بازار سهام

20-01

رکوردشکنی بورس در ترازی جدید

شاخص کل بورس روز چهارشنبه ضمن بازگشت به مدار صعودی 2/ 3 درصد افزایش یافت و رکورد جدیدی را بر جا گذاشت. معامله‌گران خرد که روز سه‌شنبه غالبا فروشنده سهم بودند، دیروز با قدرت به جبهه خرید پیوستند و مالکیت حدود 750 میلیارد تومان از کل سهام بورسی و فرابورسی را به نفع خود تغییر دادند. بیش از 14 هزار میلیارد تومان سهم هم به‌صورت خرد در بین معامله‌گران بازار(بورس و فرابورس) دست به دست شد و 4 هزار و 800 میلیارد تومان هم مازاد تقاضا در صف‌های خرید بر جا ماند. برخی از تحلیلگران معتقدند که شکست مقاومت‌های ذهنی و تشکیل صف‌های پرتعداد خرید برای بزرگ‌ترین بنگاه‌های بازار توام با تنزل نرخ بازدهی اوراق خزانه به زیر 15 درصد حکایت از تنظیم معادلات ارزش‌گذاری سهام سودمحور در ترازی جدید و با نسبت‌های قیمت به درآمد بالای 10 واحد دارد.

 

بازار سکه

20-03

اوج‌گیری سکه با اهرم‌های دوجانبه

بازار طلای داخلی دیروز همزمان با افزایش نرخ دلار و رشد قیمت جهانی فلز زرد به بالاترین سطح از ابتدای خرداد رسید. قیمت هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز چهارشنبه ضمن رشد 110 هزار تومانی به سطح 7 میلیون و 510 هزار تومان دست یافت. سکه از ابتدای خرداد حول میانگین7میلیون‌و300هزار‌تومان نوسان می‌کرد. ایجاد موانعی بر سر راه طلای جهانی و سقوط اونس به زیر 1700 دلار در کنار عقب‌نشینی‌های ملایم دلار، سکه را هم با خود همراه کرده بود. اما سکه از روز شنبه توام با جهش دلار و همچنین صعود مجدد اونس به بالای 1700 دلار مسیر مثبت را در پیش گرفت. علاوه بر چشم‌انداز مثبت برای طلای جهانی، افزایش نرخ داخلی دلار هم می‌تواند سکه را در ثبت رکوردهای جدید همراهی کند.

 

بازار طلای جهانی

20-04

سرمایه‌های جهانی پشت سد طلا

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 روز چهارشنبه تا قیمت 1722 دلار بالا رفت و سومین رشد متوالی خود طی این هفته را ثبت کرد. تمرکز سرمایه‌گذاران جهانی در این سه روز معطوف به مواضع مقامات پولی آمریکا بود. کمیته بازار باز فدرال‌رزرو قرار است عصر چهارشنبه اولین گزارش پیش‌بینی خود درخصوص روند آتی اقتصاد از زمان همه‌گیری ویروس کرونا را منتشر کند. فعالان بازارها منتظرند تا در صورت ارائه تصویری منفی از سوی بانکداران مرکزی آمریکا از دارایی‌های ریسکی به سمت دارایی‌های امن حرکت کنند. به همین دلیل دیروز علاوه بر تقویت بهای فلزات گرانبها شاهد عقبگرد نرخ بازدهی اوراق قرضه هم بودیم. روز چهارشنبه طلا شاهد داده‌های ضعیف از میزان وام‌دهی در چین هم بود. پنج‌شنبه آمارهایی چون تعداد درخواست‌های هفتگی برای بیمه بیکاری در آمریکا و همچنین PPI این کشور مورد‌توجه خاص فلز زرد خواهد بود.

 

بازار اوراق مسکن

20-05

سقوط یکپارچه اوراق مسکن

معاملات اوراق وام مسکن در روز چهارشنبه با افت یکپارچه قیمت‌ها به پایان رسید. بهای هر امتیاز وام مسکن دی 97 دیروز 5 درصد کاهش یافت و به سطح 69 هزار تومانی رسید. این هشتمین جلسه متوالی است که قیمت اوراق مسکن مسیر نزولی را طی می‌کند و از کانال 80 هزار تومانی طی ریزشی 14 درصدی به میانگین 68 هزار تومانی بازمی‌گردد. مهم‌ترین عامل فشار عرضه در اوراق وام مسکن را باید افزایش جریان سرمایه به سمت بورس و رونق دوباره معاملات سهام دانست. تغییر جریان قیمت در «تسه»ها طی یک ماه اخیر هم بر اساس الگوی همبستگی منفی سهام با اوراق مسکن رقم خورده است. البته برخی از فعالان بازار معتقدند که تداوم روند نزولی «تسه»ها می‌تواند این اوراق را دست‌کم از منظر تکنیکی در سطوح جذابی قرار دهد و زمینه‌ساز موج افزایشی دیگری در این بازار باشد.

 

بازار نفت

20-06

نگرانی نفت از مازاد عرضه

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 دیروز به سطح 8/ 37 دلار رسید. این شاخص نفتی دوشنبه در پی توافق اوپک‌پلاس برای تمدید کاهش 7/ 9 میلیون بشکه‌ای تولید تا پایان جولای تا سطح 40 دلاری بالا رفت. اما ذخیره سود از سوی سرمایه‌گذاران نفتی پس از 6 هفته رشد متوالی در کنار عقب‌نشینی تلویحی جبهه عربی اوپک از سیاست کاهش داوطلبانه عرضه موجب نگرانی از مازاد عرضه شد و نفت را از اوج سه ماهه پایین آورد. سه‌شنبه موسسه نفت آمریکا اعلام کرد که میزان ذخایر نفت خام این کشور در هفته منتهی به 5 ژوئن 4/ 8 میلیون بشکه افزایش یافته است، در حالی که پیش‌بینی‌ها بر این است که ذخایر نفت بزرگ‌ترین مصرف‌کننده جهان در هفته مزبور کاهش 7/ 1 میلیون بشکه‌ای داشته باشد. انتشار آمارهای رسمی ذخایر نفت خام آمریکا در عصر چهارشنبه برای طلای سیاه حائز اهمیت است.