بازار سهام

فروکش هیجان منفی در معاملات بورسی

شاخص کل بورس تهران پس از تجربه دو افت ابتدای هفته، دوشنبه به مدار صعود بازگشت و ضمن ثبت رشد ۸/ ۱ درصدی در ارتفاع ۲۰۷ هزار و ۷۵۲ واحد قرار گرفت. با فروکش تنش‌های غیراقتصادی روزهای اخیر بازهم معامله‌گران با تقویت سمت تقاضا دماسنج بورس را صعودی کردند. از طرف دیگر با توجه به افت اخیر شاخص بورس، قیمت بسیاری از سهم‌ها در سطوح جذابی برای خرید قرار گرفت تا ۳۲ صنعت از صنایع ۳۸گانه بورسی در محدوده مثبت معاملاتی قرار گیرند. دیروز علاوه بر اقبال عمومی به گروه‌های کالایی، خودروسازان نیز که بیشترین فشار را در روند کاهشی بورس تجربه کرده بودند با بهبود تقاضا خصوصا در نمادهای قطعه‌ساز مواجه شدند و بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. سیمان‌سازان هم که پربازده‌ترین صنعت بورس در رالی صعودی اخیر به شمار می‌روند دیروز در معرض عرضه‌های سنگین قرار گرفتند.

20 (1)

 

بازار ارز

واکنش صعودی دلار به اخبار غیراقتصادی

هر دلار آمریکا طی معاملات دوشنبه ۲۴۰ تومان افزایش قیمت یافت و ساعت ۱۶ به بهای ۱۴ هزار و ۹۹۰ تومان به فروش رفت. رشد ۶/ ۱درصدی شاخص ارزی کشور در حالی رخ داد که در دو روز ابتدایی هفته شاهد کاهش ۸۲۰ تومانی نرخ دلار بودیم. بسیاری از معامله‌گران ارزی یکشنبه و همزمان با درز خبر انفجار در بندر فجیره امارات متحده عربی و آسیب دیدن چند نفتکش موقعیت فروش به خود گرفته بودند. با آغاز معاملات دوشنبه بازار ارزی کشور نیز تقاضا برای دلار شدت گرفت. در همین راستا صرافی‌های عامل بانک مرکزی قیمت فروش دلار خود را افزایش دادند. دیروز نرخ مندرج بر تابلوی صرافی‌های معتمد بازارساز ۲۰۰ تومان افزایش یافت و در سطح ۱۴ هزار و ۸۵۰تومان قرار گرفت. با رشد دیروز نرخ ارز بازدهی دلار از ابتدای سال مثبت ۱۴ درصد شد.

20 (2)

 

بازار سکه

رشد سکه با برخورد به مرز مقاومتی

گارد کاهشی دو روز ابتدای هفته سکه طی معاملات دوشنبه شکسته شد و این دارایی ارزشمند نتوانست به زیر مقاومت 5 میلیون تومانی تنزل کند. دیروز هر سکه طرح جدید 5 هزار تومان گران شد و ساعت 16 به قیمت 5 میلیون و 5 هزار تومان به فروش رفت. سکه در دوراهی طلای جهانی و نرخ ارز با دلار همراه شد، با این وجود افت غافلگیرکننده اونس طلا در بازگشایی بازار جهانی از شدت رشد سکه کاست.  دیروز با رشد سطح تقاضای احتیاطی پس از افزایش ریسک‌های سیاسی به واسطه حادثه نفتکش‌ها در بندر فجیره، بهای دلار بیش از ۶/ ۱ درصد گران شد. برخورد به مقاومت ۵ میلیون تومانی هم در رشد دیروز سکه بی‌تاثیر نبود. دیروز ارتفاع حباب سکه با احتساب مالیات ارزش افزوده نصف شد و به سطح ۶۶هزار تومان رسید.

20 (3)

 

بازار طلای جهانی

افت غافل‌گیر‌کننده طلا

هر اونس طلا در بازگشایی بازار جهانی 2/ 0 درصد افت کرد و راس ساعت 4 بعدازظهر به بهای 1283 دلار به فروش رفت. کاهش قیمت فلز زرد در حالی رخ داد که تمامی مقدمات برای صعود این دارایی ارزشمند فراهم بود. افت ارزش اوراق قرضه، ریزش بازارهای سهام و کاهش شاخص دلار انتظار رویه افزایشی را برای طلا بالا برده بود. با این حال به نظر می‌رسد شدیدترین افت روزانه یوآن در ۹ ماه اخیر به دلیل بالا گرفتن تنش‌های جنگ تجاری، قدرت خرید متقاضیان چینی را کاهش داده و منجر به کاهش قیمت طلا شده است. چین بزرگ‌ترین‌ کشور مصرف‌کننده طلا به شمار می‌رود. از سمت دیگر جهش هزار دلاری بیت‌کوین در انتهای هفته گذشته بخشی از سرمایه دارایی‌های امن را روانه بازار ارزهای دیجیتال کرده است تا فشار بر فلز زرد بیش از پیش افزایش یابد.

20 (4)

 

بازار اوراق مسکن

ریزنوسان «تسه‌ها» حول مرز 50 هزار

اوراق تسهیلات مسکن دی ماه ۹۶ «تسه۹۶۱۰» طی معاملات روز قبل بیش از ۶/ ۰ درصد افزایش یافت و به قیمت ۴۹ هزار و ۹۰۲ تومان به فروش رفت. عموم سایر سررسیدهای وام نیز در محدوده مثبت معاملاتی قرار گرفتند و تنها ۳ مورد از آنها با افت قیمت روبه‌رو‌ شدند. وجه اشتراک معاملات دوشنبه بازار «تسه‌ها» محدود بودن دامنه نوسان بود به‌طوری‌که هیچ یک از این اوراق نتوانست فاصله خود را با مرز روانی ۵۰ هزار تومانی افزایش دهد و میانگین قیمتی آنها حول مرز روانی مذکور باقی ماند. بررسی گزارش تحولات بازار مسکن بانک مرکزی در فروردین ماه نشان‌دهنده رشد کمتر نرخ اجاره بها نسبت به قیمت آپارتمان است. با توجه به کاهش قدرت خریداران بسیاری از متقاضیان مسکن روی به بازار خانه‌های استیجاری آورده‌‌اند. از همین رو تقاضا برای اوراق وام مسکن کاهش یافته است.

20 (5)

 

بازار نفت

رشد نفت در تنگه هرمز

هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا «WTI» طی معاملات نخستین روز هفته جدید بازار جهانی ۳/ ۱ درصد افزایش یافت و ساعت ۱۶ به سطح ۵/ ۶۲ دلار رسید. همزمان برنت نیز به قیمت ۷/ ۷۱ دلار به ازای هر بشکه به فروش رفت. در پی آسیب دیدن دو تانکر نفت عربستان در حادثه یکشنبه بندر فجیره امارات، نگرانی‌ها از افزایش تنش‌ها در تنگه استراتژیک هرمز بالا گرفت و نفت صعودی شد. هنوز گروهی حادثه یاد‌شده را بر عهده نگرفته و ریسک‌های غیراقتصادی در منطقه گسترش یافته است. در نیمه اول ۲۰۱۸ روزانه بیش از ۴/ ۱۷ میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز عبور کرده است که این مقدار حدود یک پنجم مصرف بازار جهانی است. با احتمال تحقق سناریوی صعود طلای سیاه، بیش از ۵۵ درصد معامله‌گران نفت در بازار آتی کالا آمریکا روی افزایش قیمت در بلندمدت شرط بسته‌اند.

20 (6)