بازار سهام

رشد هزار واحدی بورس در فضای مه‌آلود

شاخص کل بورس دیروز رشد بیش از هزار واحدی را تجربه کرد. نمادهای پالایشی نقش اساسی را در حمایت از شاخص سهام ایفا کردند. رشد سود خالص نماینده این صنعت در عملکرد حسابرسی‌شده سال مالی ۹۷ نسبت به عملکرد حسابرسی‌نشده که عصر روز شنبه منتشر شد استقبال از سهام پالایشی را در معاملات دیروز به دنبال داشت. همچنان نشانه‌های تردید در سهام مشاهده می‌شود؛ با این حال انتظار انعکاس عوامل بنیادی (ناشی از تغییرات سود شرکت‌ها) مانند روز گذشته وجود دارد. انتشار عملکرد سه‌ماه نخست شرکت‌ها اثر مهمی را در مسیر قیمتی سهام خواهد داشت. علاوه بر این حرف و حدیث پیرامون مسائل سیاسی و برجام بار دیگر اوج گرفته است که می‌تواند نقش مهمی را در معاملات روزهای آتی سهام ایفا کند.

20-01

 

بازار ارز

چسبندگی دلار به ۱۳ هزار تومان؟

دلار در معاملات روز گذشته بازار تهران افت نسبی را تجربه کرد. اینکه دلار از منظر اقتصادی مجالی برای رشد بیشتر ندارد در هفته‌های اخیر بیش از گذشته خودنمایی کرده است. بازارساز علاوه بر حضور فعال در بازار ارز در سیاست‌گذاری نیز از سیاست‌های اشتباه گذشته عقب‌نشینی و نقشی پویا را ایفا کرده است؛ نزدیک شدن نرخ نیمایی به بازار آزاد، سیگنال برای ایجاد بازار متشکل ارزی و کنترل متغیرهای پولی از جمله این موارد است. از طرفی گرچه ارز در هفته‌های گذشته نسبت به رویدادهای سیاسی تا حدود زیادی بی‌تفاوت بوده اما نمی‌توان اثر ریسک‌ها و فرصت‌‌های سیاسی را در معاملات ارزی نادیده گرفت. صحبت‌های روز گذشته دیپلمات‌های کشورمان و همچنین واکنش طرف‌های غربی پیرامون برجام می‌تواند اثرات خود را در معاملات روزهای آتی منعکس کند.

20-02

 

بازار سکه

افت سکه با سیگنال دلار

هر سکه طرح جدید دیروز با افت نزدیک به 60 هزار تومانی بار دیگر در کانال 4 میلیون و 500 هزار تومان قرار گرفت. در تعطیلی بازار  جهانی افت نرخ دلار در بازار داخل بر قیمت سکه فشار وارد کرد. اونس طلای جهانی در مرز ۱۴۰۰ دلار معاملات هفته گذشته بازار جهانی را به پایان رساند. ابهام در بازارهای اثرگذار بر سکه مشخص است. دلار در گیر‌و‌دار عوامل سیاسی و اقتصادی در مرز ۱۳ هزار تومان قرار گرفته است. طلای جهانی نیز پس از فتح ۱۴۰۰ دلار در حال محک وضعیت عمومی حاکم بر اقتصاد جهانی و همچنین عوامل سیاسی اثرگذار است. اگر بنا بر پایداری سطوح کنونی نرخ دلار در بازار داخل باشد، می‌توان انتظار واکنش سریع‌تر سکه به تغییرات قیمت طلای جهانی را داشت.

20-03