بازار سهام

صعود سهام در بازاری کم‌رمق

شاخص کل بورس تهران دیروز  پس از چهار افت متوالی به مدار صعودی بازگشت و توانست ضمن رشد ۲/ ۰ درصدی از مرز روانی ۱۶۰ هزار واحدی عبور کند. با وجود تنزل ارزش معاملات خرد و کم‌رمقی حاکم بر بازار، ترکیب نقدینگی در بین صنایع تا حدودی تغییر کرد. پس از هفته‌ها، تحرک معامله‌گران در گروه‌های بانکی و خودرویی رو به ضعف گذاشت و فشار عرضه در این دو گروه از قیمت‌ها کاست. در نقطه مقابل، معاملات در گروه‌های کالایی رونقی نسبی را تجربه کرد و به ارتقای شاخص کل انجامید. ضمن اینکه اختلاف زیاد ارزش دادوستدهای گروه بانکی از سایر صنایع کمتر از روزهای قبل رقم خورد. برآیند این عوامل را می‌توان به فروکش هیجان تجدید ارزیابی دارایی‌ها در دو گروه بانکی و خودرویی نسبت داد. در بین گروه‌های کوچک‌تر بورسی هم بازی نقدینگی به سمت سهام ساختمانی‌، دارویی و گروه قندی انتقال پیدا کرد.

31-01

 

بازار ارز

عبور دلار از مرز ۱۲ هزار

هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ دیروز رشد قابل ملاحظه ۲۲۰ تومانی را ثبت کرد و با نرخ ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد. نرخ دلار پس از حبس دو ماهه در زیر مرز ۱۲ هزار تومانی، دیروز با تداوم جریان احتیاطی تقاضای ارز به بالای این مرز صعود کرد. در دو ماه گذشته دلار تحت مدیریت بازارساز عمدتا در کانال‌های ۱۰ و ۱۱ هزار تومانی نوسان داشت و امکان عبور از این مرز روانی را نیافته بود. با وجود این، برخی از فعالان بازار رشد تدریجی تقاضای مسافرتی پیش از آغاز سال نو را عامل تقویت بهای ارز می‌دانند. در کنار این، عدم‌قطعیت‌های حاکم بر بازار ارز و فضای روانی ناشی از تحریم‌ها هم بر سرعت رشد دلار طی روزهای اخیر افزود. از طرفی تعویق در رونمایی از سازوکار مالی ایران و اروپا نیز فضای احتیاطی را در معاملات دیروز تشدید کرد.

31-02

 

بازار سکه

سرعت‌گیری سکه با دو اهرم

هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز گذشته 65 هزار تومان افزایش یافت و به بهای ۴ میلیون و 270 هزار تومان معامله شد. تقویت تقاضای احتیاطی در بازار ارز  و طلای جهانی به صعود سکه  شتاب بخشید تا بیشترین رشد روزانه قیمت سکه از بیست و دوم دی‌ماه ثبت شود. دیروز همزمان با رشد بهای ارز، سکه پنجمین رشد متوالی خود را رقم زد. به نظر می‌رسد ورود تقاضای احتیاطی به بازارهای ارز و طلا عامل اصلی شتاب‌گیری رشد دلار و سکه شده است. علاوه بر تقویت تقاضای ارز مسافرتی ایجاد فضای روانی پس از تعویق در  رونمایی از بسته مالی بین ایران و اروپا (SPV) نرخ ارز و متعاقبا سکه را صعودی کرد. به این ترتیب، حباب سکه-با احتساب مالیات ارزش افزوده- در معاملات دیروز با عبور از مرز ۳۰۰ هزار تومان به بالاترین سطح طی یک و نیم ماه اخیر رسید.

31-03

 

بازار طلای جهانی

صعود طلای جهانی به اوج 7 ماهه

بهای هر اونس طلای جهانی ساعت 16 دیروز  با رشد 8 دلاری به  سطح 1308 دلار رسید. منازعه مجدد چین و آمریکا پیش از دور جدید مذاکرات در کنار احتیاط پیش از برگزاری نشست فدرال رزرو در روز چهارشنبه از طلا حمایت کرد. ظاهرا اختلاف بر سر غول فناوری هوآوی محل نزاع دو قدرت اقتصادی و حرکت سرمایه‌ها به سمت طلا شده است. آمریکا پیش از شروع دور جدید مذاکرات با چین در دو روز پایانی هفته جاری، شرکت هوآوی را متهم به نقض تحریم‌های ایران کرد تا ضمن بروز دوباره تنش‌ها قیمت طلا به بالای مرز ۱۳۰۰ دلار افزایش یابد. از طرف دیگر، پیش‌بینی از عدم افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست پیش روی شاخص دلار را به پایین‌ترین سطح در دو هفته اخیر تنزل داد تا در کنار نااطمینانی از خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، طلا ارزشمندتر شود.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

زمزمه‌های تغییر معادلات اوراق؟

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95(تسه9512) در معاملات دیروز با رشد 2 درصدی به قیمت 55 هزار و 309 تومان معامله شدند. قیمت تقریبا تمام سررسیدهای اوراق وام مسکن در معاملات دیروز افزایش یافت  تا روند صعودی این بازار طی این هفته ادامه یابد. تنزل قیمت اوراق به پایین‌ترین سطح یک ماه اخیر را می‌توان عامل جذابیت خرید در این بازار دانست. اما رویداد دیگری که به نظر می‌رسد در رشد ادامه‌دار قیمت اوراق مسکن موثر واقع شده زمزمه‌های افزایش سرمایه بانک مسکن و بهبود نسبت کفایت سرمایه این بانک است. معاملات اوراق مسکن از ابتدای پاییز در پی جهش قیمت مسکن و عدم تغییر سقف خرید اوراق وام در فضای شبه‌رکودی دنبال و به قیمت‌های نازلی رقم خورده است. از این رو، هر گونه تغییر معادلات در جهت بهبود توان وام‌دهی بانک‌های عامل نظیر بانک مسکن می‌تواند تقاضا در این بازار را افزایش دهد.

31-05

 

بازار نفت

نفت در محاصره ریسک‌ها

هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت ۱۶ دیروز به قیمت ۴/ ۵۲ دلار معامله شد. هر چند شاخص نفتی وست تگزاس روز دوشنبه تحت تاثیر افزایش ۱۰ واحدی تعداد دکل‌های نفتی آمریکا بیشترین افت را طی سال جاری میلادی تجربه کرد، اما تحریم‌های تازه‌ آمریکا علیه صنعت نفت ونزوئلا از بهای نفت حمایت کرد. از طرف دیگر، بروز اختلاف مجدد بین آمریکا و چین عامل دیگری برای حمایت از قیمت نفت شد. آمریکا روز دوشنبه شرکت هوآوی را به نقض تحریم‌های ایران متهم و علیه این غول فناوری اعلام جرم کرد تا اثرات تشدید تنش واشنگتن و بزرگ‌ترین‌ تولید‌کننده تجهیزات ارتباطی به بازار نفت هم سرایت کند. با وجود تاثیر این دو عامل، عرضه بالای نفت در بازارهای جهانی و همچنین کندشدن رشد اقتصادی چین، رشد بهای نفت را طی روز گذشته محدود کرد.

31-06