بازار سهام

جدال عرضه و تقاضا در رینگ بورس

قدرت‌نمایی متقاضیان سهام در شروع معاملات دیروز باعث شد تا شاخص کل بورس به سرعت بیش از ۲۵۰۰ واحد ارتفاع بگیرد و وارد کانال ۲۰۶هزاری شود. با این وجود از میانه معاملات و با شدت گرفتن عرضه‌ها دماسنج بازار مجبور به عقب‌نشینی از اوج روزانه شد و در نهایت شاخص کل بورس تهران با افت ۵۴ واحدی در ارتفاع ۲۰۴ هزار و ۳۲۲ واحد ایستاد. خبر افزایش نرخ اوره مشوق رشد سهام وابسته بود، به‌طوری‌که نماد «شپدیس» بیشترین حمایت را از شاخص کل به عمل آورد. جهش قیمت نفت و اصلاح فلزات در بازار جهانی نیز سهام مربوطه را متاثر کرد. خودروسازان که در متن معاملات شنبه قرار داشتند بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند و بانکی‌ها با لیدری «وتجارت» غالبا در محدوده منفی معامله شدند.

20-01

 

بازار ارز

واکنش محتاطانه دلار به سیگنال نفتی

ساعت ۱۶ دوشنبه هر دلار آمریکا به بهای ۱۳‌هزار و ۸۸۰ تومان به فروش رفت که این قیمت ۲۵۰ تومان بیشتر از نرخ شنبه بود. دیروز خبر احتمال عدم تمدید معافیت خریداران نفت ایران و تلاش آمریکا برای توقف صادرات نفت کشورمان جو روانی بازار ارز را تحت تاثیر قرار داد. با این حال گارد احتیاطی معامله‌گران باعث شد تا شاخص ارزی کشور نتواند از مرز روانی ۱۴ هزار عبور کند. پیش‌تر خبر تروریستی خواندن سپاه منجر به ورود دلار به کانال ۱۴ هزار شد. برخی از فعالان بازار ارز معتقدند که معامله‌گران هنوز این خبر را جدی نگرفته‌اند و سطح کم تقاضا تا حدودی نظر این عده را تایید می‌کند. از طرفی افزایشی‌های بازار نگران آن بودند که در صورت عبور دلار از مرز مذکور با افزایش عرضه توسط بازارساز مواجه شوند.

20-02

 

بازار سکه

رشد دو اهرمی سکه

هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز گذشته ضمن ثبت رشد روزانه 100 هزار تومانی به بهای 4 میلیون و 860 هزار تومان به فروش رفت. رشد هم‌زمان بهای اونس طلا در بازار جهانی و نرخ ارز در بازار داخلی به افزایش ۲/ ۱درصدی بهای سکه انجامید. اونس طلا اندکی وضعیت خود را بهبود بخشید و ۴ دلار افزایش یافت. خبر احتمال عدم تمدید معافیت خریداران نفت ایران توسط آمریکا هم نوسان دلار را بیشتر کرد تا شاخص ارزی کشور ۸/ ۱ درصد رشد کند. در صورت تایید این خبر از سوی مقامات رسمی آمریکا احتمال حفظ روند فعلی برای دلار و سکه وجود دارد و نبود نهادی همچون بازارساز می‌تواند به سبقت سکه از دلار بینجامد. در معاملات دیروز حباب سکه با محاسبه مالیات ارزش افزوده به سطح ۳۰۰ هزار تومان رسید.

20-03