد شود.

11-02

 

بازار سکه

عقبگرد سکه با دلار

بازار سکه نیز هماهنگ با دلار در معاملات دیروز کاهشی شد. ساعت 16 هر سکه طرح جدید به قیمت 4 میلیون و 280 هزار تومان معامله ‌شد. هرچند طلای جهانی نیز در معاملات دیروز کاهشی بود، اما افت دلار نقش موثرتری در افت قیمت‌ها در بازار سکه داشت. به نظر می‌رسد از میان دو سناریوی قبلی، یعنی هماهنگی قیمت سکه با کم‌نوسانی دلار یا شیفت تقاضای دلار به علت فضای امنیتی به بازار سکه، گزینه اول در حال تحقق است. بر این اساس، معامله‌گران سکه نیز هم‌گام با دلار روزهای کم‌تحرکی را تجربه می‌کنند. همچنین تقاضای خُرد از سوی عموم مردم پس از ریزش‌های ماه گذشته در بازارهای ارز و سکه عقب‌نشینی کرده‌اند و همین مساله باعث شده تا ابزار سفته‌بازان برای هیجان‌سازی در بازارها تضعیف شود. بنابراین بدون حمایت عوامل اقتصادی روزهای نسبتا آرامی را در این بازارها شاهد هستیم.  

11-03

 

بازار طلای جهانی

ضربه دلار جهانی به اونس طلا

دیروز ساعت 16، هر اونس طلای جهانی به قیمت 1230 دلار معامله می‌شد که حدود 10 دلار نسبت به روز گذشته کاهش نشان می‌دهد. پس از روزهای صعودی بازار طلا در ابتدای هفته، دیروز افزایش محسوس شاخص دلار آمریکا منجر به فشار بر قیمت فلز زرد شد. آمارهای ضعیف از اقتصاد یورو باعث نگرانی سرمایه‌گذاران و کاهش نسبت یورو به دلار شد. با این حال، کارشناسان هنوز معتقدند افزایش ریسک‌های مختلف اقتصادی-سیاسی می‌تواند از قیمت طلا در بازار جهانی حمایت کند. نگرانی از بودجه ایتالیا، ابهام مذاکرات برگزیت، تنش‌های سیاسی مربوط به ترور خاشقجی و ضعف بازارهای سهام مهم‌ترین اهرم‌های صعودی قیمت طلا محسوب می‌شوند. از نگاه تکنیکال به‌نظر می‌رسد همچنان سطح ۱۲۴۰ دلاری مقاومت مهمی برای جهش بیشتر قیمت طلا محسوب می‌شود و پس از آن ۱۲۶۰ دلار سطح مهمی است که در مسیر صعودی با آنها مواجه خواهد بود.

11-04

 

بازار اوراق مسکن

افت دسته‌جمعی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) با افت قیمت، دوباره به کمتر از 60 هزار تومان بازگشت. این در حالی بود که سایر اوراق نیز که در روزهای گذشته سطوحی بالاتر از رقم مزبور را تجربه می‌کردند دیروز با کاهش دسته‌جمعی، عموما به کمتر از مرز روانی 60 هزار تومان رسیدند. در این شرایط، نرخ سود واقعی اوراق تسهیلات مسکن به کمتر از 21 درصد رسیده است که در مقایسه با نرخ واقعی سایر تسهیلات جذاب به نظر می‌رسد. اما ناتوانی این تسهیلات به عنوان کمک‌هزینه خرید مسکن مانع از افزایش تقاضای «تسه»ها شده است. به بیان دقیق‌تر، جهش قیمت‌ها در بازار مسکن باعث شده تا سهم تسهیلات مزبور از کل قیمت خانه محدود شود و در نتیجه نتواند اهرمی قدرتمند برای خانه‌دار شدن افراد شود. این موضوع در کنار افت تقاضای فصلی در دوره سرد سال منجر به کم‌رمقی بازار اوراق تسهیلات شده است.  

11-05

 

بازار نفت

نفت در آستانه شکست کف 200 روزه

دیروز ساعت 16، هر بشکه نفت خام آمریکا در ادامه روند کاهشی خود به قیمت 67 دلار معامله می‌شد. این در شرایطی بود که برنت تا کف 75 دلار نیز سقوط کرد، اما در ادامه مجدد به سطح 77 دلار نزدیک شد. از نگاه تکنیکال، قیمت برنت میانگین 50 و 100 روزه را به سمت پایین شکسته است و اکنون 74 دلار میانگین 200 روزه است که در صورت شکست آن می‌تواند فشار فروش چارتیست‌ها را به همراه بیاورد. علاوه بر پیش‌بینی افزایش موجودی نفت تجاری آمریکا و وعده وزیر نفت عربستان برای افزایش عرضه، به نظر می‌رسد بخش مهمی از نگرانی معامله‌گران نفت به تقاضا مربوط است. نگرانی از افول اقتصاد جهانی و به ویژه بازارهای نوظهور باعث تردید درباره آینده تقاضای نفت شده است. با این حال برخی گروه‌های تحلیلی نظیر مورگان‌استنلی همچنان در انتظار چرخش مسیر طلای سیاه تا پایان ۲۰۱۸ هستند.

11-06