روزنامه انگلیسی «گاردین» در گزارشی به سیاست پایان معافیت‌های تحریم نفتی آمریکا علیه ایران اشاره کرد و نوشت که در مدت زمانی که «دونالد ترامپ» به سمت ریاست‌جمهوری آمریکا رسیده، نشان داده است که انتظار اینکه میان سیاست‌های راهبردی و اقتصادی وی هماهنگی وجود داشته باشد، انتظاری بیهوده است. و البته انسجام نداشتن در تصمیم‌گیری میان کشورهایی که از ایران نفت می‌خرند، پدیده‌ای بسیار خوب است.

در این گزارش به قلم «لری الیوت» آمده است، تهدید جلوگیری از حضور ایران در بازار نفت بر قیمت نفت اثر گذاشت و باعث شد تا بهای نفت به حدود ۷۵ دلار در هر بشکه افزایش یابد که در سال جاری سابقه نداشته است. بالا رفتن بهای سوخت، هزینه‌های فعالیت‌های بازرگانی را افزایش می‌دهد و بر قدرت مصرف‌کننده‌ها تاثیر دارد که به معنای رشد ضعیف تر خواهد بود و اگر تولید‌کننده دیگری کاهش نفت در بازار را جبران نکند، امکان انتخاب مجدد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ را به شدت زیر سوال می‌برد.

کاخ‌سفید روی عربستان سعودی برای تامین کاهش تولید نفت حساب کرده است اما هیچ تضمینی نیست که این کشور بدون شواهد محکم مبنی بر اینکه تولید ایران واقعا آسیب دیده است، اینکار را انجام دهد.

گاردین در ادامه افزود: بهای نفت احتمالا در هفته‌های پیش رو به بشکه‌ای ۸۰ دلار می‌رسد. حتی این دیدگاه ترامپ مبنی بر اعمال فشار به ایران هم زیر سوال می‌رود. همچنین احتمال می‌رود که اعمال فشار اقتصادی بر ایران، حمایت از افراط‌گرایان را تشدید کند که منطقه را بیش از پیش بی‌ثبات می‌کند.

تهران تهدید کرده است که در واکنش به اقدامات آمریکا، تنگه هرمز را می‌بندد. از منطقه تنگه هرمز، نفت از نقاط اصلی غرب‌آسیا از جمله عربستان سعودی، کویت، عراق و امارات متحده عربی به دیگر نقاط منتقل می‌شود. در صورتی که اینچنین شود، بهای نفت جهشی به بیش از ۱۰۰ دلار را تجربه خواهد کرد.

روز دوشنبه پس از اعلام تصمیم آمریکا مبنی بر لغو معافیتهای نفتی ایران، عربستان سعودی اولین کشوری بود با استقبال از این تصمیم، قول همکاری با آمریکا برای تثبیت بازار نفت را داد.

عربستان اعلام کرده که پس از لغو معافیت تحریمی خرید نفت ایران از سوی آمریکا، با دیگر تولید کنندگان نفت همکاری خواهد کرد تا به طور کامل از میزان عرضه بازار اطمینان داشته باشد و وضعیت بازار عرضه نفت را به توازن برساند.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه امریکا در کنفرانس خبری روز گذشته خود گفت که عربستان و امارات قول داده‌اند کمبود نفت در بازارهای جهانی به دلیل تحریم‌ نفتی ایران را جبران خواهند کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.