بازار سهام

رویش بهاری بورس تهران

شاخص کل بورس تهران در پنجمین صعود هفتگی خود ۷/ ۴ درصد رشد کرد و اوج ۶ ماهه ۱۹۳ هزار و ۹۷۸ واحد را به ثبت رساند. نماگر بازار در تمامی روزهای هفته ارتفاع گرفت و روز چهارشنبه به بیشینه خود در سال جدید رسید. سیگنال مثبت از سمت بازار جهانی و رشد نرخ ارز به رونق گرفتن معاملات بورس کالا انجامید و سهام وابسته را صعودی کرد. در همین راستا غول‌های فلزی خصوصا در روزهای پایانی بیشترین حمایت را از شاخص کل به عمل آوردند و نمادهای شاخص این گروه در صدر جدول نمادهای موثر بر شاخص کل قرار گرفتند. پیوستن پول‌های جدید به بورس تهران نیز ادامه یافت، به‌طوری‌که در روز چهارشنبه ارزش معاملات خرد بورس به ۱۰۷۷ میلیارد تومان رسید. رشد دسته‌جمعی اکثریت گروه‌های بازار هم اوج تاریخی ۳۸هزار و ۱۷۷ واحدی را برای شاخص کل هم‌وزن به ثبت رساند.

20 (1)

 

بازار ارز

بیشترین رشد هفتگی دلار از اسفند

هر دلار آمریکا در آخرین معاملات روز پنج‌شنبه ۱۰ تومان افزایش قیمت یافت و به بهای ۱۳ هزار و ۸۶۰ تومان به فروش رفت. طی هفته قبل نرخ ارز بیش از ۴/ ۳ درصد افزایش قیمت داشت و بیشترین رشد هفتگی را از اسفند ماه تجربه کرد. خبر تروریست خواندن سپاه از سوی آمریکا باعث مرزشکنی نرخ ارز شد. اما شاخص ارزی کشور که توانسته بود با تکیه بر این سیگنال غیر اقتصادی تا اوج ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان نیز رشد کند، با سیاست بازارساز بار دیگر به کانال ۱۳ هزار وارد شد. بانک مرکزی ساعت کاری صرافی‌های خود را تا ساعت ۱۸ تمدید کرد تا با افزایش عرضه و نظارت مستمر بر بازار دست دلالان را بسته‌تر کند. اکنون حمایت ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومانی پیش روی دلار قرار دارد که در صورت شکسته شدن نرخ ارز می‌تواند قیمت‌های پایین‌تر را تجربه کند.

20 (2)

 

بازار سکه

هفته رشد همگام سکه و دلار

هر سکه طرح جدید در آخرین معاملات پنج‌شنبه به مسیر نزولی خود ادامه داد و ضمن کاهش 30 هزار تومانی به بهای 4 میلیون و 820هزار تومان مبادله شد. با افزایش شاخص ارزی کشور، سکه نیز پس از تجربه یک هفته کاهشی بار دیگر به مدار صعود بازگشت و بازده هفتگی مثبت 6/ 3درصد را برای خود به ثبت رساند. هفته قبل نوسان بازار سکه بیشتر در دست دلار بود، با این حال این روند در ابتدای هفته معکوس شد و رشد سکه نرخ ارز را افزایش داد. با مرزشکنی دلار و ورود آن به کانال 14 هزار تومانی، بهای سکه هم تا اوج 5 میلیون و 200 هزار تومان در روز سه‌شنبه افزایش یافت. با این حال عقبگرد دلار از کانال مذکور و افت بهای اونس طلا در بازار جهانی بهای سکه را در دو روز پایانی هفته اصلاح کرد.

20 (3)

 

بازار طلای جهانی

عقبگرد فلز زرد از مرز روانی

هر اونس طلا ساعت 16 روز جمعه ضمن تجربه افت روزانه 5/ 0 درصد به بهای 1294 دلار مبادله شد. آمار اقتصادی منتشر شده مطلوب آمریکا در روز پنج‌شنبه و تمدید مهلت برگزیت فشار را بر فلز زرد بیشتر کرد. شاخص قیمت تولیدکننده آمریکا در ماه مارس فراتر از پیش‌بینی‌ها 3/ 0 درصد افزایش یافت. تعداد متقاضیان استفاده از بیمه بیکاری این کشور در ماه مارس هم بر خلاف انتظارات ۸ هزار نفر کاهش یافت تا رکورد ۶۰ ساله ۱۹۶ هزار نفر را به ثبت رساند. از اظهارات مقامات فدرال رزرو هم می‌توان این‌گونه برداشت کرد که احتمال افزایش نرخ بهره دلار در سال ۲۰۱۹ هنوز صفر نشده است. تمدید مهلت خروج بریتانیا از حوزه یورو توسط کمیسیون اتحادیه اروپا هم با کاستن از سطح ریسک‌های موجود، فشار را بر اونس طلا بیشتر کرد تا این دارایی ارزشمند مرز روانی مهم ۱۳۰۰ دلار را واگذار کند.

20 (4)

 

بازار اوراق مسکن

شرایط نامطلوب عمومی در بازار «تسه‌ها»

هفته گذشته اوراق تسهیلات مسکن دی 96 «تسه9610» 2 هزار و 213 تومان افت قیمت را تجربه کرد و با رسیدن به بهای 48 هزار و 867 تومان، کف تاریخی قیمت خود را به ثبت رساند. اوضاع برای سایر سررسیدهای وام نیز مساعد نبود و در اکثر روزهای هفته گذشته شاهد ریزش دسته‌جمعی قیمت‌ها در بازار «تسه‌ها» بودیم. پس از بهمن سال 92 «تسه‌ها» عموما بالای 50 هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شدند، با این حال در هفته قبل میانگین قیمت سررسیدهای وام به زیر مرز 50 هزار تومان سقوط کرد. بررسی بازار معاملات واحدهای مسکونی حاکی از انجماد معاملات ملکی در سال جدید به دلیل عقب‌نشینی دو سمت عرضه و تقاضاست. بدبینی عرضه واحدهای مسکونی به گمان تحولات در بازار ارزی و رشد دوباره قیمت‌ها در ماه‌های پیش‌رو و فاصله گرفتن قیمت‌ها از قدرت خرید متقاضیان از عمده دلایل فریز شدن بازار مسکن هستند.

20 (5)

 

بازار نفت

رفت و برگشت طلای سیاه

هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا «WTI» ساعت 16 روز جمعه به قیمت 4/ 64 دلار به فروش رفت و رشد روزانه 6/ 0 درصد را تجربه کرد. اخلال در عرضه نفت بیشترین حمایت را از این ماده ارزشمند انجام داده است. علاوه بر برنامه کاهشی اوپک و تحریم ایران، تولید روزانه نفت ونزوئلا با کاهش ۳۴ درصدی به ۹۶۰ هزار بشکه رسیده است. با این حال در دو گزارش عدم ثبات سمت تقاضا به چشم آمد و منجر به افت ۴۰ سنتی نفت در روز پنج‌شنبه شد. آژانس بین‌المللی انرژی وضعیت تقاضای نفت در ادامه سال جاری را با توجه به عدم قطعیت در روند اقتصاد جهانی نامشخص خواند. از طرفی اداره انرژی آمریکا نیز شامگاه چهارشنبه اعلام کرد که سطح موجودی‌های استراتژیک نفت این کشور به میزان ۷ میلیون بشکه افزایش یافته است که بیانگر ضعف تقاضا است.

20 (6)