بازار سهام

Untitled-1 copy

دومین افت هفتگی بورس تهران 

شاخص کل بورس در معاملات روز چهارشنبه با رفت و برگشت‌های سنگین مواجه بود تا جایی که در ساعاتی از روز، بازار مغلوب فشار فروش شد و حدود 4هزار واحد از سقف خود عقب‌نشینی کرد ولی نهایتا توانست با رشد بیش از 10 هزار واحد در کانال 5/ 1 میلیون واحدی باقی بماند تا شاخص کل بورس 7/ 6 درصد افت هفتگی را تجربه کند. ارزش معاملات خرد بورس (با حذف بلوک و اوراق) در روز چهارشنبه 6 هزار و 913 میلیارد تومان (6913 میلیارد تومان) و خالص تغییر مالکیت 1152 میلیارد تومان حقیقی به حقوقی محاسبه شده است. علت رشد اندک نماگر در معاملات در روز گذشته، ایجاد صف خرید ناگهانی برای سهام دو غول خودروسازی بود که دو نماد خودرو و خساپا با ایجاد صف‌های خرید به ارزش به ترتیب ۶۳ و ۵۴ میلیارد تومانی، توانستند روند نزولی بازار را مثبت کنند.

 

بازار سکه

Untitled-2 copy

ادامه روند افزایشی سکه

در جریان معاملات روز پنج‌شنبه قیمت سکه طرح جدید به 14میلیون و 600 هزارتومان رسید. در آخرین روز معاملاتی در بازار طلاو سکه قیمت‌ها در بازار طلا متاثر از رشد نرخ ارز و اخبار سیاسی موجود، افزایش یافت به‌طوری‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت سکه در مقایسه با معاملات ظهر روز چهارشنبه 520هزار تومان گران‌تر شده است.رشد قیمت‌ها درحالی رخ داده که ما در بازار‌های جهانی شاهد افزایش بهای اونس جهانی هستیم. از طرفی روند صعودی نرخ ارز باعث شد قیمت طلا و سکه همچنان رکورد‌های جدیدی را ثبت کند. در طول هفته گذشته سکه طلا به‌طور میانگین بازده 2/ 10 درصدی برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آورد که نشان از پر‌بازده‌ترین بازار مالی در هفته گذشته است، به موازات افزایش قیمت تمام سکه، بهای نیم سکه به 8 میلیون و 200 هزار تومان و ربع سکه نیزبه 5 میلیون و 258 هزار تومان افزایش یافت.

 

بازار طلای جهانی

Untitled-3 copy

قیمت طلا افزایشی شد

قیمت طلا در معاملات روز جمعه روند افزایشی خود را سرعت بخشید و با افزایش تقاضای سرمایه‌گذاران برای دارایی امن، در مسیر ثبت بزرگ‌ترین رشد هفتگی در حدود دو ماه اخیر قرار گرفت. قیمت اونس طلا در هفت روز گذشته 7/ 2 درصد رشد داشت و سه روز است که در یک‌قدمی 1900 دلار قرار دارد و حتی در روز چهارشنبه تلنگری به این سقف هم زد، اما در تمامی این مدت در عبور از مرز 1900 ناکام مانده بود تا اینکه روز پنج‌شنبه، قیمت فلز زرین توانست در کانال 1900 مقیم شود و تا ساعت 16 به وقت تهران به 1909 دلار و 36 سنت رسید.

 با این رکورد قیمت اونس از آغاز هفته نزدیک به 45 دلار افزایش یافته است.

 

بازار اوراق مسکن

Untitled-4 copy

 واکنش اوراق به افزایش سقف تسهیلات 

در چند روز اخیر نوسانات بازار سهام دامن‌گیر بازار اوراق تسهیلات مسکن شده است و قیمت این اوراق را تحت تاثیر قرار می‌دهد به این ترتیب قیمت هر برگه از این اوراق روز چهارشنبه به 78 هزار و 955 تومان رسید که کاهش 16/ 3 درصدی را نشان می‌دهد. عمدتا دو تغییر عمده در سیاست‌ها و عملکرد بانک مسکن می‌تواند قیمت اوراق را تحت تاثیر قرار دهد که یکی از آنها تغییر در سطح تخصیص اوراق به افراد صاحب حساب سپرده ممتاز است و دیگری تغییر در شرایط تسهیلات مسکن همچون تغییر در سقف تسهیلات است که می‌تواند تقاضا برای خرید اوراق را افزایش یا کاهش دهد. قیمت این اوراق پس از افزایش سقف تسهیلات( تا 400 میلیون تومان برای هر زوج) با نوساناتی همراه شده است که خریداران اوراق وام مسکن را دچار تردید کرده است.

 

بازار نفت

15 copy

تست مثبت ترامپ نفت را منفی کرد

بهای نفت وست تگزاس آمریکا از روز پنج‌شنبه روند نزولی کندی را در پیش گرفت تا در معاملات روز جمعه (ساعت 16 به وقت تهران) یک دلار و ۴۰ سنت معادل 6/ 3 درصد کاهش را به ثبت برساند و به ۳۷ دلار و 28 سنت در هر بشکه برسد. قیمت نفت پس از اعلام مثبت شدن تست کرونای دونالد ترامپ، با تشدید روند کاهشی خود در معاملات روز جمعه روبه‌رو شد. نفت پیش از اعلام این خبر هم تحت تاثیر ابهامات درباره به توافق رسیدن کنگره و کاخ سفید درباره بسته کمک مالی کرونایی جدید روند کاهشی داشت و اعلام خبر مثبت شدن تست کرونای ترامپ این روند را تشدید کرد. شاخص نفت آمریکا در مسیر ثبت حدود 6درصد و نفت برنت بیش از 7 درصد کاهش هفتگی قرار دارد که دومین کاهش هفتگی متوالی هر دو شاخص خواهد بود.