بازار سهام

فروکش تب عرضه در سهام

شاخص کل سهام در ادامه روند نزولی خود روز چهارشنبه افت ۴۵/ ۰ درصدی (معادل ۱۴۲۱ واحد) را تجربه کرد. تب عرضه که روز سه‌شنبه به اوج خود رسیده بود به معاملات آغازین روز چهارشنبه هم سرایت کرد و نماگر اصلی بازار را به‌طور مقطعی حدود ۴ هزار واحد عقب راند. با وجود این، تنزل قیمت‌ها به سطوح جذاب و تخلیه تدریجی هیجانات کاذب، متقابلا معامله‌گران را تحریک به خرید بیشتر کرد. بانکی‌ها که در این موج اصلاحی بیشترین بار عرضه را تحمل می‌کردند، طی روز گذشته از فشار فروش رهایی یافتند و در بهبود جو روانی حاکم معاملات اثر مثبتی داشتند. البته شدت افت قیمت در سهام کم‌شناور و نامنعطف‌تر (سهام شرکت‌های کوچک‌تر) ادامه یافت. همین امر سبب شد شاخص هم‌وزن افت ۹/ ۱ درصدی را تجربه کند. کالایی‌ها با محوریت سهام پالایشی نقش مثبتی در حمایت از شاخص کل داشتند.

11 (1)

 

بازار ارز

حبس دلار میان دو دیوار

بازار ارز همچنان در حال نوسان میان دو سطح حمایتی و مقاومتی ۱۱ هزار و ۲۵۰ تومان و ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومان است و امکان خروج از این محدوده را در یک ماه اخیر نیافته است. ساعت ۱۶ دیروز هم نرخ هر دلار آمریکا ۵ تومان کاهش یافت و به سطح ۱۱ هزار و ۴۸۰ تومانی برگشت. شاخص ارزی کشور که روز پنج‌شنبه هفته قبل تا سقف یک ماهه پیش رفته بود، تا روز یکشنبه افتی معادل یک درصد را ثبت و سپس با افزایش تقاضا در مسیر صعودی افتاد و سه‌‌شنبه در سطح ۱۱ هزار و ۴۸۵ تومان پیش رفت. افزایش تقاضای ارز به مناسبت اربعین را می‌توان تنها نیروهای صعودی بازار دانست. این در حالی است که ثبات نسبتا طولانی نرخ‌های ارز فرصت‌های سفته‌بازانه را محدود و زمینه را برای حرکت پول‌ها به بازارهایی چون سهام فراهم کرده است.

11 (2)

 

بازار سکه

ناتوانی اونس در حمایت از سکه

سکه در معاملات دیروز به‌رغم رشد بهای جهانی طلا به همصدایی خود با روند دلار در بازار داخل ادامه داد. بهای هر سکه طرح جدید طی روز گذشته در واکنش به افت قیمت در بازار ارز، افتی ۳ هزار تومانی را به ثبت رساند و به سطح ۴ میلیون و ۱۲ هزار تومان برگشت و متعاقبا عقب‌نشینی سکه از ابتدای سال را به عدد ۷/ ۱۳درصد رساند. سکه در حالی دیروز از دلار تبعیت کرد که طلای جهانی جهش بیش از یک درصدی را تجربه کرد. کاهش احتمال تغییر نرخ بهره دلار باعث شده بود بهای اونس طلای جهانی به زیر مرز ۱۵۰۰ دلار برگردد، اما عصر روز سه‌شنبه با افزایش بدبینی‌ها به روابط چین و آمریکا و تغییر نگاه به سیاست‌های پولی فدرال‌رزرو، تقاضا برای طلا افزایش یافت. با وجود این، صعود اونس نتوانست اثر کاهشی دلار بر سکه را خنثی کند.

11 (3)

 

بازار طلای جهانی

رشد آرام در بازار جهانی فلز زرد

هر اونس طلای جهانی تا ساعت 16 چهارشنبه حدود 1507 دلار معامله شد. بازار طلا که در سپتامبر با دومین کاهش متوالی نرخ بهره آمریکا صعود تا سطح 1530 دلار را تجربه کرد، همچنان به کاهش بیشتر این نرخ امیدوار است. طبق آخرین آمار دیده‌بان CME فعالان بازار افت 25/ 0 واحد درصدی نرخ بهره را با احتمال 84 درصد پیش‌بینی می‌کنند. سخنان سه‌شنبه شب رئیس فدرال‌رزرو نیز بر صعود ارزش طلا موثر بود. پاول از خرید بیشتر اوراق قرضه و بسط بیشتر سیاست پولی خبر داد. در سوی دیگر نگاه فعالان بازار طلای جهانی همچنان به نشست پنج‌شنبه و جمعه مقامات پکن و واشنگتن است. در حالی که آمریکا در ابتدای هفته با وضع روادید برای مقامات چینی و همچنین قرار دادن برخی شرکت‌های این کشور در لیست سیاه موجب افزایش تنش‌ها شده بود، چهارشنبه خبرهایی از اعلام آمادگی چین برای قبول توافق جزئی با ایالات متحده به گوش رسید.

11 (4)

 

بازار اوراق مسکن

سقوط سهم «تسه»ها از بازار خرید

اوراق وام مسکنی که تا میانه این هفته به کف‌های قیمتی برخورد کرده بودند، در جریان معاملات دیروز عموما با رشد قیمت به کار خود پایان دادند. روز گذشته بهای هر ورقه تسهیلات مسکن دی96 (تسه9610) حدود 3 درصد افزایش یافت و به سطح 38 هزار و 447 تومان رسید. میانگین قیمت هم طی روز گذشته با ثبت رشد 4/ 0 درصدی، به 39 هزار و 100 تومان رسید. با وجود کاهش قیمت پیشنهادی واحدهای مسکونی از ابتدای تابستان همچنان شاهد رکود معاملاتی «تسه»ها هستیم. میزان استفاده از وام خرید مسکن طی یک سال اخیر کاهشی 54 درصدی را به ثبت رسانده است. دلیل این امر افت شدید سهم اوراق وام مسکن از ۶۰ درصد در سال‌های ۹۵ و ۹۶ به ۴۰ درصد بوده که عمدتا بر اثر جهش قیمت مسکن و عدم افزایش سقف ریالی وام‌ها صورت گرفته است.

11 (5)

 

بازار نفت

جدایی نفت از کف دوماهه

قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا چهارشنبه با رشد ۱/ ۲ درصدی تا ۱/ ۵۳ دلار بالا رفت. دیروز برخی رسانه‌ها از آمادگی چین برای توافق جزئی با آمریکا خبر دادند و بازار نفت با واکنش مثبت به این خبر از کف قیمتی دوماهه فاصله گرفت. در ابتدای هفته تنش‌ها بین طرفین جنگ تجاری افزایش یافته و بدبینی‌هایی در بین فعالان بازارهای جهانی نسبت به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات آخر هفته چین و آمریکا ایجاد کرده بود. از سوی دیگر، تداوم اعتراضات مردمی در اکوادور و عراق(دو کشور نفتی) بازار را نگران اختلال در روند عرضه نفت کرده است. در مقابل، موسسه نفت آمریکا با اعلام افزایش ۱/ ۴ میلیونی موجودی‌ها سیگنال افت تقاضا را به بازار ارسال کرد. آمار رسمی موجودی‌ها که شامگاه چهارشنبه منتشر می‌شود نیز می‌تواند در کنار اخبار جدید از مذاکرات تجاری آخر هفته بر قیمت نفت اثرگذار باشد.

11 (6)