بازار سهام

 

20-01

 

التهاب در بورس تهران

بازار سهام سه‌شنبه ملتهبی را پشت سر گذاشت. شاخص کل بورس در ابتدای معاملات تا نزدیکی کانال ۳۸۰ هزار واحد پیش رفت؛ اما به تدریج از سقف روزانه خود فاصله گرفت و نهایتا با رشد ۴/ ۰ درصدی‌ به ارتفاع ۳۷۷ هزار واحد رسید. به‌رغم صعود شاخص کل، دیروز قیمت پایانی ۶۱ درصد نمادهای معامله‌شده منفی بود. شرکت‌های بورسی با شناوری کمتر از جاماندگان اصلی صعود دیروز بودند و شاخص کل هموزن با افتی ۳/ ۰ درصدی مواجه شد. از سوی دیگر ارزش معاملات خرد بورس با ثبت رقم ۳۱۷۷ میلیارد تومان، تا نزدیکی سقف تاریخی خود اوج گرفت. بخش زیادی از ارزش دادوستدهای دیروز مربوط به گروه خودرو بود. با وجود این، شاخص این گروه افت ۳/ ۲ درصدی را تجربه کرد. در مقابل پالایشی‌ها همچون روزهای اخیر در صدر تقاضای معامله‌گران قرار داشتند.

 

بازار ارز

20-02

جدی‌ترین رشد دلار در دی‌ماه

نرخ دلار در بازار تهران بالاخره پس از چند روز نوسان رفت و برگشتی آرام در ابتدای کانال ۱۳ هزار تومان، دیروز رشدی ۲/ ۱درصدی را تجربه کرد. شاخص ارزی کشور ساعت ۱۶ سه‌شنبه با افزایش ۱۶۰ تومانی به ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. دلار از ابتدای دی ماه بارها تا کف کانال ۱۳ هزار تومان سقوط کرده بود، اما برای عبور از مرز ۱۳ هزار تومان از خود مقاومت نشان می‌داد. افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و اتهام‌زنی آمریکا به ایران در پی این مساله در منفی کردن جو بازار دیروز موثر بودند. از سوی دیگر همچنان شایعاتی از رد شدن لوایح FATF توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام به گوش می‌رسد که منجر به افزایش تقاضای احتیاطی ارز شده است. روز گذشته نرخ حواله درهم امارات نیز رشد محسوسی را تجربه کرد.

 

بازار سکه

20-03

دو اهرم صعود سکه

هر سکه طرح جدید ساعت 16 سه‌شنبه به قیمت 4 میلیون و 675هزار تومان معامله شد. درحالی‌که دیروز نرخ دلار در بازار تهران 2/ 1 درصد افزایش یافت، سکه‌بازان شاهد رشد 2 درصدی قیمت سکه بودند. حملات آمریکا در عراق، بالا گرفتن اعتراضات عراق و اتهام‌زنی ایالات‌متحده به ایران در متشنج کردن فضای بازار ارز موثر بودند. صعود قیمت اونس طلای جهانی تا سقف سه ماهه دومین عامل دخیل در بازگشت سکه به بالای مرز ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود. کارشناسان بازار جهانی تضعیف دلار آمریکا در برابر سبدی از دیگر ارزها را در رشد پرقدرت طلای جهانی موثر دانستند. با وجود آنکه اخباری مثبت از روند توافق تجاری چین و آمریکا به گوش رسیده، به نظر می‌رسد بازار جهانی تصمیم دارد از روند سنتی نزدیک کریسمس خود پیروی کند و تن به اصلاح نمی‌دهد.

 

بازار طلای جهانی

20-04

تداوم رالی کریسمسی طلا

بهای هر اونس طلا در بازار جهانی تا ساعت ۱۶ روز گذشته با رشد ۴/ ۰ درصدی به ۱۵۲۱ دلار رسید. به این ترتیب طلای جهانی که در سقف قیمتی سه ماهه قرار دارد، برای ثبت بهترین بازدهی سالانه از ۲۰۱۰ میلادی به بعد آماده می‌شود. تضعیف دلار آمریکا به‌عنوان علت اصلی رالی طلای جهانی مطرح می‌شود. شاخص دلار در پی خوشبینی فعالان بازار جهانی نسبت به وضع اقتصاد جهان بر مدار نزولی قرار دارد و جمعه گذشته بدترین افت طی ۹ ماه اخیر را تجربه کرد. دوشنبه یک مشاور کاخ سفید خبر داد توافق تجاری آمریکا و چین احتمالا هفته آینده توسط طرفین امضا می‌شود. باید توجه داشت در هفته جاری به دلیل تعطیلات کریسمس حجم معاملات بازار جهانی پایین‌ است؛ از این رو نوسانات زیاد قیمت طلا معمول به نظر می‌رسد.

 

بازار اوراق مسکن

20-05

درنگ مشتریان بازار «تسه»

هر ورق «تسه9610» سه‌شنبه با افت 2 درصدی به نرخ 39 هزار و 911 تومان معامله شد. قیمت متوسط 24 امتیاز وام مسکن معامله شده دیروز با کاهش ۲/ ۱ درصدی به ۴۱ هزار و ۴۳۲ تومان رسید. درحالی‌که هفته گذشته شورای پول و اعتبار افزایش سقف وام مسکن از محل اوراق تسهیلات را تصویب کرد، تقاضای «تسه»ها چندان دگرگون نشد و حتی قیمت این اوراق طی دو روز اخیر کاهش یافت. عدم استقبال از «تسه»ها را می‌توان به عواملی چون عدم کفاف سقف وام جدید برای نیازهای پایتخت‌نشینان و از سوی دیگر بالا بودن اقساط پرداختی این وام‌ها به خصوص برای متقاضیان مسکن در شهرستان‌ها مرتبط دانست. قابل ذکر است این مصوبه هنوز اجرایی نشده است و به نظر می‌رسد پروسه ابلاغ به بانک مسکن و تایید نهایی آن نیز مدتی به طول بینجامد.

 

بازار نفت

20-06

آخرین روز نزولی نفت در ۲۰۱۹

روز گذشته هر بشکه نفت‌خام وست تگزاس آمریکا به قیمت ۹/ ۶۰دلار معامله شد. به این ترتیب شاخص WTI در آخرین روز سال میلادی افتی ۳/ ۱ درصدی را تجربه کرد. درحالی‌که تنش‌ها در خاورمیانه بالا گرفته است و طی روزهای اخیر خبرهای مثبتی از توافق تجاری پکن و واشنگتن به گوش رسید، قیمت نفت خام دیروز روندی نزولی داشت. می‌توان گمان کرد که پیش‌تر اعتراضات در عراق منجر به توقف دو روزه فعالیت‌های پالایشگاه الناصریه این کشور شد. این پالایشگاه از روز دوشنبه فعالیت خود را از سر گرفته است. همچنین دوشنبه یکی از مشاوران کاخ سفید به امکان نهایی کردن توافق تجاری چین و ایالات‌متحده در هفته بعد اشاره کرد؛ اما افزود تایید نهایی این خبر توسط رئیس‌جمهور یا نماینده تجاری آمریکا انجام خواهد شد.