بازار سهام

تداوم روند اصلاحی بورس

شاخص کل بورس تهران در جلسه معاملاتی روز گذشته ضمن ثبت افت ۵۷/ ۰ درصدی در ارتفاع ۲۴۷ هزار و ۱۲۲ واحد به کار خود پایان داد. غلبه تمایلات اصلاحی در بازار سبب شد تا رشد قابل ملاحظه قیمت‌ها در بازار جهانی توجهی به خود جلب نکند. انتظار می‌رفت با توجه به راه‌اندازی سامانه اینستکس، ثبات نسبی بازار ارز و افزایش قیمت کامودیتی‌ها از جمله نفت و فلزات رنگین در بازگشایی بازار جهانی سمت تقاضا برای سهام مربوطه تقویت شود و محور معاملات بورسی به سوی سهام کالایی تغییر جهت یابد. دیروز بیشترین فشار وارد بر دماسنج بورس از سوی نماد فولاد مبارکه اصفهان اعمال شد. اعتراض سهامداران شرکت گل‌گهر سیرجان درخصوص پایین بودن نرخ فروش گندله و خبر افزایش نرخ فروش کنسانتره و گندله از سوی مدیرعامل شرکت چادرملو، بر شدت فروش سهام «فولاد» افزود.

20 (1)

 

بازار ارز

برخورد دلار به کف حمایتی

دوشنبه هر دلار آمریکا تنها ۲۰ تومان کاهش قیمت پیدا کرد و راس ساعت ۱۶ به بهای ۱۲ هزار و ۹۱۰ تومان معامله شد. صرافی‌های عامل بانک مرکزی از همان ابتدای روز نرخ فروش دلار خود را کاهش دادند و در چند مرحله اصلاح آن را به سطح ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان رساندند. دلار نیز از همان ابتدای روز مسیر کاهشی را پیمود و تا سطح ۱۲ هزار و ۷۵۰ تومان تنزل کرد. با این حال با رسیدن نرخ ارز به قیمت مذکور مقدار خریدها در بازار بالا رفت و شاخص ارزی کشور به افزایش قیمت پرداخت. نوسان درهم نیز همچون روزهای اخیر بر ذهنیت معامله‌گران ارزی اثر گذاشت. دیروز نرخ حواله درهم تا ۳ هزار و ۴۸۰تومان کاهش یافت و همزمان نرخ ارز نیز نزولی شد. اما رشد مجدد قیمت این ارز منجر به افزایش ساعات پایانی نرخ دلار شد.

20 (2)

 

بازار سکه

محدود شدن حباب سکه

هر سکه طرح جدید طی معاملات روز قبل 10 هزار تومان افت کرد و ساعت 16 به بهای 4 میلیون و 540 تومان مبادله شد. اصلاح همزمان نرخ ارز در بازار داخلی و اونس طلا در بازار جهانی راهی به جز کاهش قیمت برای سکه باقی نگذاشت. در نتیجه دیدار روسای جمهور چین و آمریکا در نشست گروه ۲۰ قرار شد مذاکرات تجاری بین دو کشور ادامه یابد. به دنبال کاهش سطح ریسک‌های سیستماتیک، طلا به زیر مرز روانی ۱۴۰۰ دلاری سقوط کرد. نرخ ارز در بازار داخلی نیز مسیر کاهشی را پیمود و برای دومین روز متوالی در کانال ۱۲ هزار تومان باقی ماند. کاهش قیمت فروش در صرافی‌های عامل بازارساز و افت نرخ حواله درهم از جمله دلایل اصلاح دلار به شمار می‌آیند. با تغییرات صورت گرفته حباب سکه با محاسبه مالیات ارزش افزوده در ارتفاع منفی ۷۰ هزار تومان ایستاد.

20 (3)

 

بازار طلای جهانی

بازگشت طلا به زیر مرز حساس

دوشنبه هر اونس طلا در بازگشایی بازار جهانی 3/ 1 درصد از ارزش خود را از دست داد و ساعت 16 به بهای 1391 دلار به فروش رفت. بهبود چشم‌انداز اقتصاد جهانی به واسطه نتیجه دیدار روسای جمهور چین و آمریکا در «G۲۰» تاثیر بسزایی در کاهش فلز زرد داشت. مقرر شده است مذاکرات ناتمام تجاری بین دو کشور ادامه یابد، ترامپ نیز برای تسهیل حصول توافق از اجرایی شدن تعرفه‌های جدید روی کالاهای چینی خودداری کرده و بخشی از محدودیت‌های غول تکنولوژی، هوآوی را رفع کرده است. با کاهش ریسک‌های پیش‌روی بازار جهانی از سطح نگرانی معامله‌گران کم شده و تقاضا برای دارایی‌های امن سرمایه از جمله طلا کاهش می‌یابد. اوج‌گیری شاخص دلار به بیشترین سطح در هفته اخیر نیز بر شدت افت طلا افزود. با افزایش شاخص دلار قدرت خرید سرمایه‌داران ارزهای غیردلاری برای خرید طلا کم می‌شود.

20 (4)

 

بازار اوراق مسکن

سرخ‌پوشی یکدست «تسه‌ها»

اوراق تسهیلات مسکن دی ماه ۹۶ «تسه۹۶۱۰» طی معاملات روز قبل بیش از ۷/ ۳ درصد افت قیمت پیدا کرد و به بهای ۴۳ هزار و ۴۴۷تومان به فروش رسید. سایر سررسیدهای وام مسکن نیز به‌صورت یکدست در محدوده منفی معاملاتی قرار گرفتند و میانگین قیمتی آنها به مرز ۴۴ هزار تومانی تنزل کرد. مروری بر گزارش تحولات بازار مسکن بانک مرکزی در خرداد ماه به راز رکود فراگیر بازار «تسه‌ها» پاسخ خواهد داد. ماه گذشته تعداد خانه‌های به فروش رفته در پایتخت حدود ۶ هزار واحد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸/ ۵۹ درصد کاهش یافته است. افزایش لجام‌گسیخته بهای مسکن در ماه‌های اخیر نقش عمده‌ای در پشیمان کردن متقاضیان مسکن از خرید خانه و دریافت وام داشته است. بسیاری از افرادی که سال گذشته قصد خرید مسکن داشتند به خانه‌های استیجاری روی آورده‌اند.

20 (5)

 

بازار نفت

دو بازوی صعود نفت

دیروز هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا «WTI» برای تحویل در ماه آگوست 1/ 3 درصد گران شد و ساعت 16 به بهای 60 دلار به فروش رسید. نتایج دیدارهای حاشیه‌ای نشست گروه 20 بر اوج‌گیری طلای سیاه به قله 5 هفته‌ای در بازگشایی بازار جهانی موثر بود. از یک سمت ترامپ و شی روسای جمهور آمریکا و چین با یکدیگر دیدار کردند و قرار شد مذاکرات تجاری بین دو کشور ادامه پیدا کند. چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان به شمار می‌آید و جنگ تجاری مانعی برای توسعه اقتصادی این کشور است. از سمت دیگر پوتین اعلام کرد که با مقامات عربستانی به توافق رسیده است تا طرح کاهشی اوپک پلاس به مدت ۶ تا ۹ ماه دیگر تمدید شود. دوشنبه و سه‌شنبه نشست اوپک برگزار می‌شود. زنگنه وزیر نفت کشورمان برای حضور در این نشست به وین سفر کرده است.

20 (6)