بازار سهام

فشار موسمی فروش در بورس

شاخص کل بورس تهران دیروز پس از نوسانی رفت و برگشتی در نهایت ۲۰۵ واحد ارتفاع گرفت. هر چند فشار آغازین فروش در عموم سهم‌ها منجر به ریزش ۴ هزار واحدی شاخص کل شده بود اما با خروج فروشندگان هیجان‌زده از جریان معاملات و شکل‌گیری تدریجی تقاضای موثر به‌ویژه در سهم‌های بنیادی، مسیر قیمت‌ها تغییر کرد و رفته‌رفته شاخص کل از کف روزانه جدا شد و سرانجام به منطقه مثبت بازگشت. حتی برخی سهم‌ها از صف فروش به صف خرید رسیدند و چرخش‌های ۱۰ درصدی را به نمایش گذاشتند. کاهش فشارها و رشد نسبی قیمت‌ نفت و فلزات در بازار جهانی و همچنین دریافت اطلاعات عملکرد ماهانه از کالایی‌ها حمایت کرد. در کنار چرخش مثبت در عموم صنایع بورسی، انتشار خبر رسمی افزایش ۱۹ درصدی نرخ فروش شکر هم صف‌های نسبتا طولانی خرید را در قندی‌ها به دنبال داشت.

11 (1)

 

بازار ارز

فروکش تب عرضه در بازار ارز

بازار ارز که روز سه‌شنبه از مسیر نزولی بازگشته بود در جریان دادوستدهای دیروز یک گام صعودی دیگر برداشت و با رشد 30 تومانی در ساعت 16 به سطح 11 هزار و 180 تومان دست یافت. دلار از پنج‌شنبه هفته قبل در مسیر نزولی افتاد و طی چهار افت متوالی در روز سه‌شنبه به‌طور مقطعی سد حمایتی ۱۱ هزار تومانی را واگذار کرده و به کمترین سطح از هجدهم دی‌ماه سال ۹۷ رسیده بود. خوش‌بینی به بهبود روابط دیپلماتیک ایران با غرب بیشترین نقش را در هجوم دارندگان ارزهای خانگی به بازار و در نتیجه افت قیمت‌ها داشت. اما مطابق انتظار شیب تند نزول نرخ‌های ارز با چرخش انتظارات، ورود دوباره تقاضا به بازار و برگشت دلار از کف ۷ ماهه همراه شد. فروکش تب عرضه‌- خصوصا عرضه‌های خانگی- در بازار ارز را می‌توان فروکش فضای خوش‌بینانه در پی اظهارات اخیر سیاسی دانست.

11 (2)

 

بازار سکه

چرخش مثبت سکه با دو اهرم

سکه روز گذشته همسو با جهت‌گیری صعودی دلار پیش رفت. البته جهش اونس جهانی هم در نقش حامی سکه عمل کرد و در نتیجه، بهای فلز گرانبهای داخلی پس از سه افت پی‌درپی با حمایت دوجانبه به مسیر صعودی بازگشت. قیمت هر سکه طرح جدید در معاملات پنجمین روز هفته 20 هزار تومان افزایش یافت و به سطح 4 میلیون و 30 هزار تومانی رسید. تقویت نیم درصدی سکه در حالی رقم خورد که علاوه بر دلار، اونس جهانی طلا با تداوم آشفتگی‌های بازار جهانی جهشی معادل یک درصد را تجربه کرد و در فراسوی سقف 6 ساله به حرکت صعودی خود ادامه داد. در سمت دیگر، کاهش خوش‌بینی فعالان ارزی نه تنها از دلار که از سکه حمایت کرد و به این ترتیب، به سه افت پی‌در‌پی قیمت فلز گرانبهای داخلی خاتمه بخشید.

11 (3)

 

بازار طلای جهانی

اونس در فراسوی سقف 73 ماهه

اونس جهانی طلا ساعت 16 دیروز حدود یک درصد رشد کرد و به قیمت 1545 دلار معامله شد. ترس از وقوع رکود در اقتصاد جهانی همچنان عامل افزایش تقاضا و رشد ارزش دارایی‌های امنی چون طلاست. عدم قطعیت‌ها پیرامون مذاکرات تجاری چین و آمریکا و افزایش امیدواری برای کاهش نرخ بهره فدرال رزرو از طلا حمایت کردند. معکوس شدن مجدد منحنی بازده اوراق خزانه یکی از عوامل هجوم دوباره سرمایه‌ها به بازار طلا بود. بازدهی اوراق خزانه ۳۰‌ساله آمریکا برای اولین بار از سال ۲۰۰۷ به زیر نرخ بازدهی اسناد سه ماهه رسید. آگاهی از این امر که رکودهای ۵۰ سال اخیر به دنبال بروز چنین شکافی در بازدهی اوراق بدهی رخ داده، بر شدت نگرانی‌ها افزود. حتی قدرت‌گیری شاخص دلار از محل آمار قوی شاخص اطمینان مصرف‌کننده آمریکا و افت پوند نتوانست مانعی موثر در برابر تقویت بهای فلز زرد شود.

11 (4)

 

بازار اوراق مسکن

مانور «تسه»ها حول مرز 40

معاملات اوراق وام مسکن طی روز گذشته عموما حول مرز 40 هزار تومان دنبال شد. بهای امتیاز دی‌ماه 96(تسه9610) در این روز سومین افت متوالی خود را تجربه کرد و به کمترین سطح از نیمه دی‌ماه 92 رسید. اغلب اوراق وام در معاملات دیروز بین 38 هزار تا 42 هزار تومان نوسان داشتند. نکته جالب توجه این بود که قیمت تمام اوراق از سقف مجاز روزانه عقب نشستند. فشار بر قیمت «تسه»ها در حالی ادامه دارد که قیمت‌ها در بازار مسکن برای اولین بار در 45 ماه گذشته عقب نشسته است. تورم ماهانه مسکن که طی تیرماه به مرز «صفر» نزدیک شده بود، در ماه میانی تابستان ۳ درصد افت کرد. این امر در کنار سقوط بی‌سابقه حجم معاملات مسکن در تهران نمایانگر افت شدید تقاضای مصرفی است که در رکود ماندگار اوراق وام هم تبلور یافته است.

11 (5)

 

بازار نفت

جهش نفت با حمایت‌های دوجانبه

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 دیروز 2/ 2 درصد افزایش یافت و به سطح 6/ 55 دلار رسید. بخش عمده رشد بهای نفت با سیگنال رشد تقاضا رقم خورد. موسسه نفت آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که موجودی نفت این کشور در مقیاس هفتگی افت قابل ملاحظه 1/ 11 میلیون بشکه‌ای (بیشترین کاهش در 9 هفته) را ثبت کرده است؛ در حالی که پیش‌بینی می‌شد میزان افت موجودی‌ها رقمی معادل 1/ 2 میلیون بشکه باشد. این امر ضمن رونمایی از تقویت تقاضا نگرانی از رکود حاصل از جنگ تجاری بین چین و آمریکا را کنار زد. در این میان، ‌خوش‌بینی‌ها نسبت به بهبود روابط ایران و آمریکا نیز با موضع‌گیری حسن ‌روحانی کمرنگ شد و ریسک عرضه به قوت خود باقی ماند. از طرف دیگر، تقویت ۲۲ درصدی تعهدات اعضای اوپک در حفظ محدودیت عرضه در ماه قبل هم از قیمت‌ها حمایت کرد.

11 (6)